وطن امروز/ « ولایت عشق » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
ورود امام‌رضا علیه‌السلام به ایران ۲ خاصیت و برکت بزرگ داشت. اول اینکه حضرت، ایران را به یک پایگاه بزرگ برای شیعه تبدیل کردند. قبل از آمدن امام‌رضا علیه‌السلام شیعیان به صورت پراکنده در قم و سبزوار بودند ولی با آمدن ایشان به طور گسترده ایرانی‌ها به تشیع گرایش پیدا کردند. حضرت قصد داشتند ایران را به یک پایگاه بزرگ تبدیل کنند. 
ما در روایات‌مان متعدد داریم که زمینه‌ساز ظهور، ایرانیان هستند. گروهی از مشرق‌زمین برمی‌خیزند. دنیای غرب آن زمان روم بود و دنیای شرق ایران. پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرموده بودند از شرق عده‌ای پیدا می‌شوند و امر ما را زنده می‌کنند. ارادت ایرانیان از اول نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام خالصانه بود. 
ایران به واسطه قدوم مبارک حضرت امام رضا علیه آلاف التحیه و الثنا پایتخت شیعه شد و زمینه ظهور امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه به این وسیله فراهم شد. دومین جهت آمدن امام‌رضا علیه‌السلام به ایران هم این بود که معارف امامت و ولایت با آمدن امام‌رضا علیه‌السلام عمومی شد. قبل از آن خواص فقط از اهل بیت علیهم‌السلام خبر داشتند و راجع به امامت و ولایت چیز زیادی نمی‌دانستند. وقتی امام‌رضا علیه‌السلام آمدند با سخنرانی‌هایی که در مناظرات و... می‌کردند، کم‌کم معرفت نسبت به امامت در بین مردم بالا رفت. در جلسات مناظره، مأمون، بزرگان و علمای همه فرقه‌ها را دعوت می‌کرد و همه را در مقابل امام‌رضا علیه‌السلام قرار می‌داد، بلکه امام زمین بخورند. در مقابل تمام رؤسای فرقه‌ها و ادیان مختلف فقط یک نفر می‌نشستند و همگی آنها را بدنام می‌کردند. با هر کدام از آنها بر اساس کتاب خودشان بحث می‌کردند؛ بسیاری از مباحث امامت را در آنجا مطرح کردند. 
بعد از امام‌رضا علیه‌السلام شیعه ظرفیت پیدا کرد و زیارت جامعه کبیره را به او دادند. زیارت جامعه کبیره از زمان امام هادی علیه‌السلام در بین شیعه پا گرفت. 

بعد از امام‌رضا علیه‌السلام خدا شیعیان را به یک امتحان دیگری مبتلا کرد و آن هم امامت در سن خردسالی بود. امام جواد علیه‌السلام ۸ ساله بودند که برای امامت انتخاب شدند اما شیعه منشعب نشد و امامت ایشان را پذیرفت، لذا از اینجا معلوم می‌شود ظرفیت‌شان بالا رفته بود. این کارها را امام‌رضا علیه‌السلام با سختی و مشقت توانستند انجام دهند. به شکرانه نعمت ولایت امام‌رضا سعی کنیم هر روز یک سلام به امام‌رضا علیه‌السلام داشته باشیم و بدانیم هر رزقی که به ما می‌رسد، به واسطه امام رضا علیه‌السلام است.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar