ابتکار/ « انتخابات ترکیه و پیروزی اردوغان » عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار نوشته سیف الرضا شهابی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
همانطور که قابل پیش بینی بود اردوغان موفق شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳ از رقیب انتخاباتیش آقای کمال قلیچدار اوغلو پیشی بگیرد و با کسب ۵۲/۱۲ درصد آرا ریخته شده به صندوق در مقابل ۴۷/۸۸ درصد آرا رقیبش، برای پنج سال آینده به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شود.
رقابت فشرده ای که در این دوره از انتخابات وجود داشت و فشارهایی که نسبت به دوره های مشابه در قبل بر اردوغان وارد شد کم سابقه یا بی‌سابقه بود. 
عوامل منفی که بر علیه اردوغان فعال بودند تا وی انتخاب نشود را به شرح زیر می توان بیان کرد:
۱- اکنون روابط آنکارا با واشنگتن و کشورهای غربی به شکل سابق گرم نمی‌باشد تا حدودی در مقابل با یکدیگر قرار گرفتند غربی‌ها خواهان انتخاب مجدد اردوغان نبودند برای موفقیت رقیب انتخاباتیش سرمایه گذاری اعتباری و حیثیتی کردند. غربی‌ها تقریبا یکپارچه به حمایت از کمال اوغلو برخاسته بودند.
۲- مشکلات اقتصادی و تورم بالایی که در ماه های اخیر بر جامعه ترکیه وارد شد از مهمترین مشکلاتی بود که گریبان اردوغان را گرفت و توازن مالی جامعه را در هم ریخت. مخالفان اردوغان وضعیت اقتصادی کشور را ناشی از ضعف راهبردی دولت وی تبلیغ می‌کردند و وانمود کردند با تغییر اردوغان اوضاع به حالت عادی باز خواهد گشت.

۳- زلزله شدیدی که در آستانه نزدیک شدن به تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه رخ داد و همراه با تخریب فراوان و تلفات زیاد بود دستمایه ای شده بود تا مخالفان اردوغان بر علیه اش و در ناتوانی دولت در رسیدگی سریع به مناطق زلزله زده تبلیغات راه بیندازند.
۴- مخالفان اردوغان که به صورت تشکیلاتی در قالب شش حزب فعال بودند در زمان انتخابات به وحدت رسیدند و برای شکست اردوغان بر روی یک نامزد متحد شدند از کمال قلیچدار اوغلو اعلام حمایت کردند 
در مقابل عوامل منفی فوق که اشاره شد اردوغان از پوئن های مثبتی برای رای آوردن برخوردار بود از جمله:
۱- تکیه بر اعتقادات مذهبی جامعه - با این که ترکیه از نظر رسمی کشوری سکولار است ولی اعتقادات اسلامی در بین توده های مردم نفوذ دارد این مسئله ، نقطه مشترک اردوغان با اقشار مختلف جامعه است در حالیکه رقیب وی از این نقطه مشترک با توده های جامعه محروم است اگر چه آقای کمال اوغلو برای نفوذ در جامعه سعی کرده بود چهره ای موافق مراسمات و مناسک مذهبی از خود بروز بدهد در مراسم افطار شرکت کرد همچنین اعلام نمود بعد از انتخاب شدن به اعتقادات مذهبی جامعه احترام خواهد گذاشت ولی افاقه نکرد زیرا اردوغان از دیر باز با اعتقادات مذهبی جامعه همراه است.
۲- موضعگیری در مقابل آمریکا و غرب - اگر موضعگیری اردوغان در مقابل غربی‌ها سبب شد تا دولت های غربی بر علیه وی و در حمایت از رقیبش فعال عمل کنند از آنجایی که ، مردم ترکیه شاهد بودند تلاش های اردوغان برای ورود به اتحادیه اروپا با مخالفت دولت های اروپایی روبرو شد لذا نظر خوش بینانه به غربی ها ندارند در این انتخابات خواستند مخالفتشان را با غربی ها نشان بدهند. اردوغان هم ، برای این که احساسات ضد غربی مردم را به هیجان آورد در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان ترک گفت: پیروزی رقیب من به معنی موفقیت نزول خواران لندن‌نشین، شرکت‌های آمریکایی و تروریست‌ها
۳- اگر زلزله در روزهای ابتدا دستمایه مخالفان رییس جمهور قرار گرفت ولی اردوغان به سرعت توانست ساماندهی کند و اجازه ندهد مخالفانش خیلی در این مورد مانور بدهند به طوری که آرای زیادی از مناطق زلزله زده به دست آورد.
۴ - حمایت روسیه - مسکو موافق نبود سکان ترکیه در اختیار شخصی قرار گیرد که مورد حمایت غرب است و به این خاطر تلویحا از اردوغان حمایت کرد.
۵- ار دوغان موفق شد بر موج ملی گرایی هموطنانش سوار شود و با حمایت از پان ترکیسم بخش هایی از اقشار ملی گرا حتی سکولار را با خود همراه سازد.
اگر در هفته‌های اخیر اردوغان موفق می‌شد اختلاف با سوریه را حل کند و دیداری با بشار اسد داشته باشد می‌توانست آرای بیشتری را کسب کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar