مجله دیجی کالا/ بیماری روانی بر همه‌ی اقشار از جمله برخی از مشهورترین و موفق‌ترین نویسندگان جهان تأثیرگذار است. آثار، رفتار و نوع مرگ سیلویا پلات، ارنست همینگوی، ویرجینیا وولف، ادگار آلن‌پو و بسیاری دیگر از نویسندگان نشان داد بیماری روانی فارغ از استعداد، موفقیت و شهرت اثر خود را بر افراد می‌گذارد. در این مطلب با نویسندگان مشهوری که با اختلال‌های روانی دست و پنجه نرم کردند، آشنا می‌شوید.

۱- ویرجینیا وولف (۱۹۴۱-۱۸۸۲) / اختلال دوقطبی
سیلویا پلات شاعر آمریکایی ویرجینیا وولف نویسنده‌ی مدرنیست که تاثیر چشمگیری بر فمینیسم و ادبیات بریتانیا گذاشت را تحسین می‌کرد. سرنوشت وولف به طرز غم‌انگیزی شبیه پلات شد. او خود را در رودخانه غرق کرد. نویسنده‌ی برجسته در یادداشتی که برای همسرش نوشته از صداهایی در سرش که مخل آسایش و کارش بود گفته است. روانشناسان معتقدند وولف در طول زندگی ۵۹ ساله‌اش از اختلال دوقطبی درمان نشده رنج می‌برده است.

۲- ادگار آلن‌پو (۱۸۴۹-۱۸۰۹) / اختلال دوقطبی

این نویسنده‌ی بزرگ آمریکایی در داستان کوتاه‌نویسی پیشگام بود و نقش زیادی در رشد و گسترش ژانرهای علمی تخیلی، ترسناک و کارآگاهی داشت. آلن‌پو همچنین به کیهان‌شناسی و رمزنگاری علاقه‌مند بود. در زندگی‌ چهل‌ساله‌اش در ارتش و دانشگاه حضور داشت و به منتقد ادبی بزرگی تبدیل شد. با وجود این‌ها، علت مرگ‌اش همچنان مبهم است. او نیمه‌هوشیار، مست و در حالی که اسم غریبه‌ای را فریاد می‌زد در بالتیمور پیدا شد. مورخان گمان می‌کنند رنج بردن از دوره‌های طولانی افسردگی ناشی از اختلال دوقطبی و اعتیاد به الکل باعث مرگ‌اش باشد.

۳- سیلویا پلات (۱۹۶۳-۱۹۳۲) / افسردگی
سیلویا پلات نویسنده‌ و شاعر مشهور آمریکایی دو دهه بعد از مرگش جایزه‌ی پولیتزر را برای اشعارش در سال ۱۹۸۲ برد. او که همه‌ی عمر از افسردگی شدید رنج می‌برد با مهر و موم کردن درها و پنجره‌ها و باز گذاشتن دودکش بخاری خود را با گاز مونوکسید کربن مسموم و از درد و رنج شدید خلاص کرد. او در رمان زندگی‌نامه‌ای «کوزه زنگی» تلاش‌هایش برای خودکشی را بازگو می‌کند. در 

۴- لئو تولستوی (۱۹۱۰-۱۸۲۸) / افسردگی
کنت لو نیکولایویچ تولستوی نویسنده‌ای پرکار بود که برخی از بزرگ‌ترین آثار ادبی تاریخ از جمله رمان‌های «جنگ و صلح» و «مرگ ایوان ایلیچ» را نوشت. او علاوه بر فعالیت‌های ادبی، هشت فرزند تربیت کرد، در سیاست نقش‌آفرینی کرد، به تبلیغ مسیحیت پرداخت، در جنگ خدمت کرد و جنبش تولستویان را پایه‌گذاری کرد. با این حال، به دلیل افسردگی شدید دارایی‌ها، روابط و نوشتن را رها کرد. او در طول زندگی فردی پر شور و مالیخولیایی بود.

۵- ارنست همینگوی (۱۹۶۱-۱۸۹۹) / هذیان‌های پارانوئید
ارنست همینگوی نویسنده‌ی مشهور آمریکایی که با نثر منحصربه‌فردش شناخته می‌شود یکی از پایه‌گذاران وقایع‌نگاری ادبی بود. اما او در طول زندگی با هذیان‌های پارانوئید، اختلال دوقطبی، اعتیاد به الکل و … دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. توهمات او به اندازه‌ای شدید بود که فکر می‌کرد توسط ماموران اف. بی. آی، پلیس آمریکا و کا. گ. ب و سیا سازمان‌های جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا تعقیب می‌شود. هذیان‌ها تاثیر منفی بر زندگی و کارش گذاشت و عامل اصلی خودکشی‌اش بود.
۶- امیلی دیکسون (۱۸۸۶-۱۸۳۰) / اختلال دوقطبی
امیلی دیکسون با وجود این‌که یکی از برجسته‌ترین شاعران زن آمریکا در قرن نوزدهم بود اما  هیچ‌وقت شاهد تأثیر آثارش نبود. او از حدود هزار و ۸۰۰ شعری که سرود تنها ده شعرش در طول زندگی‌اش ویرایش و منتشر شدند. ویراستاران علت عدم انتشار کارهایش را عجیب و غریب بودن آثارش می‌دانستند.
دیکینسون که به شدت خجالتی و درونگرا بود بیشتر عمرش را در خانه‌ای در شهر آمهرست ماساچوست در انزوا گذراند. روانشناسان معتقدند دیکسون از اختلال شخصیت ایکیزوتایپال و بیماری ناتوان‌کننده‌ی برایت (التهاب شدید کلیه) رنج می‌برده است.

۷- آن سکستون (۱۹۷۴-۱۹۲۸) / اختلال دو‌قطبی
جایزه‌ی پولیتزر از جمله مهم‌ترین جوایز در ادبیات و روزنامه‌نگاری است. آن سکستون از شاعرانی است که این جایزه را گرفته است. آثار او به شدت جسورانه و شخصی بودند. کتاب «زندگی کن یا بمیر» که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد، تصویری تلخ از نبرد او با اختلال دوقطبی، بستری شدن در بیمارستان، خشونت خانگی و افکار خودکشی است که در قالب شعر آزاد بیان شده است. سکستون در ۴۵ سالگی در حالی که پالتو پوست مادرش را پوشیده و الکل نوشیده بود با استنشاق گاز مونوکسید کربن خودرواش درگذشت.

۸- مارک تواین (۱۹۱۰-۱۸۳۵) / افسردگی
نویسنده‌ی مشهور آمریکایی ممکن است از مبارزات‌اش با افسردگی در نوشتن آثاری مثل «هاکلبری فین»، «شاهزاده و گدا»، «ماجراهای نام سایر» و «بیگانه‌ای در دهکده» الهام گرفته باشد. با این حال، نزاع‌های خانوادگی در تشدید استرس و افسردگی تواین موثر بوده‌ است.
جی. اندرسون تامسون جونیور، روان‌پزشک دانشگاه ویرجینیا، معتقد است بین اختلالات روانی و نوشتن خلاق رابطه‌ای پیچیده برقرار است. تاثیر اختلالات روانی بر نویسندگان متفاوت است. اما نتیجه‌اش انزوا، افسردگی و خودکشی است.
۹- تنسی ویلیامز (۱۹۸۳-۱۹۱۱) / افسردگی
تنسی ویلیامز، یکی از مشهورترین نمایشنامه‌نویسان آمریکایی، آثار برجسته‌ای مثل «اتوبوسی به نام هوس» و «باغ‌وحش شیشه‌ای» را نوشته است. او در آثارش قهرمانان زنی را به تصویر می‌کشد که با بیماری روانی و دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کارشناسان ادبی علاقه و وابستگی زیاد نویسنده به خواهرش که از اسکیزوفرنی رنج می‌برد را در این زمینه موثر می‌دانند. ویلیامز که در خانواده‌ای پر از چالش بزرگ شد به الکل وابسته شد و با افسردگی دست‌وپنجه نرم کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar