چی شی/ فسنجان یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در جای جای ایران به شکل های مختلفی تهیه می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر مغز گردو، می توانید از سایر مغزهای روغنی مانند بادام زمینی، پسته و کنجد نیز برای طبخ این غذای خوشمزه استفاده کنید. یکی از ویژگی های فسنجان جا افتاده این است که بتوانید به خوبی روغن مغزگردو یا هر مغز دیگری را در بیاورید. ما در این آموزش، ترفندهای روغن انداختن فسنجان را به شما می آموزیم.
 
راز روغن انداختن فسنجون 
آب سرد
این نکته بسیار حائز اهمیت است که حتما گردو های آسیاب شده را قبل از پخت با آب سرد قاطی کنید. بر خلاف سایر خورش ها که باید با آب جوش سر و کار داشته باشید، در فسنجان هرچه آب سردتر باشد بهتر است.
 

تکه های یخ
قبل از پخت فسنجان، به میزان کافی یخ آماده کنید. این تکه های یخ را هر ۱۵ دقیقه چندتایی به خورش اضافه کنید. با اضافه کردن تکه های یخ به خورش در حال جوش، به مغز گردو شوک وارد می شود و در نتیجه روغن آن خیلی زودتر آزاد می شود. این کار به جا افتادن فسنجان نیز کمک می کند.
 
صبور باشید!
یکی از دلایلی که در فرهنگ غذایی ایرانی از فسنجان به عنوان یک غذای شاهانه یاد می شود این است که این خورش علاوه بر اینکه معمولا گران است، برای آماده شدن به زمان زیادی نیاز دارد. خانم های کدبانو در سالهای پیش از یک روز قبل فسنجان را بر روی چراغ های سه فیتیله ای با حرارت بسیار بسیار پایین به عمل می آوردند. شاید امروزه این کار برای زندگی های مدرن امکان پذیر نباشد اما می توانید حداقل تا جای ممکن زمان بیشتری به خورش بدهید تا به خوبی جا بیفتد.
 
سخن پایانی
البته این نکته را در نظر داشته باشید که این زمان بالای پخت ممکن است روی گوشت شما نیز اثر بگذارد. بسته به اینکه از چه نوع گوشت یا ماکیانی برای فسنجان استفاده می کنید، زمان پخت متغیر است. برای اینکه به ویژه گوشت های قل قلی یا مرغ در فسنجان له نشود می توانید آن را زمان کوتاه تری در خورش بریزید تا هم بپزد و مزه دار شود و هم وا نرود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar