ایسنا/ تنبلی چشم یکی از بیماری‌های شایع در اوایل زندگی انسان است که درصورتی که به موقع تشخیص شده شده و درمان موردنیاز انجام شود مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما درصورتی که زمان طلایی درمان این بیماری از دست برود می‌تواند بینایی فرد را تا سنین بزرگسالی تحت تاثیر خود قرار دهد.

شاید بتوان گفت چشم‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن هستند که بروز هرگونه مشکل در عملکرد این عضو حیاتی می‌تواند مشکلات بسیاری برای افراد به همراه داشته باشد، البته افراد بسیاری وجود دارند که به مرور زمان به استفاده از عینک نیاز پیدا می‌کنند اما تنبلی چشم بیماری است که در سنین ابتدایی زندگی انسان ایجاد می‌شود و درمان آن نیز در همین سن قابل انجام است.

یکی از راه‌های رایج درمان تنبلی چشم در کودکان بستن چشم مقابل است تا به این ترتیب چشم تنبل توانایی بینایی لازم را کسب کند بنابراین درصورتی که والدین با هوشیاری خود در زمان مناسب و با مراجعه به پزشک بیماری تنبلی چشم فرزندان را تشخیص دهند می‌توانند با استفاده از درمانی که سختی زیادی ندارد کودک را از بسیاری از مشکلات در امان نگه دارند.

امروزه اشتغال در شغل‌های حساس و کسب برخی توانایی‌ها نیازمند بینایی کامل دو چشم است و با توجه به اینکه درمان تنبلی چشم در سنین بزرگسالی امکان‌پذیر نیست بنابراین شرکت کودکان در طرح‌های غربالگری تنبلی چشم که معمولا توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شوند اهمیت بسیار بالایی دارد.

تنبلی چشم عوارض جدی برای فرد به همراه دارد

عزت‌الله معمارزاده_فلوشیپ بیماری‌های قرنیه و خارج چشمی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تنبلی چشم کودکان، اظهار کرد: تنبلی چشم درواقع کاهش بینایی یک چشم یا دو چشم است درواقع به علت عدم دریافت تصویر توسط چشم و انتقال آن به مغز مراکز مغزی که مسئول بینایی چشم هستند فعال نمی‌شوند درنتیجه بینایی یک یا دو چشم کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتلا به تنبلی چشم سه دلیل عمده دارد، افزود: عیوب انکساری مانند آستیگمات، نزدیک‌بینی و دوربینی، انحراف چشم و محرومیت چشم از دیدن برای مثال در اثر افتادگی پلک چشم از جمله عواملی است که در ایجاد تنبلی چشم در کودکان موثر است.

این متخصص چشم پزشکی ادامه داد: متاسفانه تنبلی چشم علائم خاصی ندارد که والدین و کودک متوجه آن شوند به همین جهت لازم است تشخیص و درمان تنبلی چشم توسط پزشک انجام شود و والدین نیز هشیار باشند که فرزندان خود را در زمان مناسب برای انجام معاینه نزد پزشک ببرند.

معمارزاده عنوان کرد: لازم است در بدو تولد برای نوزادان معاینه چشم انجام شود اما معمولا توصیه می‌شود والدین از سن سه سالگی برای انجام غربالگری چشم فرزندان خود اقدام کنند چراکه این بیماری درصورتی قابل درمان است که زمان طلایی از دست نرفته باشد که این زمان نیز سن سه تا شش سالگی است اما پس از این سنین درمان بیماری مشکل خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مرحله اول لازم است علت ایجاد تنبلی چشم در کودک توسط پزشک شناسایی شود تا براساس آن درمان موردنیاز انجام شود به جز این موارد نیز بستن چشم مقابل یکی از درمان‌های موثر تنبلی چشم محسوب می‌شود که در این شرایط موقعیت به چشم تنبل داده می‌شود تا خود را بازیافت کند.

این متخصص چشم پزشکی تصریح کرد: تنبلی چشم اگر دوطرفه باشد و در زمان مناسب درمان نشود محدودیت شدیدی برای فرد ایجاد می‌کند و اگر یک طرفه باشد نیز شاید فرد بینایی کامل یکی از چشم‌های خود را داشته باشد اما بینایی انسان باید توسط هر دو چشم انجام شود برای مثال اگر کسی قصد داشته باشد وارد حرفه‌هایی مانند خلبانی، چشم پزشکی و... شود باید بینایی هر دو چشم را داشته باشد بنابراین تنبلی چشم عوارض جدی برای فرد به همراه دارد و باید در زمان مناسب تشخیص و درمان شود.

معمارزاده با اشاره به اینکه پس از هشت سالگی امکان ایجاد تنبلی در چشم افراد وجود ندارد، یادآور شد: احتمال دارد تنبلی چشم در سنین بزرگسالی تشخیص داده شود اما زمان ایجاد این بیماری مربوط به کودکی فرد است که متاسفانه در سن بزرگسالی نیز امکان درمان تنبلی چشم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به والدین توصیه می‌شود همراه با فرزندان خود به مراکزی که توسط سازمان بهزیستی برای انجام غربالگری تنبلی چشم کودکان درنظر گرفته شده است مراجعه کنند تا درصورت وجود این بیماری در فرزند آن‌ها درمان موردنیاز در زمان مناسب انجام شود.

غربالگری بیش از ۳۷ هزار کودک در طرح غربالگری تنبلی چشم

در ادامه علی نصیری_مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جامعه هدف طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال هستند که براساس آمار حدود ۵۷ هزار کودک در این رنج سنی در استان وجود دارند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۷ هزار و ۴۸۱ کودک در طرح غربالگری تنبلی چشم توسط مراکز بهزیستی مورد معاینه قرار گرفتند، کودکان در زمان ورود به مدرسه نیز توسط آموزش و پرورش مورد معاینه چشم قرار می‌گیرند که در سال گذشته حدود ۲۰ هزار کودک نیز توسط آموزش و پرورش مورد معاینه قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته در طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان استان ۲۴۹۹ کودک به چشم پزشک و اپتومتریست ارجاع داده شدند، سال گذشته تعرفه آزاد مراکز اپتومتریست حدود ۸۰ هزار تومان بود که این مبلغ برای کودکانی که از طرف سازمان بهزیستی معرفی می‌شدند با ارائه کارت مخصوص به ۴۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کرد و از این مبلغ نیز ۲۰ هزار تومان توسط بهزیستی پرداخت می‌شد و خانواده کودکان تنها مبلغ ۲۵ هزار تومان پرداخت می‌کردند.

نصیری با بیان اینکه در سال گذشته به افراد نیازمند کمک هزینه تهیه عینک تا سقف ۵۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شد، عنوان کرد: افتتاحیه غربالگری تنبلی چشم کودکان چهارمحال و بختیاری در سال جاری نیز ظرف چند روز آینده برگزار و این طرح آغاز به کار خواهد کرد که اطلاع‌رسانی درخصوص افتتاحیه نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری مراکز مثبت زندگی به عنوان پایگاه‌های ثابت اجرای طرح غربالگری چشم در نظر گرفته شده‌اند که ۳۶ پایگاه در سطح استان وجود دارد، پایگاه‌های سیار نیز با حضور در خانه‌های بهداشت نسبت به غربالگری تنبلی چشم کودکان اقدام می‌کنند که تعداد این پایگاه‌ها نیز بیش از ۵۰۰ فقره خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar