اعتماد/ روزنامه اعتماد درباره موسیقی پاپ این سال‌های ایران گفت‌وگویی با حمید غلامعلی؛ خواننده قدیمی دارد. 

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادمه می‌خوانید:

متن بسیاری از کارهای پاپ درون‌مایه‌های نازلی را دنبال می‌کنند. سیاستی پشت این قضیه هست که می‌خواهد موسیقی را به چالش بکشد، چراکه می‌گویند هرگاه خواستید به هنری ضربه بزنید، با خود آن هنر به آن ضربه بزنید. برای اینکه نشود از موسیقی دفاع کرد، خودِ موسیقی را علیه موسیقی می‌شورانند و [یک نوع] موسیقی اسلحه‌ای می‌شود برای اینکه دیگر موسیقی‌ها را نیز هدف قرار دهد. 
سیاستی در کار است؛ چراکه از ابتدای انقلاب همیشه با موسیقی مخالفت می‌شده و حتی هنوز هم بسیاری از افراد بالادستی با موسیقی مخالفت می‌کنند. این نوعی سیاست است که می‌خواهند کل موسیقی را زیر سوال ببرند و متاسفانه اکثر کارهایی که امروز تولید و شنیده می‌شوند، از این نوع موسیقی تبعیت می‌کنند.
شاید ۹۹ درصد کارهای تولیدی، کارهایی هستند که موسیقی پاپ را زیر سوال می‌برند. نه به لحاظ شعر، نه به لحاظ موسیقی، نه به لحاظ اجرای خواننده، هیچ کدام قابل دفاع نیستند. یعنی وقتی صدای خواننده‌ای در استودیو ضبط می‌شود، بسیار خوب و تمیز است ولی وقتی که برای اجرا روی صحنه می‌آید، می‌بینیم که اصلا شرایط خوانندگی حتی در سطوح ابتدایی را هم ندارد.

در موسیقی پاپ افراد بسیار کمی هستند که همچنان خوب کار می‌کنند ولی متاسفانه به آنها اجازه شنیده شدن داده نمی‌شود. من معتقدم سیاستی در کار است که بیشتر کارهایی را مطرح می‌کنند که قابل دفاع نیستند و ساختار ضعیفی دارند.

وقتی که اینها خوانندگان تراز اول جامعه کنونی باشند، باید فاتحه موسیقی را خواند.
مردم باید هوشیارتر باشند؛ وقتی می‌بینند به موسیقی به این شکل ضربه می‌خورد. وقتی یک موسیقی خوب نیست نباید به آن گوش داد. در عین حال مطمئنم زمانی فرا خواهد رسید که مردم از این نوع آثار خسته و دل‌‎زده می‌شوند و دوباره سعی می‌کنند به آثاری که حداقل از نظر کلام قابل دفاع باشند، برگردند.
همیشه می‌گویند وقتی قصد دارید هنری را تقویت کنید، سرمایه به آن تزریق کنید ولی در حال حاضر به جای اینکه سرمایه را به هنر موسیقی تزریق کنند، از آن برداشت سرمایه می‌کنند؛ به شکلی که مسیر ما کاملا برعکس شده، چراکه باید هزینه می‌کردند که موسیقی‌های خوب ساخته شوند. موسیقی‌های ضعیفی ساختند که بتوانند از آن برداشت مالی کنند و دقیقا برعکس آنچه باید، اتفاق افتاد و به همین دلیل الان قراردادهایی عجیب و غریب با خوانندگانی که کارشان اصالت ندارد، می‌بندند که مثلا ما شما را معروف می‌کنیم به این شرط که تا ۵ سال آن چیزی که ما می‌گوییم را بخوانید و هر کاری که ما گفتیم، اجرا کنید و حتی اگر اجازه ندادیم نباید روی صحنه بروید.
متاسفانه موسیقی را همان گروه به این مسیر هدایت می‌کنند. از بالا هم، چنین سیاستی به خاطر تخریب موسیقی وجود دارد.
90 درصد کسانی که به عنوان خواننده مطرح هستند، اصلا سواد موسیقایی ندارند. به قول یکی از دوستان، فقط اگر لال نباشی، می‌توانی خواننده شوی در این حد خوانندگی در این دوره فاجعه شده است.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar