خبرآنلاین/ یک تیم بین المللی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور آبهیجیت چاکرابورتی از آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی (PRL) احمدآباد متراکم ترین سیاره بیگانه را کشف کردند که ۱۳ برابر بزرگتر از مشتری است.

این سومین سیاره فراخورشیدی است که از هند و توسط دانشمندان PRL کشف شده است. جزئیات این یافته در مجله Astronomy & Astrophysics Letters منتشر شده است.

این تیم، شامل دانشمندانی از هند، آلمان، سوئیس و ایالات متحده آمریکا است که از طیف‌نگار بومی جست‌وجوی آسمان شعاعی پیشرفته PRL (PARAS) در رصدخانه Gurushikhar در کوه ابو برای اندازه‌گیری دقیق جرم سیاره استفاده کردند. جرم این سیاره فراخورشیدی ۱۴ گرم بر سانتی متر مکعب است.

سیاره تازه کشف شده به دور ستاره‌ای به نام TOI۴۶۰۳ یا HD ۲۴۵۱۳۴ می‌چرخد و ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) در ابتدا این ستاره را به عنوان نامزد احتمالی برای میزبانی جسم ثانویه با طبیعت ناشناخته اعلام کرده بود. اکنون سیاره بودن آن تایید شده و TOI ۴۶۰۳b یا HD ۲۴۵۱۳۴b نامگذاری شده است.

عکس | شکار سیاره‌ بیگانه 13برابری مشتری!

این سیاره در فاصله ۷۳۱ سال نوری از زمین قرار دارد و هر ۷.۲۴ روز یک بار به دور ستاره خود می چرخد. این سیاره با دمای ۱۳۹۶ درجه سانتیگراد خیلی داخ است. سازمان تحقیقات فضایی هند (Isro) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه این کشف را متمایز می‌کند این است که این سیاره در محدوده جرم انتقالی سیارات غول پیکر و کوتوله‌های قهوه‌ای کم جرم قرار می‌گیرد.

جرم این سیارات بین ۱۱ تا ۱۶ برابر مشتری است و تاکنون کمتر از پنج سیاره فراخورشیدی در این محدوده جرمی شناخته شده است.

در حالی که جستجو برای شکل حیات در فراسوی زمین ادامه دارد، دانشمندان بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را در خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند که دارای طبیعت، ویژگی‌ها و جوی متفاوت هستند.

سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده TOI ۴۶۰۳b یکی از پرجرم ترین و متراکم ترین سیارات غول پیکر است که در فاصله ای کمتر از فاصله خورشید و زمین به دور ستاره میزبان خود می چرخد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید