سیناپرس/ نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد:داروی موسوم به tecovirimat ممکن است آبله میمون را درمان کند، اما داده های فعلی فقط از بررسی شرایط یک بیمار به دست آمده و نیازمند صحت سنجی گسترده تری است.
محققان در یک مطالعه جدید، هفت مورد آبله میمونی را که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ در بریتانیا رخ داد، بررسی کردند که اولین مورد انتقال داخل بیمارستانی و خانگی این بیماری در مناطق خارج از قاره آفریقا بود.
این بیماران مبتلا به آبله میمونی دو داروی ضد ویروسی را به عنوان روند درمانی دریافت کردند که نتایج نشان می دهد: یکی از آن ها طول علائم را کاهش داد گفتنی است، همه بیماران پس از درمان بهبودی کامل پیدا کردند.
به گفته محققان، ویروس آبله میمونی که مربوط به خانواده آبله است، بومی آفریقای مرکزی و غربی محسوب شده و می تواند منجر به بروز طیف وسیعی از علائم از جمله سردرد، ضایعات پوستی، تب، بدن درد، تورم غدد لنفاوی و خستگی شود.
از زمان اولین گزارش آبله میمونی در سال ۱۹۷۰ میلادی، موارد آبله میمونی در انسان به ندرت در خارج از قاره آفریقا رخ داده است. با این حال، از اوایل ماه مه سال ۲۰۲۲، موارد متعددی در اروپا، استرالیا، کانادا و ایالات متحده ظاهر شده است.

گفتنی است اگرچه در حال حاضر پزشکان می توانند به طور قابل اعتمادی آبله میمونی را شناسایی کرده و تشخیص دهند، بسیاری از موارد از جمله پویایی انتقال آن، طیف کامل علائمی که ایجاد می کند و بهترین روش درمان در مورد این ویروس ناشناخته باقی مانده است.
در این مطالعه بالینی جدید، محققان اولین موارد انتقال آبله میمون در بیمارستان و خانگی را در خارج از آفریقا بررسی کرده آنها جزئیات بالینی عفونت و مدیریت آن را شرح می دهند. از جمله موارد قابل توجه بررسی شده در این مطالعه، استفاده از یک داروی ضد ویروسی است که می تواند طول دوره مسری و زمان بهبودی را کاهش دهد.
به این ترتیب محققان امیدوارند : داروی موسوم به tecovirimat  بتواند کلید مهار و کنترل ویروس آبله میمونی بوده و در صورت تکرار نتایج این مطالعه در بررسی های بعدی، احتمالا می توان نسبت به کشف داروی ضد این بیماری خوش بین بود.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله معتبر بیماری‌ های عفونی Lancet منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar