ایرنا/ پژوهشگران گروه سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید ۲ پادزهر موثر" اسنافب ۵ و ۶ " در درمان مارگزیدگی تمامی گونه‌های داخل کشور و دریافت مجوز برای ورود به بازارهای داخلی و بین‌المللی از سوی سازمان غذا و دارو شدند.
 به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشیار گروه سم‌شناسی بالینی این دانشگاه گفت: این ۲ محصول در قالب یک طرح پژوهشی تهیه و پس از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تولید صنعتی رسید.
دکتر سید علی رضا موسوی افزود: در مرحله نخست برای بررسی ایمنی، پادزهر بر روی ۱۵ مصدوم مارگزیده در مشهد آزمایش و نتایج به سازمان غذا و دارو ارائه شد و پس از تایید ایمنی پادزهر، آزمایش در جمعیت بیشتری ادامه پیدا کرد و در مجموع ۹۸ بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند، تا پادزهر تولیدی با پادزهر رازی مورد مقایسه قرار گیرد و در نهایت مشخص شد که این محصول در فرایند بهبودی بیماران موثر بوده و مجوز ساخت و ورود به بازار را از سازمان غذا و دارو دریافت کرد.

وی ادامه داد: اسنافب ۵ و ۶ دو نوع پادزهر است که زهر همه انواع مارهای سمی داخل کشور را پوشش می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که برای ساخت پادزهر، از ۶ نوع مار سمی زهر گیری گفت: به دلیل تنوع گزش در مناطق مختلف ایران، این طرح تحقیقی به صورت چند مرکزی و در سطح ملی برگزار شد که در ابتدای طرح پنج مرکز مشهد، اهواز، ارومیه، کرمان و شیراز در این طرح همکاری داشتند لیکن به دلیل شیوع بیماری کووید-19 دو مرکز کرمان و شیراز از دسترس خارج شدند.

موسوی با اشاره به این که روند کلی تولید پادزهر در طی ۶ مرحله شامل صید جانور گزنده (مار)، زهرگیری، ایجاد ایمنی در اسب، جداسازی پلاسمای اسب، خالص سازی پلاسما و فرمولاسیون نهایی به انجام می‌رسد افزود: اسنافب ۵ که فقط شامل آنتی بادی علیه سم مارهای افعی است برای اولین بار در ایران به تولید رسیده است که نیاز استانهایی نظیر آذربایجان و خوزستان که فاقد مار کبرا می باشند را به خوبی برآورده می کند.
وی با بیان این که این محصول‌ها علاوه بر این که در دسترس مراکز بهداشتی و درمانی کشور قرار گرفته‌اند به کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه نیز صادر شده است.
محقق اصلی این طرح تحقیقاتی گفت: مارهای سمی ایران ۲۵ گونه اند و به سه خانواده مارهای دریایی، افعی و کبرا تقسیم می‌شوند و سالانه در ایران حدود پنج تا هفت هزار نفر به دلیل مارگزیدگی به مراکز درمانی مراجعه می کنند و میانگین بروز سالانه مارگزیدگی ۱۰ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar