سیناپرس/ طی دو سال گذشته رقابت فشرده ای بین کشورهای پیشرو در مطالعات فضایی برای اکتشاف ماه رخ داده است، در شرایطی که چین با ارسال ماه نوردی پیشرفته به سطح ماه و اکتشاف نیمه پنهان قمر زمین جلوتر از سایر رقبا بوده و آمریکا نیز در قالب برنامه آرتمیس به طور جدی به عملیات اکتشاف ماه فکر می کند، روسیه خبر از تعویق موقتی برنامه خود داد.
دفتر مطبوعاتی آژانس فضایی روسیه اعلام کرد:عملیات پرتاب ایستگاه روباتیک قمری این کشور که با عنوان Luna-25 شناخته می شود، به تعویق افتاد. بر این اساس اعلام شد؛ عملیات لونا ۲۵ که قرار است به اولین ماموریت ماه در تاریخ روسیه مدرن تبدیل شود، از ۱۳ جولای به ماه آگوست موکول شده است.
سخنگوی سرویس مطبوعاتی روز سه ‌شنبه در این رابطه اعلام کرد: بر اساس شرایط جدید و بررسی های انجام شده مشخص شد که زمان پرتاب فضاپیمای لونا-۲۵ در آگوست سال جاری مناسب تر است.
پیش از این گفته شده بود این فضاپیما آخرین چرخه آزمایش های زمینی خود را سپری می کند. در این شرایط و شب گذشته یکی از سخنگویان آژانس فضایی روسیه در رابطه با این موضوع گفت: ما با دقت در حال پیش برد برنامه اکتشاف ماه هستیم و اکنون شبیه ‌سازی آماری مرحله کلیدی مأموریت و فرود نرم روی سطح ماه در حال تکمیل است.
ماموریت لونا-25 قرار است به اولین فضاپیمای داخلی در تاریخ مدرن روسیه تبدیل شود که بر روی سطح قمر طبیعی زمین فرود می آید. این ماموریت با کمک یک موشک حامل سایوز-2.1b با تقویت کننده فرگات از مرکز فضایی وستوچنی در خاور دور روسیه پرتاب خواهد شد.
بر اساس پروژه قمری، ایستگاه خودکار Luna-25 برای مطالعات در منطقه قطب جنوب قمری راه اندازی خواهد شد و فرودگر طراحی شده برای این عملیات قرار است در ناحیه دهانه Boguslawsky به سطح ماه فرود آید.

گفتنی است در ابتدا عملیات پرتاب آزمایشی ماموریت اکتشاف ماه روسیه  برای سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده بود اما در سپتامبر سال گذشته یوری بوریسوف، رئیس روسکوسموس گفت که این ماموریت تا سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاده است.
سرویس مطبوعاتی آژانس فضایی روسیه نیز به طور رسمی اعلام کرد: این تاخیر به دلیل نقص در دستگاه سرعت و فاصله داپلر فضاپیما بوده است. در دسامبر ۲۰۲۲، مسئولان آژانس فضایی روسیه گفتند که این سیستم با موفقیت آزمایش ‌های کیفی را پشت سر گذاشته و در فضاپیما نصب شده است.
در نهایت چند ماه پیش و در فوریه سال جاری میلادی اعلام شد که این ماموریت در ۱۳ ژوئیه آغاز خواهد شد که به نظر می رسد این بار نیز شاهد تاخیر دست کم یک ماهه این عملیات هستیم. آخرین کاوشگر ماه روسیه با نام Luna-24 در سال ۱۹۷۶ به سمت قمر زمین پرتاب شده بود و روسیه طی این مأموریت ۱۷۰ گرم خاک ماه را به زمین آورد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar