شهر سخت افزار/ به تازگی جزئیات جدیدی از عملکرد پردازنده‌ Dimensity 9300 مدیاتک به بیرون درز کرده است. بر اساس ادعای برخی منابع خبری تراشه پرچم‌دار مدیاتک به لطف استفاده از هسته‌های قدرتمند Cortex-X4 و Cortex-A720 می‌تواند چیپست A17 Bionic اپل را شکست دهد. جزئیات بیشتر درباره پیکربندی این تراشه را در ادامه بخوانید.

به تازگی آرم از هسته‌های Cortex-X4 به‌عنوان قوی‌ترین هسته‌ پردازشی‌ در کنار هسته‌های Cortex-A720 و Cortex-A520 رونمایی کرده است. بلافاصله پس از رونمایی Cortex-X4، مدیاتک اعلام کرده پردازنده‌ پرچم‌دار Dimensity 9300 از هسته‌های Cortex-X4 و Cortex-A720 به‌همراه تراشه‌ گرافیکی Immortalis-G720 استفاده می‌کند.

مدیاتک به هسته‌ کم‌مصرف Cortex-A520 اشاره‌ نکرده اما برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که تراشه‌ پرچم‌دار دایمنسیتی 9300 تنها از هسته‌های قدرتمند استفاده می‌کند. در واقع این چیپست به چهار هسته‌ Cortex-X4 و چهار هسته‌ Cortex-A720 مجهز خواهد بود.

بر‌اساس اعلام GSMArena، مدیاتک قصد دارد تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ را با فناوری N4P بسازد. N4P نسخه‌ بهینه‌تر فناوری چهارنانومتری شرکت TSMC بوده و در مقایسه‌ با N5 و N4 موجب افزایش توان پردازنده و کاهش مصرف انرژی خواهد شد.


بر اساس ادعای منابع خبری پردازنده‌ Dimensity 9300 می‌تواند تراشه A17 Bionic اپل را شکست دهد. همچنین، گفته شده است که Dimensity 9300 در مقایسه‌ با نسل قبل تا ۵۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است چیپست A17 Bionic با فناوری سه‌نانومتری ساخته شده و قرار است که در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده شود.

با توجه به استفاده از فناوری نود N4P شرکت TSMC در ساخت این تراشه، استفاده از کانفیگ 4 + 4 محتمل به نظر می‌رسد. با این وجود، نبود هسته‌های بهینه احتمال افزایش دمای تراشه را بیشتر می‌کند. برای مثال، استفاده از یک گوشی هوشمند مجهز به این تراشه در شرایط کنترل نشده و بار کاری بالا، می‌تواند شرایط نامناسب عملکردی برای کاربران به وجود آورد.

البته گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد فناوری ساخت N4P منجر به بهبود ۲۲ درصدی در میزان بهره‌وری توان و همچنین افزایش ۶ درصدی چگالی ترانزیستورها نیز شده است. انتظار می‌رود که این تراشه قدرتمند جدید توسط Vivo و MediaTek به طور مشترک تولید شده و ابتدا در محصولاتی چون گوشی Vivo X100 از راه برسد.

تراشه Dimensity 9300 قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ معرفی شده و با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام (که احتمالاً در همان بازه زمانی معرفی می‌شود) رقابت شدیدی داشته باشد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم