ایرنا/ معاون شورای امنیت روسیه در واکنش به استدلال وزیر امورخارجه انگلیس درباره «حق مشروع» اوکراین برای حمله به اهداف در داخل خاک روسیه، گفت: با توجه به کمک‌های لندن به کی‌یف، مقام‌های انگلیسی نیز می‌توانند «اهداف نظامی مشروع» برای مسکو محسوب شوند.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف در واکنش به اظهارات جیمز کلورلی در توجیه حمله پهپادی روز گذشته اوکراین به مسکو گفت: بنا بر اظهارات او، اهداف نظامی فراتر از مرزهای اوکراین بخشی از دفاع برحق و مشروع این کشور از خود تلقی می‌شود.

مدودف در این پیام که آن را در صفحه توییتر خود منتشر کرده است، افزود: امروز، انگلیس با ارائه انواع کمک‌های نظامی به کی‌یف به عنوان متحد اوکراین عمل می‌کند، این کشور در واقع یک جنگ اعلام نشده علیه روسیه را هدایت می‌کند.

بر اساس این گزارش،‌ رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس دیروز (سه شنبه) حق اوکراین برای حمله پهپادی به مسکو را محفوظ دانسته و گفته بود: کی‌یف برای «دفاع از خود» حق دارد به اهداف داخل خاک روسیه حمله کند.

رییس جمهوری سابق روسیه با استناد به این اظهارت کلورلی نتیجه گرفت: پس، هر کدام از مقام‌های انگلیسی که جنگ را برای کی‌یف تسهیل کند می‌تواند به عنوان یک هدف نظامی مشروع برای مسکو در نظر گرفته شود.

به گفته مدودف، مقام‌های لندن باید توجه داشته باشند که در چارچوب قوانین بین المللی از جمله کنواسیون ژنو و لاهه، آن‌ها نیز ممکن است به عنوان «کشور در جنگ» شناخته شوند.

اظهارات معاون شواری امنیت روسیه در حالیست که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین شب گذشته از توافق با نمایندگان شرکت دفاعی بریتانیایی (BAE) برای ایجاد تأسیسات تعمیر و تولید تسلیحات در این کشور خبر داده بود.

وی همچنین گفته بود اوکراین آماده تبدیل شدن به یک مرکز منطقه‌ای بزرگ برای تعمیر و تولید انواع مختلف تسلیحات تولید شده توسط انگلیس است و علاقه مند است روابط خود را جهانی‌تر کند.

روز گذشته چندین فروند از پهپادهایی که مسکو آن‌ها را متعلق به ارتش اوکراین می‌داند وارد حریم هوایی پایتخت روسیه شدند. مسکو می‌گوید در جریان این حملات هیچ فردی کشته نشده ولی به تعدادی از ساختمان‌های جنوب این شهر خسارت جزئی وارد شده است و تعدادی نیز آسیب دیدند.

مقام‌های ارشد مسکو از جمله ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، این حمله را ترورییسم آشکار از سوی کی‌یف توصیف کردند.

به گزارش روزنامه گاردین، میخائیل پودولیاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین اما دخالت این کشور در حمله مذکور را رد و در عین حال پیش بینی‌ کرد تعداد این حملات افزایش خواهد یافت.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از وقوع این حمله گفت ما از حملات در داخل روسیه حمایت نمی‌کنیم و بر ارائه تجهیزات و آموزش به اوکراین برای بازپس گیری سرزمین آن‌ها متمرکز هستیم.

به گزارش شبکه خبری «راشا تودی»، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به اظهارات مقام آمریکایی واکنش نشان داد و گفت ایالات متحده برخلاف آنچه ادعا می‌کند از قبل در حال ترغیب اوکراین برای حمله به قلمرو روسیه بوده است.

وی تاکید کرد: آیا دولت [آمریکا] درک نمی‌کند که هیچکس شعارهای آن‌ها در مورد حمایت نکردن از حملات اوکراین به خاک روسیه را باور نمی‌کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در همین رابطه اظهار داشت: ادعاهای غرب مبنی بر اینکه سلاح‌های ارسال شده به اوکراین نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شود، دروغ است و کی‌یف مدت‌هاست که به روش‌های آشکار تروریستی روی آورده و از سلاح‌های غربی برای اقدامات تروریستی خود استفاده می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar