آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 احسان انصاری|  آرمان ملی برای تحلیل و بررسی ابعاد حمله ایران به اسرائیل با دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. وی معتقد است:« کمیت و کیفیت حمله ایران به اسرائیل حائز اهمیت نیست و همین موضوع که ایران به اسرائیل حمله کرده است باعث شده سطح انتظارات جامعه کاهش پیدا کند. در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد این است که آیا اسرائیل دست به اقدام سومی خواهد زد که ایران را وادار به انجام اقدام چهارم کند یا خیر. هنوز در این زمینه ابهام وجود دارد و مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل  فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عنوان کرد که عملیات ما علیه اسرائیل تمام شده و ادامه پیدا نخواهد کرد. به نظر من این اظهار نظر خوبی بود که از سوی آقای باقری صورت گرفت. از سوی دیگر بایدن نیز به نتانیاهو اعلام کرده در صورتی که قصد واکنش به ایران داشته باشد از اسرائیل حمایت نخواهد کرد. این موضع گیری نیز مثبت بوده است. مجموعه این اتفاقات را که کنار هم قرار بدهیم به این نتیجه می‌رسیم که جنگ خاتمه پیدا می‌کند. این در حالی است که نتانیاهو به خواسته‌های خود نرسیده است. نتانیاهو انتظار داشت با جنگ گسترده علیه ایران بتوان فشارهای داخلی روی کابینه خود را کاهش بدهد.» این گفت وگو را  در ادامه می‌خوانید.
 
*چرا ایران به اسرائیل حمله کرد و مهم‌ترین  دستاوردهای این حمله چه خواهد بود؟
 در هفته‌های اخیر اغلب مسئولان جمهوری اسلامی از انتقام و واکنش به حمله علیه کنسولگری ایران و شهادت مستشاران نظامیان  و حمله به اسرائیل صحبت می‌کردند که این موضوع باعث شد سطح انتظارات جامعه نسبت به این موضوع افزایش پیدا کند. حمله ایران به اسرائیل تا حدود زیادی می‌تواند سطح انتظارات جامعه را کاهش بدهد. این در حالی است که بخش‌هایی از جامعه پس از حمله ایران به اسرائیل اقدام به جشن وسرور نیز کرده‌اند.در چنین شرایطی کمیت و کیفیت حمله ایران به اسرائیل حائز اهمیت نیست و همین موضوع که ایران به اسرائیل حمله کرده است باعث شده سطح انتظارات جامعه کاهش پیدا کند. در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد این است که آیا اسرائیل دست به اقدام سومی خواهد زد که ایران را وادار به انجام اقدام چهارم کند یا خیر. هنوز در این زمینه ابهام وجود دارد و مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل،  فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عنوان کرد که عملیات ما علیه اسرائیل تمام شده و ادامه پیدا نخواهد کرد. به نظر من این اظهارنظر خوبی بود که از سوی آقای باقری صورت گرفت. از سوی دیگر بایدن نیز به نتانیاهو اعلام کرده در صورتی که قصد واکنش به ایران داشته باشد از اسرائیل حمایت نخواهد کرد. این موضع گیری نیز مثبت بوده است. مجموعه این اتفاقات را که کنار هم قرار بدهیم به این نتیجه می‌رسیم که جنگ خاتمه پیدا می‌کند. این در حالی است که نتانیاهو به خواسته‌های خود نرسیده است. نتانیاهو انتظار داشت با جنگ گسترده علیه ایران بتوان فشارهای داخلی روی کابینه خود را کاهش بدهد. از سوی دیگر وی به دلیل ناکامی‌هایی که در غزه با آن مواجه شده به دنبال این است که با افزایش تنش با ایران افکار عمومی را نسبت به این موضوع منحرف کند. این موضوع گره اصلی چشم انداز آینده تنش بین ایران و اسرائیل است. در شرایط کنونی قیمت طلا و نفت افزایش پیدا کرده است. بالا رفتن قیمت نفت روی فضای انتخاباتی در آمریکا و جایگاه بایدن تأثیر می‌گذارد. به صورت طبیعی هرچه قیمت انرژی در آمریکا افزایش پیدا کند به همان اندازه سطح رأی دهندگان به بایدن کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر بایدن به دلیل حامیان یهودی که در آمریکا وجود دارد نمی‌تواند اسرائیل را تنها بگذارد. واقعیت این است شرایط پیچیده شده و امیدواریم سطح تنش در همین اندازه خاتمه پیدا کند و طرفین به شکلی عمل کنند که ماجرا در همین نقطه به پایان برسد.

*به چه میزان این احتمال وجود دارد که نتانیاهو به تنهایی اقدام سوم را انجام بدهد؟
تاکنون اظهارنظر مثبتی از سوی اتحادیه اروپا مطرح نشده و یک نوع قهر و خصومت بین اتحادیه اروپا و نتانیاهو به وجود آمده است. آمریکا نیز ناچار است به دلیل رأی و حمایت مالی یهودیان از اسرائیل حمایت کند. در شرایط کنونی ما با یک فضای خوف و رجا مواجه  هستیم. این در حالی است که ایران پس از حمله به اسرائیل سیاست نرمشی در پیش گرفته که اتفاق مثبت و خوبی است. با این وجود هنوز اسرائیل از خود نشانه‌های بروز نداده که قرار است در آینده چه اقدامی انجام بدهد. باید چند روز صبر کرد تا واکنش اسرائیل را نسبت به حمله ایران مشاهده کرد. آیا التهابی که در جامعه اسرائیل به وجود آمده در روزهای آینده برطرف خواهد شد و مدارس این کشور که گفته می‌شود به دلیل حمله ایران تعطیل شده دوباره بازگشایی خواهد شد یا خیر. اگر این التهابات در جامعه اسرائیل از بین برود و اسرائیل نیز اقدامی انجام ندهد نشان می‌دهد که جنگ خاتمه پیدا کرده و طرفین به این تصمیم رسیده‌اند که وارد مرحله سوم نشوند.

در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد این است که آیا اسرائیل دست به اقدام سومی خواهد زد که ایران را وادار به انجام اقدام چهارم کند یا خیر. هنوز در این زمینه ابهام وجود دارد و مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل رئیس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عنوان کرد که عملیات ما علیه اسرائیل تمام شده و ادامه پیدا نخواهد کرد
*چرا بایدن از اقدام سوم اسرائیل حمایت نکرد و عنوان کرد در صورتی که اسرائیل قصد داشته باشد علیه ایران اقدامی صورت بدهد آمریکا مشارکت نخواهد کرد؟
 
دلیل این موضوع این است که منطقه خاورمیانه که منطقه حساس جهان است و بیش از40 درصد انرژی جهان را در اختیار دارد اگر وارد بحران بزرگی شود برای آمریکا هزینه‌های زیادی خواهد داشت. اگر فرض بگیریم یک موشک به ایران یا عربستان اصابت کند و قیمت نفت افزایش پیدا کند هزینه‌های زیادی برای آمریکا ایجاد خواهد شد. در شرایط کنونی افزایش قیمت نفت سطح آرای بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاهش خواهد داد و باید به این نکته آگاهی دارد. یکی از دلایلی که بایدن در ماه‌های اخیر رویکرد محتاطانه‌ای با خاورمیانه و ایران در پیش گرفته این است که اگر خاورمیانه وارد بحران جدیدی شود و قیمت نفت افزایش پیدا کند وی در داخل آمریکا با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی جایگاه انتخاباتی بایدن با تزلزل مواجه خواهد شد.

*نوع و شیوه حمله ایران به اسرائیل و استفاده از تجهیزات نظامی که در این حمله وجود دارد وضعیت پیچیده و مدرنی داشت. ایران با این نوع حمله به اسرائیل چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟

به نظر می‌رسد این حمله کنترل شده صورت گرفته است. این حمله کنترل شده بود و میزان تلفات آن بسیار اندک بود. وضعیت به شکلی بوده که این حمله تلفات جانی نداشته است. گفته می‌شود بخشی از پهپادهای شلیک شده ایران درآسمان اردن منهدم شده است. این ادعایی بود که اسرائیل مطرح کرد اما توسط سخنگوی وزارت خارجه اردن تکذیب شد. سفر امیرعبداللهیان به عمان یکی از نشانه‌های این موضوع است که ایران قبل از حمله به اسرائیل به آمریکا پیام داده و این پیام باعث شده طرف مقابل خود را برای دفاع در مقابل حمله ایران آماده کند.

*نداشتن تلفات در حمله ایران به اسرائیل می‌تواند باعث فروکش کردن تنش شود؟آیا اسرائیل از این موضوع استفاده تبلیغاتی نخواهد کرد؟


این احتمال وجود دارد که اسرائیل بخواهد از این وضعیت استفاده تبلیغاتی کند. به هر حال ایران از موشک‌های پیشرفته خود در این حمله استفاده کرده است. اسرائیل می‌تواند مدعی شود که گنبد آهنین و گنبد داوود در مقابله با حملات ایران موفقیت آمیز عمل کرده‌اند.وزیر دفاع اسرائیل نیز پس از حمله ایران عنوان کرد که با تمام وجود مانع از حمله ایران به نقاط استراتژیک اسرائیل شدیم و هیچ گونه تلفاتی نیز نداشته‌ایم.این موضوع نیز می‌تواند دستمایه تبلیغاتی اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی از حمله ایران به اسرائیل شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar