صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به خسارت‌بار بودن دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن و دونالد ترامپ برای آمریکا، اظهارکرد: «اینکه نظرسنجی‌های آمریکا نشان می‌دهد هم ریاست‌جمهوری ترامپ و هم بایدن به آمریکا آسیب زده به این دلیل است که آمریکا دوقطبی شده، یک طرف به‌شدت از جو بایدن و طرف دیگر از سیاست‌ها و رفتارهای ترامپ متنفر هستند.»


دوقطبی شدن جامعه آمریکا 
وی با اشاره به اینکه رأی دادن به جو بایدن برای آمریکایی‌ها به مانند رأی به بد و بدتر است، تصریح کرد: «در اینکه جامعه آمریکا دوقطبی شده است شک نیست و باید گفت اگر نظرسنجی‌ها نشان از این دارد که بایدن یا ترامپ آمریکا را از بین برده‌اند، به همان دوقطبی در جامعه آمریکا که در سال‌های اخیر شدت یافته است، برمی‌گردد.»

دیکتاتوری دوحزبی در آمریکا
ایزدی با بیان اینکه در آمریکا دیکتاتوری دوحزبی داریم، افزود: «بیشتر این دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند که در رأس سیاست و حکومت آمریکا حضور دارند. ابتکار عمل دیگری از سوی دیگر احزاب یا افراد نداریم و حتی اجازه حضور احزاب سوم را در عمل نمی‌دهند.» این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیشتر افراد جامعه آمریکا از ترامپ و بایدن بیزار هستند و این سیستم دوحزبی را قبول ندارند، گفت: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای خودشان عرصه سیاسی دوقطبی ایجاد کرده‌اند.»

بالا بودن هزینه‌های زندگی و ناتوانی در سیاست خارجی
وی با اشاره به اینکه واقعیت امر این است که دونالد ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش به جای حل مشکلات، به آمریکا ضربه زده است، افزود: «مهم‌ترین این موضوعات روابط در عرصه بین‌الملل بود که زیر توافقات و پیمان‌نامه‌ها می‌زد یا در عرصه سیاست داخلی آمریکا، امنیت انتخابات با حمله به ساختمان کنگره را به خطر انداختند. حتی پیدا کردن اسناد محرمانه در خانه او تا تحریک هوادارانش علیه کنگره و حمله به آن ساختمان در دوره مرد بی‌قانون آمریکا، دونالد ترامپ در دادگاه خیلی بحث‌برانگیز شد یا در دوره جو بایدن هزینه‌های زندگی یا موضوع مهاجرت و حتی سیاست خارجی او نتوانست به خوبی دنبال شود و نقدهای زیادی به او شد. حتی جنگ غزه و حمایت‌هایی که از رژیم صهیونیستی داشته، او را در عرصه بین‌المللی ناموفق نشان می‌دهد.»

حمایت‌های سیاسی و نظامی بایدن از نتانیاهو 
وی با اشاره به اینکه ضعف‌ها، ایرادها و خسارات جو بایدن به دلیل حمایت از جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی در جنگ غزه بر کسی پوشیده نیست، یادآور شد: «حمایت‌های سیاسی و نظامی بایدن از نتانیاهو، حتی در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی با رأی اعتراضی قابل توجهی روبه‌رو شد تا آنجا که در ایالت میشیگان نتوانست رأی لازم را به دست آورد. در این انتخابات اصلی‌ترین نگرانی واقعی دموکرات‌ها، سن بایدن و خطاهای زبانی و توهمات اوست. مجموع این شرایط در کنار جنگ غزه، دستیاران بایدن را نگران میزان مشارکت و تعداد آرای اعتراضی کرده است. بایدن مشکلات خاص خود را دارد، ازجمله میزان محبوبیت پایین و نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد بسیاری از آمریکایی‌ها، حتی اکثریت دموکرات‌ها نمی‌خواهند این پیرمرد ۸۱ ساله را دوباره در رقابت‌های انتخاباتی ببینند.»

خسارت‌بار بودن بایدن و ترامپ
این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با اشاره به اینکه در حالت دوقطبی است که ترامپ امید به رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، افزود: «همان‌طور که اشاره کردیم جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در عمل مشکلات زیادی در دوره ریاست‌جمهوری داشته و موفقیت قابل توجهی نداشته است، حتی در سیاست خارجی چیزی ندارد که بخواهد با آن رأی کسب کند. به خصوص اینکه نتوانسته است موضوع جنگ اوکراین را سامان دهد و بخش‌های از دست رفته را باز گرداند یا اینکه نتوانسته است در غزه پیروزی چشمگیری برای اسرائیل رقم زند، این موارد موجب شده در نظرسنجی‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، بایدن از ترامپ عقب‌تر نشان داده شود. موضوعاتی که بیانگر این است که هر دوی این افراد برای ملت آمریکا خسارت‌بار بوده و هستند.»
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar