اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

نشانه‌های ابتدایی از بروز آشفتگی و افزایش ریسک‌های سیاسی در بازارها از بامداد یکشنبه دیده شد. چنان‌که قیمت ارزهای دیجیتال شنبه آخرشب (یکشنبه بامداد) پس از پاسخ ایران به حمله اسراییل کاهش پیدا کرد و سرمایه‌گذاران باتوجه به احتمال گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه شروع به قیمت‌گذاری ریزشی کردند. بلومبرگ در این باره نوشته است: قیمت بیت‌کوین روز شنبه 7.7 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت این توکن از مارس 2023 محسوب می‌شود. بیت‌کوین مقداری از این کاهش را امروز جبران کرد و ساعت 36: 11 دقیقه صبح در سنگاپور حدود 63 هزار و 230 دلار معامله شد. اکثر رمرارزهای دیگر چون اتر، سولانا و دوج کوین نیز زیان 24 ساعته را تجربه کردند. ایران در پاسخ به حمله اسراییل به کنسولگری خود در سوریه، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های تهاجمی را علیه اسراییل پرتاب کرد که ممکن است بحران در منطقه را وارد مرحله جدیدی کند. دارایی‌های دیجیتال در تعطیلات آخر هفته معامله می‌شوند و به سرمایه‌گذاران دریچه‌ای از رفتار بالقوه بازارهای سنتی در زمان بازگشایی در روز دوشنبه را می‌دهند؛ اگرچه از حالا تا شروع مجدد، خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند. به گفته موسس صندوق رمزارز Split Capital، ادامه فروش ارزهای دیجیتال احتمالا مشروط به تشدید بیشتر بحران است؛ مردم منتظر هستند که بازارهای روز دوشنبه چگونه خواهند بود.

تشدید تنش سبب شد روز جمعه «سهام »آسیب ببیند و پناهگاه‌هایی چون «اوراق » و «دلار » تقویت شدند. داده‌های Coinglass نشان داد که حدود 1.5 میلیارد دلار تعهدات ارزهای دیجیتال روز جمعه و شنبه نقد شدند که یکی از سنگین‌ترین نقدسازی‌ها در طول حداقل شش‌ماه گذشته محسوب می‌شود.

بیت‌کوین حدود 10 هزار دلار از رکورد 73 هزار و 798 دلاری خود در اواسط ماه مارس کاهش یافته است. تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله در بورس به این توکن کمک کرد تا به بالاترین میزان خود برسد، ولی جریان خالص ورودی به این صندوق‌ها اخیر کاهش یافته است. سفته‌بازان ارزهای دیجیتال در انتظار به اصطلاح «هاوینگ بیت‌کوین» هستند، که عرضه جدید این توکن را به نصف کاهش می‌دهد و انتظار می‌رود حدود 20 آوریل اتفاق بیفتد. به صورت تاریخی، هاوینگ به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند، با این‌حال تردیدهایی وجود دارد از اینکه آیا این افزایش، دوباره بیت‌کوین را به اوج تاریخی خود می‌رساند یا خیر. براساس گزارشی از نشریه فورچون، تصویر کامل‌تری از واکنش وال‌استریت به اولین حمله نظامی تمام‌ عیار ایران به اسراییل، عصر یکشنبه، زمانی که معاملات آتی در ایالات متحده برای سهام، اوراق قرضه، کالاها و ارزها آغاز می‌شود، ارایه خواهد شد. معاملات روز جمعه تا حدودی پیش‌نمایشی از انتظارات را ارایه کرد. گزارش‌ها در این روز نشان می‌داد که پاسخ ایران به اسراییل در عرض دو روز پیش‌بینی می‌شد، قیمت نفت معیار ایالات متحده را تا 3 درصد افزایش می‌دهد و به بالای 87 دلار در هر بشکه می‌رسد. اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده نیز به‌شدت افزایش یافت چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال ایمنی بودند. به‌طور مشابه، دلار امریکا نیز تقویت شد چراکه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث شد که سرمایه‌گذاران از ارزهای پرخطر بازارهای نوظهور دور شوند. یورو در برابر دلار امریکا به پایین‌ترین حد پنج ماه اخیر سقوط کرد، زیرا بازارها چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بانک مرکزی اروپا را ارزیابی کردند. در همین حال، قیمت طلا، که به‌طور سنتی به عنوان یکی دیگر از دارایی‌های امن تلقی می‌شود به بالاترین حد خود به بالای 2400 دلار در هر اونس رسید، اما بعدا این افزایش‌ها را در اواخر جمعه معکوس کرد.

بازار در انتظار نفت صد دلاری؟
پیش از حملات ایران به اسراییل تنش فعلی در منطقه باعث شده بود تا قیمت نفت خام برنت تا جمعه گذشته به بیش از ۹۱ دلار در هر بشکه برسد. تحولات جدید در زمان تعطیلی بازارهای جهانی رخ داد و حالا امروز باید دید که تاثیرات آن روی قیمت نفت چه خواهد بود؟ برخی کارشناسان انرژی پیش‌بینی می‌کنند با شروع هفته کاری بازارهای انرژی قیمت نفت خام برنت افزایش خواهد یافت اما رسیدن قیمت نفت به صد دلار نیازمند ارزیابی دقیق از نحوه واکنش اسراییل به حملات ایران است. تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که با شروع هفته بازارهای مالی در حال آماده‌سازی برای افزایش تشدید تنش بین اسراییل و ایران خواهند بود. تحلیلگران می‌گویند عکس‌العمل احتمالی اسراییل اگر بر علیه زیرساختار انرژی ایران صورت گیرد عملا پاسخ ایران و گروه‌های نیابتی را در پی خواهد داشت و این موضوع باعث افزایش آنی قیمت نفت به بیش از صد دلار خواهد شد . اتفاقی که هم اقتصاد جهانی را با شوک روبه‌رو خواهد کرد و هم انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را مورد تاثیر قرار خواهد داد، چیزی که اصلا خوشایند دموکرات‌ها و شخص جو بایدن که خود را برای انتخابات مهم امسال آماده‌ می‌کند؛ نخواهد بود.

کاهش دامنه نوسان بورس
در ایران، در شرایطی که به دلیل شرایط فورس ماژور انتظار تعطیلی بازار سرمایه نیز وجود داشت؛ متولیان بازار سهام دامنه نوسان بورس را به مثبت و منفی یک درصد کاهش دادند. دامنه نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به سطح ۲ درصد بازگشت. با محدود شدن دامنه نوسان قیمت سهام به منفی و مثبت یک درصد، اغلب سهامداران در فروش سهام ناکام بودند و شاهد شکل‌گیری صف‌های فروش طویل در بازار بودیم. در معاملات روز یکشنبه بیست و ششم فروردین ماه 1403 و در شرایطی که دامنه نوسان قیمت سهام به منفی و مثبت یک درصد محدود شده بود، شاخص کل بورس تهران 11 هزار و 194 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 196 هزار و 776 واحد رسید. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سایت بورسان می‌گوید: افت نماگرهای بورسی با توجه به فضای سیاسی اخیری که از درگیری نظامی ایران و اسراییل شکل گرفت امری طبیعی ارزیابی می‌شود. سرمایه‌گذارانی که موفق به فروش شدند تا بهبود فضای غبارآلود سیاسی دست نگه خواهند داشت.

بازگشت نرخ دلار
بعد از پاسخ ایران به اسراییل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت‌ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون هم‌ بالا رفته بود هم اکنون به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بازگشته است. خبرگزاری تسنیم در این باره گزارش داده که بازار ارز که در روزهای گذشته با هیجانات شدید همراه بود و بعضا در کانال‌های تلگرامی نرخ‌های نجومی برای دلار و سایر ارزها به ثبت می‌رسید امروز با افزایش فروشنده‌ها مواجه شده است که علت اصلی آنها پاسخ محکم ایران به اسراییل می‌باشد. این درحالی است که در کانال‌های تلگرامی حتی قیمت دلار به کانال‌های بالای 70 هزار تومان هم رفته بود و بعضی از رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی‌سی هم بر موج دلار 70هزارتومانی می‌دمیدند اما پاسخ محکم ایران به اسراییل واکنش مثبت بازار ارز را به‌همراه داشته است تا جایی که دلال‌ها هم در خیابان منوچهری اعتراف می‌کنند دلار 70هزارتومانی از همان اول هم فقط جوّ بود.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar