دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به تاثیرات پاسخ ایران به اسرائیل برای دولت آمریکا پرداخته و می‌نویسد: در حالی که ایران به اسرائیل حمله کرد،  بایدن با بحران فزاینده خاورمیانه روبه‌رو می‌شود که امیدوار بود از آن اجتناب کند. رئیس‌جمهور جو بایدن با اعضای تیم امنیت ملی در مورد حملات موشکی آشکار ایران به اسرائیل،  شنبه 13 آوریل 2024 در اتاق موقعیت کاخ سفید دیدار کرد. برای جو بایدن،  حمله به اسرائیل از خاک ایران به سناریویی تبدیل می‌شود که او از زمان آغاز درگیری کنونی خاورمیانه به شدت به دنبال اجتناب از آن بوده است.این اقدامات تلافی‌جویانه خطر یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش می‌دهد که می‌تواند مستقیما ایالات متحده و سایر کشورها را درگیر کند.

بلافاصله پس از حملات ایران،  مقامات آمریکایی اذعان کردند که در حال ورود به سرزمینی ناشناخته هستند،  در حالی که میزان حملات ایران در ابتدا مشخص نبود،  یک علامت سوال مهم این است که چگونه نمایندگان نیابتی ممکن است به طور بالقوه به تلاش‌‌‌های ایران برای هدف قرار دادن اسرائیل بپیوندند و لایه جدیدی از غیرقابل پیش‌بینی بودن را اضافه کنند و با توجه به اینکه هنوز برنامه‌‌‌های اسرائیل برای واکنش در حال شکل‌‌‌گیری است،  انتظار می‌رود مقامات دولت بایدن به مشاوره همتایان اسرائیلی خود- با در نظر گرفتن میل به مهار- ادامه دهند.بایدن همچنین در سیاست پرتنش یک سال انتخاباتی عمل می‌کند و به تصمیمات آتی خود اهمیت زیادی می‌دهد. فوران جنگ اسرائیل و حماس در 7 اکتبر به بایدن در داخل آسیب رسانده و حمایت او در حوزه‌های انتخابیه کلیدی را کاهش داده است. یکی از مقامات گفت یکی از دلایلی که بایدن بعدازظهر شنبه از خانه ساحلی خود در دلاور فورا به کاخ سفید بازگشت،  ماهیت مداوم حمله بود. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که مقامات دولت،  حملات ایران به اسرائیل را در روز شنبه با حملات اسرائیل در دمشق که موجب انتقام‌گیری شد،  نامتناسب می‌دانستند.

این دیدگاه عامل مهمی در بحث‌‌‌هایی بوده است که در طول روز در کاخ سفید در مورد گام‌‌‌های بعدی در جریان است،  به‌‌‌ویژه زمانی که بایدن تصمیم دارد از بروز یک درگیری منطقه‌‌‌ای در مقیاس کامل جلوگیری کند. این مقام افزود،  همچنین این موضوع به رسمیت شناخته شده است که آنچه اسرائیل احتمالا در پاسخ انجام خواهد داد، به ارزیابی کامل خسارات،  از جمله تلفات احتمالی بستگی دارد.  بنابراین توصیه دولت بایدن به اسرائیل بستگی به این دارد که این تصویر مورد توجه قرار گیرد.از آنجا که ایالات متحده،  در مشورت نزدیک با اسرائیل،  به دنبال یافتن دقیق چگونگی،  زمان و مکان دقیق واکنش ایران بود،  مقامات دولت هرگز به طور کامل تلاش ایران برای حمله به داخل اسرائیل و همچنین پرسنل و دارایی‌های آمریکایی در منطقه را رد نکردند. یکی از مقامات ارشد دولت در روزهای منتهی به حملات شنبه ایران گفت که محتمل‌‌‌ترین «بدترین سناریو»،  حمله مستقیم ایران به اسرائیل و بروز یک درگیری بین دو طرف است که می‌تواند آغاز یک درگیری منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تر شود که ایالات متحده پس از حملات 7 اکتبر حماس برای جلوگیری از آن تلاش کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar