دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

فایننشال تایمز در مطلبی به بررسی حمله تنبیهی موشکی و پهپادی بامداد یکشنبه ایران به اسرائیل پرداخت و نوشت: ساعاتی پس از پرتاب رگبار پهپادها و موشک‌‌‌های مسلح از سوی ایران به اسرائیل، فرماندهان ارتش ایران با اعمال تغییری در تاکتیک‌‌‌های طراحی‌شده برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی، اعلام کردند «ماموریت انجام شده است». تهران در آغاز اولین حمله مستقیم خود علیه دشمن دیرینه‌‌‌اش، قصد داشت این حمله را یک نمایش قوی و نمایش قدرت نشان دهد و جنگ سایه طولانی‌مدت خود را با دولت یهود آشکار کرد. هیچ یک از 170 پهپاد وارد حریم هوایی اسرائیل نشد. به ادعای نیروهای نظامی اسرائیل، 25 موشک از 30 موشک کروز قبل از عبور از مرزها سرنگون شده و اکثر 120 موشک بالستیک توسط سامانه‌‌‌های دفاع هوایی اسرائیل منهدم شدند.

با این حال، در ایران، این عملیات به عنوان یک موفقیت مورد ستایش قرار گرفت: یک واکنش مدنظر برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی و تقویت وجهه خود در میان نیروهای نیابتی منطقه و وفاداران داخلی. همچنین به عنوان مدرکی تلقی می‌‌‌شد که تهران از تهدیدها و آمادگی خود برای اقدام قاطع در صورت تحریک اسرائیل حمایت می‌کند. یکی از منابع داخلی در ایران گفت: «پیام ایران واضح بود: ما بی‌محاباتر از آن چیزی هستیم که شما تصور می‌‌‌کنید و آماده هستیم تا در صورت لزوم عواقب جنگ را تحمل کنیم.» این به معنای بازدارندگی و سیگنالی برای ایالات متحده و اسرائیل است که «کافی است». تصمیم برای حمله مستقیم به اسرائیل یک قمار سیاسی مهم برای ایران بود که به طور سنتی سیاست «صبر استراتژیک» را در پاسخ به دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل دنبال می‌‌‌کرد. این به آن معنا بود که تصمیم‌گیرنده‌های نهایی جمهوری اسلامی به دنبال اجتناب از درگیری مستقیم هستند، حتی پس از اینکه اسرائیل را به ترور دانشمندان هسته‌ای و مقامات امنیتی ایران در داخل ایران متهم کردند. در عوض، بر جنگ نامتقارن و استفاده از نیروهای نیابتی منطقه‌‌‌ای مانند حزب‌الله و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه تکیه کردند.

احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان، گفت حمله به اسرائیل «فصل جدیدی در سیاست دفاعی ایران گشوده» و نشان‌دهنده «تغییر پارادایم از صبر استراتژیک به دفاع چند‌لایه» است. این حمله به تلافی حمله مشکوک اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به کشته شدن هفت عضو سپاه پاسداران از جمله دو فرمانده ارشد شد، انجام گرفت. اسرائیل از زمانی که حمله حماس در 7 اکتبر جنگ غزه را آغاز کرد و موجی از تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای را با مشارکت گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی تحت حمایت ایران آغاز کرد، مجموعه‌‌‌ای از حملات را علیه اهداف ایرانی در سوریه انجام داده است. حداقل 18 عضو سپاه پاسداران در سوریه ترور شده‌‌‌اند، در حالی که حملات اسرائیل به جنوب لبنان منجر به جان باختن بیش از 250 جنگجوی حزب‌الله، قدرتمندترین و مهم‌ترین نیروی نیابتی ایران شده است. در تمام این مدت، مقامات ایرانی بارها گفته‌‌‌اند که جمهوری اسلامی می‌خواهد از یک جنگ منطقه‌‌‌ای گسترده‌تر یا درگیری مستقیم با اسرائیل اجتناب کند.

با این حال، تهران فکر می‌کند که اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران در دمشق از خط قرمز جمهوری اسلامی عبور کرده و نگران است که عدم‌پاسخ «اسرائیل را در اعمال تهدیدهای بیشتر جسورتر کرده و ایران را ضعیف نشان دهد.» مقامات ایرانی این حمله را «محدود» توصیف کردند؛ حملاتی با صدها موشک و پهپاد که برای هدف قرار دادن یک پایگاه هوایی و یک مرکز اطلاعاتی طراحی شده بود. مرکزی که به گفته مقامات ایران، اسرائیل در حمله اول آوریل خود به کنسولگری دمشق از آن استفاده کرده بود.  هر چند اسرائیل تعداد زیادی پهپاد «کامیکازه» را رهگیری کرد اما حمیدرضا ترقی، سیاستمدار اصولگرای ایرانی، می‌‌‌گوید: هدف ایران با پرتاب رگبار پهپادها این بود که بر پدافند هوایی چندلایه اسرائیل غلبه کند تا موشک‌‌‌هایش بتوانند به این سامانه نفوذ کنند. جمهوری اسلامی موفق شد با هفت موشک به یک پایگاه نظامی کلیدی حمله کند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که حمله به یک پایگاه هوایی در جنوب این کشور آسیب کمی وارد کرده است. در جریان عملیات شبانه تلفات جانی گزارش نشد، و فقط یک فرد بر اثر سقوط ترکش به شدت مجروح شد.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، گفت که حمله ایران «می‌توانست بسیار بزرگ‌تر باشد، اما ما آن را فقط به تاسیساتی که رژیم برای حمله به کنسولگری استفاده کرده بود، محدود کردیم». حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که تهران۷۲ ساعت پیش از عملیات به «دوستان خود» در منطقه هشدار داده که حمله انجام خواهد شد. او گفت که تهران روز یکشنبه پیامی به واشنگتن ارسال کرده است که «عملیاتش با هدف دفاع مشروع و مجازات اسرائیل محدود خواهد شد» - که نشان‌دهنده تمایل به اجتناب از هرگونه تشدید تنش با ایالات متحده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar