همدلی/ « پیش‌نیاز مشارکت مردم در جهش تولید » عنوان سرمقاله روزنامه همدلی نوشته رجبعلی کرد است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

چند دهه است که مقام معظم رهبری سال‌ها را نامگ‌ذاری می‌کند واین نامگذاری‌ها به تناسب ضرورت‌ها و اولویت‌ها و اقتضائات کشور است. چندین سال است که شاه بیت این نامگذاری‌ها اقتصادی و بر محور تولید است. امسال نیز به “ سال جهش تولید با مشارکت مردم “ نام‌گذاری شده است. علیرغم این همه تأکید و توصیه رهبری بر تولید و توسعه اقتصادی کشور، متاسفانه هر سال شاهد مشکلات بیشتری در این زمینه هستیم و زبانحال مردم دراین چند سال این است که “ دریغ از پارسال”. اگر نگاهی اجمالی به اقتصاد بیندازیم و یک بررسی ساده و معمولی و همه فهم انجام دهیم می بینیم که بیکاری و تورم هرسال بیشتر و سفره مردم کوچکتر شده است. شاخصهایی چون رشد اقتصادی ونرخهای تورم و رکود و بیکاری و فساد اداری و اقتصادی را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که وضعیت خیلی اسفبار است. انتظار می رفت وقتی شعار این سالها برمحورتولید است و سیاست راهبردی بالاترین مقام کشور توسعه اقتصادی و مهار تورم افسارگسیخته و رفاه جامعه است هرسال وضعیت نسبت به قبل بهتر و امیدوارانه تر باشد اما متاسفانه نتیجه و برونداد آن دقیقا” برعکس شعارهای سال میشود.علت چیست و چاره چیست؟ وقتی تمام ارکان نظام یک دست و همفکر هستند و همگی ولایی و تابع امررهبری هستند و با طرح خالص سازی دیگر سخنی از دوگانگی در اداره کشور نیست و دغدغه ای دراین خصوص وجود ندارد و ظرفیتهای کشور هم فراوان و چشمگیر است و تقریبا” هیچ مانع داخلی وجود ندارد و طبق گفته مقامات کشور تحریمها نیز اثر چندانی ندارند پس چه شده است که اقتصاد ما روز به روز ناخوش تر است .علت را باید در بعدی غیر از اقتصاد جستجو کرد. مشکل اساسی ضعف در سیاستگذاری و مدیریت کشور است.
تا در برهمین پاشنه می‌چرخد  وضع نه تنها همین، که بدترازاین نیز میشود. قوه مجریه در سیاستگذاری و اجرا ضعیف است و این ضعف معلول رویکردهای حاکم بر کشور به ویژه دولت است. دولت با رویکرد خاص خود مدیران به ویژه کارگزاران و سیاستگذاران و مدیران اقتصادی را برگزید و مجلسی که با رویکرد خالص سازی تشکیل و همفکر و هم‌نوا با دولت است به آنها رای اعتماد داد و نتیجه اش بخصوص در بعد اقتصادی همین است که می‌بینیم.این نگاه و رویکرد و اقدام است که این مشکلات اقتصادی را بوجود آورد و تشدید کرد و هم اکنون که رهبر معظم انقلاب شعار سال را جهش تولید نامگذاری کرد اینان نیز آستین بالا زده و لبیک گفته و می‌خواهند باهمین تیم و همین نگاه و همین سیاست‌ها به این شعار جامه عمل بپوشانند.در صورتیکه مانع اصلی رشد و جهش تولید همین رویکردهای ناکارآمد و همین نگاه و سوگیری این جناح است.یکی از صاحب‌نظران می‌گوید باهمان نگاهی که مشکلات را بوجود آوردیم نمی‌توانیم بر همان مشکلات غلبه کنیم.این نگاه اقتصاد و تولید را به چنین روزی انداخت وبا همین نگاه نمی‌توان مشکلات و موانع تولید را برطرف کرد. برای برون رفت از این وضعیت باید رویکرد سیاسی اصلاح شود. شعار سال همان منشورو اولویت سیاستگذاری در آن سال است و اگر مسولین هم و غمشان را روی برگزاری سیمنار و همایش و سخنرانی و نصب بنر و تبلیغات در فضاهای شهری و مجازی بگذارند شعار در شعار میشود و نتیجه ای حاصل نخواهد شد. پیش نیاز اصلی و مهم مشارکت سیاسی است.میدان دادن به مردم و به رسمیت شناختن حق انتخاب و رفع محدویت در گزینه های آنان است.تا مشارکت سیاسی مردم به معنای واقعی به رسمیت شناخته نشود امکان مشارکت این مردم در ابعاد دیگر ،اگر نگوییم غیر ممکن ولی بصورت کامل و جامع و اثر بخش بوجود نخواهد آمد.یکی از نمودهای مهم مشارکت سیاسی مردم انتخابات است که در این دوسه دوره ی گذشته شاهد نحوه و میزان مشارکت مردم بودیم. رابطه بین مشارکت سیاسی مردم با اقتصاد و رفاه و درآمد آنان یک رابطه مستقیم است.بطورکلی و بصورت میانگین، هربار که مردم آزادی عمل بیشتر و حق انتخاب بیشتری داشتند نشاط سیاسی و مشارکتشان بیشترو توسعه و رشد اقتصادی آنان نیز بیشتر بوده است. در نتیجه پیش نیاز هرگونه مشارکت مردم ، مشارکت سیاسی و حق انتخاب است و بطور طبیعی وقتی مردم رئیس جمهور و نمایندگانی با رویکردی که خود دارند را انتخاب کنند ازهمان سیاست‌ها و سیاستگذاریهایی که برآمده ازخواست و نظر خودشان است حمایت میکنند.وقتی کارگزاران کلان و قانونگذاران را اقلیت انتخاب کنند چگونه اکثریت با سیاست‌ها و سیایتگذاریهای آنان همراه و همدل میشوند؟ حال که این اتفاق میمون در کشور رخ نداد چاره کار دلسرد شدن وناامیدی نیست.
چنانچه ازهمین وضعیتی که بوجود آوردند درس بگیرند و در صدد ترمیم آن باشند وبا استفاده از نظرات افراد باتجربه و متخصص به ویژه اساتید صاحب نام دانشگاه و با وضع قوانین و مقرراتی که اولا” فضای توسعه کسب و کار را با ایجاد بسترتسهیل در امر تولید فراهم کنند و ثانیا” یک فرصت برابر و عادلانه بوجود آید که هرکس که تجربه و تخصص و توان و انگیزه و ایده و خلاقیت دارد بتواند در این عرصه وارد و کارآفرینی کند و برایش مزیت داشته باشد و همچنین با ایجاد تثبیت نسبی در قیمت‌ها می‌توان به بهبود تولید و توسعه نسبی اقتصادی رسید وگرنه این شعار در قالب همان شعار باقی خواهد ماند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar