دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

در رژیمی به شدت قطبی‌شده که بار دیگر مورد حمله قرار گرفته است، سرنوشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر ممکن است به اتفاقات بعدی بستگی داشته باشد. ایزابل کرشنر 14 آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت: در اسرائیل عمیقا تقسیم شده، حتی صحنه دراماتیک روز یکشنبه بر فراز آسمان این سرزمین اشغالی قابل تفسیر سیاسی است. برای حامیان نخست‌‌‌وزیر بنیامین نتانیاهو، نمایش فناوری دفاعی اسرائیل در برابر حملات ایران که شامل صدها هواپیمای بدون سرنشین و موشک بود، ثابت می‌‌‌کند که نتانیاهو مدت‌‌‌هاست که در مورد تهدید ایران هشدار داده است.

مخالفان او از دادن اعتبار به او بیزارند، اما ستایش خود را برای نیروی هوایی محفوظ می‌دارند. مزال معلم، مفسر سیاسی اسرائیلی برای المانیتور، گفت: «مثل همه چیز در اسرائیل در سال‌های اخیر، داستان به دو روایت تقسیم شده است. تفرقه و دوقطبی شدن در جامعه اسرائیل مانع از آن می‌شود که مردم تصویر کامل را ببینند.» حملات گسترده ایران در روز یکشنبه، که در پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق در ماه جاری بود که منجر به شهادت چند فرمانده عالی‌رتبه در نیروهای مسلح ایران شد، در زمان خطرناکی برای نتانیاهو رخ داد. در داخل، او یک رهبر منفور است که بسیاری او را مسوول سیاست‌‌‌های اسرائیل و شکست‌‌‌های اطلاعاتی می‌‌‌دانند که منجر به حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر شد، که اسرائیل را وادار به جنگ در غزه کرد. در خارج، او کانون سرزنش بین‌‌‌المللی درباره پیگرد قانونی اسرائیل در این جنگ است که منجر به کشته شدن ده‌‌‌ها هزار نفر از مردم غزه شده است.

اینکه او در نهایت چگونه از این فضا بیرون می‌آید ممکن است به اتفاق بعدی بستگی داشته باشد. نتانیاهو اکنون باید انتخاب کند. آیا او با یک ضدحمله قوی به ایران پاسخ خواهد داد و به طور بالقوه اسرائیل و سایر کشورها را درگیر یک جنگ گسترده‌تر خواهد کرد؟ یا او حمله را جذب خواهد کرد و به پشت‌گرمی ائتلافی که به دفاع از اسرائیل در راستای ثبات منطقه کمک کند، تسلیم خواهد شد؟ متحدان اسرائیل بر خویشتنداری تاکید کرده‌اند.

افرایم هالیوی مدیر موساد، در اواخر دوره اول ریاست جمهوری نتانیاهو، گفت: «مساله این است که آیا اسرائیل فورا تلافی می‌‌‌کند یا ایرانی‌‌‌ها را غافلگیر می‌‌‌کند.» هیچ یک از رهبران اسرائیلی به اندازه نتانیاهو به طور مداوم در مورد ایران هشدار نداده و مدت زیادی را در این سمت سپری نکرده است.  اما کارشناسان مدعی‌اند شاید نگران‌کننده‌تر این است که ایران بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. گاهی اوقات نتانیاهو برای جلب توجه به پیشرفت هسته‌‌‌ای ایران به حقه‌‌‌ها و شیطنت‌‌‌ها متوسل می‌‌‌شود و در گذشته مخالفت با ایران را به بخش مهمی از دیپلماسی جهانی خود تبدیل کرده است. نتانیاهو یک‌بار، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نقاشی از یک بمب که نشان‌دهنده سطح غنی‌سازی ایران بود، در دست گرفت. بار دیگر، در کنفرانس امنیتی مونیخ، او تکه‌‌‌ای از لاشه هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را که از سوریه پرتاب شده بود‌، به حضار نشان داد.

در برخی زمان‌ها، کارزار نتانیاهو علیه ایران، روابط اسرائیل با روسای جمهور آمریکا را به شدت متشنج کرده است، اگرچه حمایت دو‌حزبی ایالات متحده از اسرائیل مدت طولانی است که به عنوان یک دارایی استراتژیک تلقی می‌شود. در حوالی سال 2012، نتانیاهو برای تعیین خط قرمزهای واضح در مورد پیشرفت هسته‌ای ایران که ایالات متحده را وادار به انجام یک حمله نظامی کند، خشم دولت اوباما را برانگیخت. پیش از آن، نخست وزیر اسرائیل در مواجهه با مخالفت شدید واشنگتن و انتقاد عمومی از سوی تعدادی از روسای سابق امنیتی اسرائیل، برنامه‌هایی را برای حمله یکجانبه اسرائیل طراحی کرد. هرگز مشخص نبود که نتانیاهو در حال بلوف زدن است یا خیر.

او همچنین در سال 2015 درسخنرانی پرشور در نشست مشترک کنگره- آنچه را که او «توافق بد» در حال مذاکره با ایران و ایالات متحده و دیگر قدرت‌‌‌های جهانی با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌‌‌ای آن خواند- محکوم کرد. هنگامی که دونالد ترامپ به قدرت رسید، نتانیاهو او را تشویق کرد که از توافق خارج شود، اقدامی که بسیاری از کارشناسان اسرائیلی آن را اشتباه فاحش و شکست سیاست نتانیاهو در قبال ایران خواندند. ایساچاروف گفت: «از آن زمان، هیچ محدودیتی برای برنامه وجود نداشته است،» و افزود: «این برنامه هرگز پیشرفته‌تر از این نبوده است.» اما همچنین تحت نظارت نتانیاهو بود که اسرائیل با کشورهای عربی بیشتری که بخشی از محور میانه‌رو و ضد ایرانی محسوب می‌شوند، از جمله امارات متحده عربی، روابط دیپلماتیک برقرار کرد. خانم معلم، زندگی‌‌‌نامه‌‌‌نویس نتانیاهو، گفت: «بی‌‌‌بی هنوز در بازی است.» او یک بازیکن مرکزی است و از نظر دیپلماتیک یا سیاسی تمام نشده است. او یک بازی طولانی انجام می‌دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar