کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

عملیات گسترده پهپادی و موشکی «وعده صادق» جلوه و تبلور هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه دیپلماسی و نهادهای عملیاتی و میدانی است.
 
عملیات تاریخی «وعده صادق» در شامگاه شنبه 25 فروردین ماه و بامداد روز یکشنبه این هفته، نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی علیه جنایات صهیونیست‌ها و همچنین یکی از مقاطع مهم در سیاست خارجی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.
این عملیات که در پاسخ به جنایت اخیر این رژیم در حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق صورت پذیرفت، شکستی بزرگ برای رژیم جنایتکار صهیونیستی در عرصه نظامی و بازدارندگی، عرصه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل و همچنین عرصه اقتصادی به شمار می‌آید.


عملیاتی غرورانگیز در اوج فشارهای آمریکا و متحدان غربی اسرائیل
حمله بی‌شرمانه رژیم اشغالگر قدس به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق که نقض صریح قواعد آمره حقوق بین‌الملل در مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک به حساب می‌آید و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، در ضدیت با کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و‌ برخلاف منشور ملل متحد است، به آزمون دیگری برای نهادهای بین‌المللی و همچنین سازوکارهای حقوقی بین‌المللی تحت تسلط غرب بدل گشته است.
همچون دفعات قبل، این بار هم نهادها و سازوکارهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و شورای امنیت در سایه تسلط و حمایت غرب از اسرائیل در این آزمون مفتضح شده‌اند.
عملیات «وعده صادق» در شرایطی برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شد که آمریکا، انگلستان، فرانسه و دیگر حامیان جنایت‌های اسرائیل، با حمایت تمام از این رژیم نه تنها از صدور قطعنامه شورای امنیت در برابر جرم علنی و حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق جلوگیری کردند، بلکه به واسطه حمایت‌های آنان، شورای امنیت با وجود مواضع سازنده نمایندگان روسیه و چین، برخلاف وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق بین‌الملل حتی از صدور بیانیه‌ای علیه اقدام 13 فروردین در حمله هوائی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق نیز امتناع کرد.
طی 12 روزی که از حمله به سفارت ایران تا اجرای عملیات وعده صادق سپری شد، ابرقدرت‌های پوشالی غربی همچنین با تهدید کشورمان سعی در جلوگیری از پاسخ قانونی ایران به حمله 13 فروردین رژیم صهیونیستی داشتند.
این دو راهبرد غرب در برابر ایران نه تنها قادر به بازداشتن کشورمان از پاسخ قانونی به جنایت 13 فروردین نشد، بلکه اراده و عزم تصمیم گیران و مقامات نظامی برای تنبیه جنایتکاران صهیونیست را بیش از پیش کرد.
برنامه‌ریزی و اجرای عملیات «وعده صادق» در چنین شرایط و فشاری از سوی غرب و در عین حال در این حجم گسترده موشکی و پهپادی نشانگر شکست بازدارندگی صهیونیست‌ها و آغاز عصری جدید در تقابل و درگیری محور مقاومت و رژیم صهیونیستی است.


تبلور یگانی و هم‌افزایی دیپلماسی و میدان در عملیات «وعده صادق»
دوگانه سازی بین وزارت امور خارجه و نهادهای عملیاتی در حوزه سیاست خارجی با کلیدواژه دیپلماسی و میدان در فضای سیاسی کشورمان طی چندین سال گذشته به شکلی ناآگاهانه از سوی عده‌ای از افراد به یکی از نمودهای دوقطبی‌سازی‌های مضر در کشور بدل گشته بود.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حماسه بامداد یکشنبه، هماهنگی کامل بین دیپلماسی و میدان و هم افزایی وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح کشورمان است.
ثمره این اتحاد مقدس، پیروزی توامان کشورمان چه در حوزه نظامی و بازدارندگی و چه در صحنه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل در برابر دشمنان بود.
فعالیت سازنده، هوشمندانه و همچنین حداکثری وزارت امورخارجه و بالاخص شخص وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دکتر حسین امیر عبداللهیان در حوزه روشنگری و تببین جنایت اخیر اسرائیل و همچنین اشاره به حق قانونی ایران در دفاع مشروع و پاسخ به رژیم اشغالگر قدس در کنار همراه سازی دیگر کشورها و بالاخص ابرقدرت‌های جهانی همچون روسیه و چین، منجر به این گشت که شورای امنیت سازمان ملل علی رغم فشار وقیحانه طرفین غربی به صحنه پیروزی دیپلماتیک ایران و مفتضح شدن رژیم صهیونیستی بدل گردد. 
در کنار این مسئله شکست سیاست اجماع سازی غرب بر علیه ایران که با مواضع حمایت گرایانه نمایندگان کشورهای عضو بریکس و شانگهای و در راس آن نمایندگان روسیه و چین و همچنین موضع صریح رئیس‌جمهور روسیه همراه بود، نشانگر آغاز عصری جدید در صحنه سیاست بین‌الملل و همچنین شطرنج سیاست در غرب آسیا و پایان یکجانبه گرایی آمریکایی و غربی در عرصه جهانی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar