جمهوری اسلامی/ « کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید: 
       

بسم‌الله الرحمن الرحیم
منطقه خاورمیانه بعد از چند دهه جنگ و شورش و ناامنی اکنون بشدت تشنه صلح و آرامش و امنیت است. ملت‌های منطقه از ناآرامی‌ها خسته‌اند و برای پایان دادن به این وضعیت نامطلوب آمادگی کامل دارند. به نفع دولت‌ها هم هست که با یک تلاش جمعی برای تامین این خواسته ملت‌ها تلاش کنند. راه رسیدن به این خواسته را می‌توان در چند محور تعریف کرد.
1- تحولات چند ماه اخیر که پاسخ مستقیم ایران به جنایات صهیونیست‌ها نقطه اوج آن محسوب می‌شود، این واقعیت را به اثبات رساند که تصور سران دولت‌های عربی از قدرت و توانائی‌های رژیم صهیونیستی نادرست بود. این رژیم با توسل به تبلیغات توانسته بود از ارتش خود یک چهره افسانه‌ای بسازد ولی در جنگ غزه که حتی با حمایت همه‌جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی منطقه نتوانست به اصلی‌ترین هدف خود که نابودی حماس بود برسد روشن شد که فقط یک ارتش پوشالی است. در حمله پهپادی و موشکی ایران نیز رژیم صهیونیستی علیرغم کمک گرفتن از همین کشورها نتوانست مانع رسیدن موشک‌های ایرانی به اهداف مورد نظر شود بطوری که رسانه‌های غربی اعلام کردند بازدارندگی اسرائیل با حمله موشکی ایران سقوط کرده است. بنابراین، سران دولت‌های عربی باید به این نتیجه برسند که تاکنون فریب بزرگ‌نمائی‌های رژیم صهیونیستی را خورده بودند و به مصلحتشان نیست که آینده خود را بر این فریب بزرگ بنا کنند.

2- نتیجه دیگر و شاید بزرگ‌تر تحولات چند ماه اخیر اینست که جمهوری اسلامی ایران با انجام حمله پهپادی و موشکی به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی نشان داد حرف اول را از نظر قدرت دفاعی در منطقه می‌زند. اهمیت این قدرت دفاعی در اینست که ایران توانسته آن را در اوج تحریم‌ها به دست بیاورد بدون آنکه به این یا آن کشور متکی باشد. تمام کشورهای منطقه حتی رژیم صهیونیستی هرچه در بخش نظامی دارند یا از دیگران است و یا در شرایطی که دستشان برای کمک گرفتن از این و آن باز بود توانستند آن را به دست بیاورند. برخلاف ایران که توان نظامی خودساخته‌ای دارد. این خوداتکائی برای ایران یک پشتوانه بسیار ارزشمند است که موجب تمایزش با دیگر کشورهای منطقه می‌شود. با اتکا به همین پشتوانه است که جمهوری اسلامی ایران اکنون در زمینه قدرت نظامی و دفاعی حرف اول را در منطقه می‌زند.
3- وجه تمایز مهم‌تر اینست که ایران علیرغم برخورداری از قدرت نظامی و دفاعی برتر در منطقه تاکنون از این قدرت برای تعرض به هیچ کشوری استفاده نکرده است. آنچه در سوریه، لبنان و عراق با حمایت‌ها و کمک‌های ایران انجام شده، مبارزه با تروریسم بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایجاد گروه‌های تکفیری-تروریستی به وجود آوردند و جمهوری اسلامی ایران توانست این توطئه را خنثی کند و مطنقه را تا حدود زیادی از آثار شوم آن در امان نگهدارد.
4- کارنامه جمهوری اسلامی ایران با همین ویژگی‌ها که برشمردیم برای سران کشورهای منطقه قابل مطالعه جهت رسیدن به این اطمینان است که می‌توانند به ایران برای تامین صلح و امنیت در منطقه تکیه کنند. سراب بودن وعده‌های غربی و صهیونیستی اکنون اظهر من‌الشمس است.
5- برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار در منطقه، وظیفه‌ای که جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد بیش از دیگر کشورهاست. برای تخریب چهره‌ ایران در افکار عمومی منطقه به ویژه نزد سران دولت‌های عربی از خارج و داخل ایران تلاش‌های زیادی در دهه‌های اخیر صورت گرفت. سازمان‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی از خارج و گروه‌های افراطی که نقش ایلی‌کوهن‌های داخلی را برعهده داشته و دارند در داخل تلاش‌های زیادی برای فاصله انداختن میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی به عمل آوردند. این اقدامات، تماماً به نفع رژیم صهیونیستی بودند و راه را برای نفوذ این رژیم در منطقه هموار کردند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دهه 70 با هوشیاری فوق‌العاده‌ای درصدد خنثی کردن این توطئه مشترک خارجی و داخلی برآمد ولی متاسفانه همین خدمت بزرگ او به عنوان گناه نابخشودنی در کارنامه‌اش ثبت شد و بدخواهان توانستند به هدفشان برسند...
اکنون که ایران توانسته قدرت میدانی خود را به همگان نشان دهد، مناسب‌‌ترین زمان برای به میدان آمدن دیپلماسی جهت برعهده گرفتن نقش محوری ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه است. وزارت امور خارجه ایران باید از این فرصت به عنوان کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی حداکثر بهره‌‌برداری را به عمل آورد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar