آخرین خبر/ تعطیلی؛ واژه ای که چندسالی جسته و گریخته در محافل رسمی و غیر رسمی ورد زبان عوام و خواص بوده و هرازچندگاهی تصمیماتی درخصوص افزایش آن گرفته شده اما هیچوقت به مرحله عمل نرسیده است. این مهم اما در چندوقت اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته بطوریکه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از چندین سال بلاتکلیفی بالاخره با افزایش آن موافقت کردند اما جزئیات را به بررسی در صحن علنی مجلس واگذار کردند.
افزایش تعطیلات به دو روز در هفته اگرچه تقریبا به قطعیت نزدیک شده اما چالش‌هایی در پی داشته است. یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو تصمیم درخصوص وضعیت بانکها، کارگران مشمول قانون کار، ساعت کاری کارمندان دولت و ... است.
از روزی که خبر تصویب این موضوع در کمیسیون اجتماعی مخابره شده این سوال در محافل کارگری بوجود آمده که آیا کارگران نیز مشمول این قانون میشوند؟ ساعات کاری آنها چگونه محاسبه خواهد شد؟ تعطیلات آنها نیز به دو روز افزایش پیدا می‌کند یا در ازای روز تعطیل اضافه کار دریافت خواهند کرد؟
در میان بانکها و کارمندان آنها نیز سوالات مشابه رد و بدل می‌شود که آیا بانکها بعنوان واسط مهم اقتصادی و در خط مقدم معاملات اقتصادی هم مشمول این قانون خواهند شد؟ برای کارمندان هم این سوال ایجاد شده که آیا زمانی به ساعات کار آنها در طول هفته اضافه خواهد شد؟
همه اینها بخشی از سوالات مهم کارگران، کارمندان دولت، کارمندان بانکها و ... است که بنظر میرسد تا تصویب جزئیات قانون در مجلس شورای اسلامی باید منتظر ماند تا نمایندگان با بحث های کارشناسی و با چکش کاری بتوانند قانونی با عیب و نقص کمتر را به مرحله اجرا برسانند.
فارغ از این چالش، موضوع مهم دیگری که این روزها بیشتر مورد بحث و جدل قرار میگیرد، روز تعطیلی مضاعف در هفته است.

درحالی‌که در ابتدای تصویب این قانون در کمیسیون اجتماعی زمزمه های تعطیلی پنجشنبه در کنار جمعه به گوش می‌رسید اما این موضوع با واکنش منفی فعالان اقتصادی مواجه شد بطوریکه نمایندگان اتاق بازرگانی در نامه ای به این موضوع اعتراض کردند و خواستار تعطیلی شنبه ها در کنار جمعه ها شدند. 
فعالان اقتصادی دلیل مخالفت خود با تعطیلی پنجشنبه ها را قطع ارتباط و فعالیت اقتصادی با دنیا عنوان کردند که با تعطیلی پنجشنبه ها عملا ارتباط و مبادله اقتصادی با سایر کشورها به سه روز در هفته کاهش می یابد. هرچند در این میان موافقان تعطیلی پنجشنبه ها هم برای تعطیلی این روز دلایلی دارند اما باید منتظر ماند و دید تکلیف روز تعطیلی چه خواهد شد؟
موضوع افزایش تعطیلی از دیرباز موافقان و مخالفان فراوانی داشته که هرکدام با دلایلی در صدد رفع نگرانی طرف مقابل بوده اند و شاید در مواردی توانسته اند طرف مقابل را با نظر خود همراه و وی را متقاعد کنند اما همچنان نسبت به پیشنهادات انتقاداتی وارد بوده است. با این حال هرچند ماجرای افزایش تعطیلی بیش از همیشه به مرحله اجرا و تصویب نزدیک شده اما همچنان برای رفع چالش‌ها نیاز به بحث و تبادل نظر با جوامع نخبگانی و اصناف مختلف دارد تا بتوان بهترین تصمیم گرفته شود که پس از چند سال دوباره مجبور به اصلاح قانون گرفته نشود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar