صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

در پی افزایش انتقادات چهره‌های سیاسی و فعالان اجتماعی در خصوص «کارهای بی‌قاعده در مورد مسأله حجاب» و فیلم‌های منتشر شده،  مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در توئیتی نوشته بود: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است... منتها... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به‌تازگی برخی مسئولان به ‌دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.»
توئیت فضائلی که خبر از تذکر به مسئولان درباره نحوه برخورد با حجاب می‌داد، با واکنش‌هایی از سوی موافقان و مخالفان گشت ارشاد همراه شد. در همین راستا، یک توئیت قدیمی از او در فضای رسانه‌ای بازنشر شد که در آن نوشته بود: «ممکن است من و شما درباره برخی عملکردهای گشت امنیتی اجتماعی یا اثرگذاری آن حرف داشته باشیم؛ اما این ربطی به اصل حجاب، ضروری بودن رعایت آن به‌عنوان یکی از احکام الله و لزوم برخورد مقتضی با افراد هنجارشکن با فساد سازمان‌یافته ندارد؛ همین‌طور لزوم رعایت حرمت پلیس.»
اما ساعتی پس از انتشار این توئیت قدیمی، مهدی فضائلی، در شبکه اجتماعی ایکس به آن واکنش نشان داد و نوشت: «‏ساعاتی است توئیت زیر به‌عنوان توئیت جدید بنده و به‌عنوان عقب‌نشینی از توئیت قبل در حال بازنشر است؛ ضمن تأیید محتوای این توئیت که مربوط به حدود ۱.۵ سال پیش است، تأکید می‌کنم توئیت دیروز به قوت خود باقی است.»

اصلاحاتی‌ها بیکار ننشستند 
منتقدان فضائلی، او را در فضاهای مختلف مورد نقد قرار داده‌اند و تاکنون هم فضای مجازی از اظهارنظرهای چهره‌های متفاوت پر شده است. در این میان اما چهره‌های اصلاح‌طلب هم بیکار ننشستند و باز هم به دنبال بیان دست‌فرمان‌های آشوب‌طلب هستند و با همان محورهای ویرانی‌طلب 1401 به میدان آمده‌اند. دستاویزسازی از موضوعات اجتماعی را می‌توان از تاکتیک های قدیمی اصلاح‌طلب دانست که در موارد اخیر شاهد استفاده سیاسی آنها از موضوعاتی نظیر «حجاب » هستیم. 


چند سوال از خانم منصوری
آذر منصوری، دبیرکل جبهه اصلاحات که تا اسفندماه گذشته تمام تمرکز خود را روی مقابله با مشارکت مردم در حق انتخابات گذاشته بود، در آخرین واکنش خود در فضای مجازی چنین نوشته است که: «به مناقشه ویرانگر حجاب اجباری خاتمه دهید.»  این در حالی است که اولا باید تعریف خانم منصوری از واژه «ویرانگری» تبیین شود و ایشان باید به چند سوال پاسخ دهند. ابتدا اینکه بگویند کدام‌یک از مقوله‌های اجتماعی ویرانگرند؟ حجاب یا دعوت مردم به آشوب در خیابان؟ حجاب یا گذشتن از صندوق رأی؟ سپس بگویند که مناقشه را چه گروه سیاسی شروع کرد و چرا هم‌قطارانشان آن‌قدر هیزم به تنور این مناقشه ریختند که آتش آن، تبعات دنباله‌داری را برای کشور ایجاد کرد؟ از طرفی مناقشه یا اختلاف‌نظر کنونی صرفا محور قاعده‌مندی اقدامات دستگاه‌ها در خصوص حجاب را دنبال می‌کند و به دنبال احیای مُر قانون در این راستا است. در این میان سهمی برای رادیکال‌هایی مثل خانم منصوری که در سال‌های گذشته از اصل قانون عبور کردند، وجود ندارد و اگر جای اظهارنظری هم باشد باید در چارچوب و زمین بازی قانون دنبال شود و نه در زمین بازی آشوب‌طلبی رادیکال‌ها.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar