روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جدیدترین توئیت جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس یازدهم که از راهیابی به مجلس دوازدهم هم باز مانده دوباره حاشیه‌ساز شده است. او روز گذشته در حساب کاربری خود نوشته است که «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.» بلافاصله پس از انتشار این توئیت، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از این نماینده مجلس انتقاد کردند اما، او باز هم در توئیت با هشتگ اقتدار ایران نوشت: « در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.»
این اظهارات به صورت غیرمستقیم باعث واکنش رافائل گروسی شده و او گفته است که «ایران چند هفته با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که «غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند»، تاکید کرده است که ایران «چند هفته، نه چند ماه» با در اختیار داشتن اورانیوم غنی ‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد. او همچنین گفته است که «این اتفاق به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت. در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد. اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد». اظهارات کریمی‌قدوسی و پس‌لرزه‌های آن باعث انتقاد ارگان رسمی مطبوعاتی دولت رئیسی نیز شده است. روزنامه ایران در این باره با بیان اینکه «کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی دو پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد» نوشته است:«این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشورهای غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است. چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد با اظهارات نسنجیده و خارج از مسئولیت برای کشور هزینه‌تراشی می‌کند؟».
علی قلهکی هم در پاسخ به این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موشک قاره‌پیما با برد ۱۲ هزار کیلومتر فقط برای حمل کلاهک هسته‌ای است، اینکه دانش ساخت آن را داریم یا نه به کنار اما تمامی مواضع اخیر شما پیوست گزارش آژانس انرژی اتمی علیه کشور می‌شود! چه اذنی بیاید چه اذنی نیاید
محمد فاضلی، جامعه‌شناس در توئیتی درخصوص اظهارنظر اخیر جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس نوشت: مملکت نظم و نسق دولت مدرنی ندارد که تناسب اختیار و مسئولیت و پاسخ‌گویی در برابر سخن و عمل برقرار باشد. کسانی درباره راهبرد‌های سیاست خارجی و نظامی خبر- غلط یا درست- می‌دهند که نه اختیار دارند نه مسئولیتش را می‌پذیرند. عقوبت هم نمی‌شوند. بی‌دولتی راهبرد است، عوارض فشل بودن یا چه؟
این نخستین بار نیست که کریمی‌قدوسی با اظهارات خود درباره موضوعات سیاست خارجی واکنش‌های زیادی را ایجاد می‌کند. توئیت او در روزهای منتهی به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل نیز انتقادهایی را در پی داشت.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar