دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

نارندرا مودی، نخست‌وزیر، روز یکشنبه مسلمانان را «نفوذی‌هایی» خواند که اگر مخالفانش به قدرت برسند، ثروت هند را خواهند ربود؛ این زبانی مستقیم، تفرقه‌انگیز و غیرمعمول از سوی رهبری است که معمولا به دیگران اجازه می‌دهد کثیف‌ترین کار را که همان جبهه‌گیری هندوها علیه مسلمانان است، انجام دهند. مودی خطاب به رای‌دهندگان در ایالت راجستان به سخنانی اشاره کرد که زمانی توسط مانموهان سینگ، سلف وی از حزب مخالف کنگره ملی هند بیان شده بود. مودی ادعا کرد که سینگ «گفته است که مسلمانان اولین حق را بر ثروت کشور دارند. این به آن معناست که آنها این ثروت را بین کسانی که فرزندان بیشتری دارند، بین افراد نفوذی تقسیم خواهند کرد.»


«سوهاسینی راج»، در گزارش ۲۲آوریل برای نیویورک‌تایمز نوشت، مودی جذابیت عاطفی خود را متوجه زنان کرد و خطاب به «مادران و خواهرانم» گفت که رقبای «کنگره» طلاهای آنها را خواهند گرفت و به مسلمانان خواهند داد. مفاهیمی از این دست -اینکه مسلمانان فرزندان زیادی دارند، اینکه برای زنان و دختران هندو می‌آیند، اینکه ملیت آنها به‌عنوان هندی مورد تردید است - اغلب توسط نمایندگان حزب «بهاراتیا جاناتا»ی مودی بیان می‌شود. استفاده مودی از چنین زبانی، درحالی‌که کارزار خود برای سومین دوره حضور در قدرت را آغاز کرده است، زنگ خطری را به صدا در آورده است که می‌تواند راست‌گرا را تهییج به حمله به که مسلمانان کند و پرسش‌هایی را برانگیزد درباره اینکه چه چیزی باعث تغییر سبک ارتباطی وی شده است.

معمولا مودی حتی از به‌کار بردن کلمه «مسلمانان» اجتناب می‌کند و راه‌هایی برای ارجاع غیرمستقیم به بزرگ‌ترین گروه اقلیت هند با ۲۰۰میلیون نفر پیدا می‌کند.«ملیکارجون خارگ»، رئیس حزب کنگره، اظهارات مودی را «سخنان نفرت‌انگیز» خواند. «اسدالدین اویسی» که نماینده تنها حزب ملی مسلمانان است، ابراز تاسف کرد که چگونه «کاری می‌کنند که هندوها از مسلمانان می‌ترسند؛ درحالی‌که از ثروت آنها برای ثروتمند کردن دیگران استفاده می‌شود.» «تام واداکان»، سخنگوی «بهاراتیا جاناتا» گفت که سخنرانی مودی بد تفسیر شده است. او گفت: «این مربوط به هموطنان ما، مسلمانان، نیست.» به گفته وادکان، مودی فقط درباره «نفوذی‌ها» صحبت می‌کرد. سخنرانی آتشین نخست‌وزیر که در گرمای شدید شهر «بانسوارا» در راجستان خشک ایراد شد، تضادی را با تصویری که او در زمینه‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد، نشان داد.

مودی در جریان بازدید از کاخ سفید در ماه ژوئن گفت که «هیچ بحثی درباره تبعیض» در هند وجود ندارد. وقتی سه‌ماه بعد میزبان اجلاس گروه۲۰ در دهلی نو بود، موضوع «جهان یک خانواده است» را انتخاب کرد. او در اجلاس روز جهانی یوگا که در میدان تایمز پخش می‌شد، چهره دیگری از خود نشان داد و فرهنگ هندو را فرهنگی «خوش‌خیم» و خود را به عنوان «معلم» به جهان شناساند. کمپین‌هایی که هندوها و مسلمانان را از هم جدا می‌کنند، می‌توانند در برانگیختن پایگاه هندوی راست‌گرای مودی مفید باشند، به‌ویژه در مکان‌هایی مانند بانسوارا؛ جایی که هندوها سه به یک از مسلمانان بیشتر هستند.

مودی با اظهارات خود، ممکن است سعی داشته باشد شکافی را که در میان هندوها در راجستان بر سر حمایت از بهاراتیا جاناتا ایجاد شده است، ببندد؛ زیرا یکی از گروه‌های برجسته به اظهارات یکی از مقامات حزب اعتراض کرده است. «نیرجا چودهری»، ستون‌نویس و نویسنده «نخست‌وزیران چگونه تصمیم می‌گیرند» نیز همصدا با خارگ گفت که از نظر او، «رای‌دهندگان نارضایتی خود را این‌بار آشکارتر ابراز می‌کنند.» او افزود که بهاراتیا جاناتا قادر به اصلاح سریع مسیر است؛ زیرا «آنها خیلی سریع بازخورد دریافت می‌کنند.» راهول گاندی، چهره عمومی حزب کنگره گفت که اظهارات مودی انحراف از موضوعاتی مانند بیکاری و تورم است که رای‌دهندگان عادی را دچار مشکل می‌کند. اینکه نخست‌وزیر در سخنرانی‌اش به مذهب اشاره کرد، شکایت‌هایی را به همراه داشت که احتمالا باعث نقض قوانین انتخاباتی هند شده است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar