روزنامه شهروند/ « از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
برنامه ریزی برای مشکلات کشور و مردم نیاز به یک تأمل و تعمق کارشناسی دارد و نمی توان بدون در نظر گرفتن داشته ها و نداشته ها، فرهنگ و اخلاق، مصلحت و صلاحیت، امورات و امورات مردم را به دست کسانی داد که هدف و نیتشان صرفاً منافع فردی و گروهی است و تنها به دنبال به دست آوردن منابع مالی از بیت المال بدون هرگونه بازخواست شدن و مورد سئوال قرار گرفتن هستند.
 برنامه ریزی برای مشکلات کشور و مردم نیاز به یک تأمل و تعمق کارشناسی دارد و نمی توان بدون در نظر گرفتن داشته ها و نداشته ها، فرهنگ و اخلاق، مصلحت و صلاحیت، امورات و امورات مردم را به دست کسانی داد که هدف و نیتشان صرفاً منافع فردی و گروهی است و تنها به دنبال به دست آوردن منابع مالی از بیت المال بدون هرگونه بازخواست شدن و مورد سئوال قرار گرفتن هستند.
متأسفانه در بعضی از حوزه های اقتصادی، سیاست های کنترلی و نظارتی به لحاظ کیفی و تخصصی از بین رفته است و رقم های عجیب و غریبی از بیت المال کشور به بهانه ارائه خدمات مختلف به افراد حقیقی و حقوقی داده می شود اما هیچگاه آن هدف مورد نظر محقق نمی گردد و هیچ ضمانتی بابت عدم اجرای تعهدات کیفی و کارشناسی وجود ندارد.
چه بسیار کسانی که به بهانه دور زدن تحریم ها اموال کشور را بردند، چه بسیار کسانی که وعده واردات برخی تجهیزات و خدمات را دادند و تسهیلات دریافت کردند اما نه چیزی وارد شد و نه پول کشور را برگرداندند. چه بسیار پیمانکارانی که با قراردادهای کلان وعده ارائه خدمات و یا تولیداتی را دادند که کشور را از بند تحریم و واردات نجات دهند اما به سبب نبود نظارت های کیفی و جدی اموال بیت المال را گرفته اند و پاسخگو هم نیستند.

اخیراً "کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، با اشاره به آمار تسهیلات تولید گوشی موبایل در سال ۱۴۰۲و عدم هماهنگی تسهیلات ارائه شده با اهداف تعریف شده در این بخش، از اعمال دقت بیشتر در صدور مجوز ساخت تلفن همراه خبر داد."
براساس این آماردر سال گذشته، بیش از ۱۰۰ شرکت درخواست خود را برای صدور مجوز تولید گوشی تلفن همراه ارائه کرده و پس از طی مراحل مشخص شده و دریافت برخی حمایت‌ها و تسهیلات، این شرکت‌ها فعالیت خود را آغاز کرده اند.
به آمار توجه و درآن تأمل کنید "۱۰۰ شرکت " برای تولید گوشی تلفن همراه مجوز گرفته اند!!. در جهان چند شرکت تولید تلفن همراه وجود دارد؟! یا درکشور ما چند برند و چند محصول داخلی توانایی تولید گوشی تلفن همراه دارند که ۱۰۰ شرکت دیگر به دنبال حرکت در این مسیر باشند؟!.
شکی نیست که باید درحوزه صنایع دیجیتال ورود پیدا کرد و مطابق با روند علمی دنیا گام در مسیر رشد و پیشرفت فناوری گذاشت. اما حرف برسر این است که آیا این تعداد شرکت که درخواست مجوز داده اند و تسهیلات هم گرفته اند، صلاحیت و توان فنی و تکنولوژیک دارند؟!
یا این سئوال مطرح است که براساس کدام نیاز بازار و جامعه ۱۰۰ شرکت تولید تلفن همراه باید دست به کار شوند تا کار مردم روی زمین نماند؟!
بازهم با این مواردش مشکلی نداریم و این را هم می گذاریم بر ضرورت توسعه علمی و فناوری کشور در حوزه دیجیتال؛ اما حداقل باید به این سئوال پاسخ داده شود که چه تضمینی داده می شود که این شرکت ها به نتیجه نهایی و هدف عنوان شده خود در طرح های توجیهی برسند.
این مورد را هم نادیده می گیریم، مسئولان ناظر و صادرکنندگان مجوزهای مذکور آیا طرح و پرپوزال این شرکت ها را به صورت فنی و کارشناسی بررسی کرده اند و به این قطعیت رسیده اند که این ها در کارشان موفق خواهند بود و در یک پروسه یک ساله، پنج ساله و حتی ده ساله به عنوان یک شرکت تولید کننده گوشی تلفن همراه برای کشور آورده محصول خواهند داشت؟!
بحث برسر عملکرد این ۱۰۰ شرکت نیست؛ بلکه بحث برسر تصمیمات و سیاست هایی است که پشتوانه کارشناسی ندارد و درحوزه های مختلف نیز نمونه آن را می توان مشاهده کرد. حمایت از بخش تولید، شرکت های دانش بنیان ها، صنایع، شرکت های علم و فناوری و... باید در راستای تحقق و ملموس شدن توسعه در این بخش ها باشد.به صرف اینکه دستورالعمل های ابتدایی فراهم گردد و مجوزها صادر شود و به تبع آن تسهیلات داده شود، هیچ توسعه و رونقی برای کشور حاصل نخواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar