عصر ایران/متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ترامپ بسیار مصمم است. او پیروزی در انتخابات را تضمین می‌کندو از پسِ این کار برمی‌آید. او شخصیت کاریزماتیک و شگردهایی دارد که او را پیشتاز کارزار انتخاباتی خواهد کرد و به احتمال زیاد، رئیس‌جمهور آینده خواهد شد. -

جاش همر- نیوزویک| انتخابات مقدماتیِ این هفته، به پایان رسید و نمایندگانِ جو بایدن و دونالد ترامپ، انتخاب شدند [منظور نمایندگان کنوانسیون ملی است] تا پاییز امسال به اتفاق هم، به مصاف انتخابات ریاست‌جمهوری بروند. اگر از رخدادهای نامنتظره‌ای مثل هر نوع بلای آسمانی، بیماری و ناتوانی، پیگردهای کیفری یا شورش در سطح همایش‌ها نیز جان به در ببرند، بار دیگر شاهد رقابت این دو رهبر سیاسیِ کهنه‌کار در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 خواهیم بود. 

  برای بسیاری از آمریکایی‌ها که نه طرفدار ترامپ اند و نه حامیِ دموکرات‌ها محسوب می‌شوند، انتخابات پیش‌رو و حضور پای صندوق‌‌، اهمیتی ندارد و چنگی به دل نمی‌زند؛ اما هنوز وطن‌پرستانی در این مرز و بوم نفس می‌کشند که به رغمِ انحطاط ملی، منجلاب کنونی و حضور انگل‌های سیاسی، دل در گرو آینده دارند.

   ترامپ بسیار مصمم است. او پیروزی در انتخابات را تضمین می‌کند و به احتمال زیاد، رئیس‌جمهور آینده خواهد شد.

  ممکن است تمایل ترامپ در به چالش‌‌کشیدنِ ارتدوکس‌های سیاسی و ملی‌گراییِ غریزی‌اش را تحسین کنید یا شاید او را سیاستمداری فاقد اصول، عنق و نفرت‌انگیز بپندارید. شاید تصورتان این باشد که ترامپ، تحت پیگرد دادستانی است، هیئت‌منصفه‌ای متشکل از همتایانش او را مجرم شناخته و سزاوار انتخاب‌شدن نیست.

   اما راستش تصورات شما در مورد چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، محلی از اعراب ندارد. واقعیت این است که حزب دموکرات با شمایلِ کنونی‌‌اش از سر و سامان‌دادن به وضعیت سیاسیِ مهم‌ترین کشور جهان ناتوان است.

   ما دوباره به همین بساطِ دوقطبی‌سازی و انتخاباتِ ریاست‌جمهوری‌ رسیده‌ایم. انتخابات نوامبر در راه است. بدون شک میهن‌پرستان از اقشار مختلف همبسته می‌شوند و ترامپ را از خط پایان عبور خواهند داد.

   ترامپ از پسِ این کار برمی‌آید. او شخصیت کاریزماتیک و شگردهایی دارد که او را پیشتاز کارزار انتخاباتی خواهد کرد.

  او اولین رئیس‌جمهوری است که پس از "تئودور روزولت" [بیست و ششمین رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهِ ایالات متحده از ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹ که در سال ۱۹۱۲ ] در دوره‌ای غیر متوالی نامزد می‌شود و به همین دلیل، کارزار انتخاباتی‌اش تا حدودی غیرعادی است. 

   بایدن عزمش را جزم کرده تا دوباره انتخاب شود. رقبای او می‌توانند دراین‌باره حرف بزنند که پس از رسیدن به قدرت چه خواهند کرد و خط‌مشی‌شان چه تفاوت‌هایی با برنامۀ رئیس‌جمهور کنونی دارد؛ اما ترامپ قبلا رئیس‌جمهور بوده و یک دورۀ کامل خدمت کرده است. او سابقۀ حضور در این مسند را دارد و مدت زیادی از ریاست‌جمهوری‌اش نگذشته. اکثر رای‌دهندگان، تفاوت‌های آن دوره را به‌ خوبی به خاطر می‌آورند. 

   بایدن در زمینۀ اقتصاد، عملکرد جالبی نداشت و بدترین تورم در چهار دههٔ گذشته را به بار آورد. کاهش دستمزدهای واقعی، رکود رسمی و بحران تاریخیِ زنجیرۀ تامین با رهبری سیاسی و اقتصادیِ او ایجاد شد. 

   ولی ترامپ بر اقتصادِ زیر و زبر شده و شکوفاشدۀ پیشا کووید نظارت داشت. در دورهٔ او، بازار سهام با رشد قابل‌توجهی مواجه شد، تورم به طور کامل فروکش کرد، آمریکا برای اولین‌بار به صادرکنندۀ انحصاری نفت و گازِ طبیعی مبدل شد و حتی نرخ بیکاریِ سیاه‌پوستان را به پایین‌ترین حد رساند.

   بایدن در امور مرزی و مهاجرتی، بدترین بحرانِ ِ تاریخ آمریکا را رقم زد. در دورهٔ ریاست او، سیل ویرانگرِ مهاجران غیرقانونیِ بی‌نام‌ و نشان به کشور سرازیر شد. معضلات مهاجران به فشار شدید بر منابع شهرداری‌ها، افزایش سرسام‌آورِ جنایات خشونت‌آمیز، کاهش دستمزدهای اقشار فرودست، فشار بر طبقۀ کارگر، واردات بیگانگان با منافع خاص و رشد تروریسم دامن زد. ترامپ نتوانست ساخت دیوار مرزی را به پایان برساند، اما با اقدامات حزم‌اندیشانه‌ای مثل طرحِ «در مکزیک بمانید»، مهاجرتِ غیرقانونی به مراتب کمتر از امروز بود.

  عملکرد بایدن در عرصۀ بین‌المللی هم فاجعه‌آمیز است. ولادیمیر پوتین در زمان ترامپ به اوکراین حمله نکرد. تعجبی ندارد که پوتین در زمان ریاست‌جمهوریِ اوباما در سال 2014 به کِریمه حمله کرد و صبورانه انتظار کشید تا رئیس‌جمهور دموکرات بعدی روی کار بیاید و دوباره به این کشور حمله کند.  

   در زمان ترامپ، حماس جرأتِ چنین اقداماتی را نداشت و هرگز تصور نمی‌کرد از زمان شکست آلمان نازی در اسرائیل، بتواند بیشترین یهودیان را در یک روز قتل‌عام کند. ایران در پایانِ دورۀ ریاست‌جمهوریِ ترامپ به دلیل کارزار "فشار حداکثری" در آستانۀ فاجعه اقتصادی قرار گرفت.


    جمهوری‌اسلامی در دورۀ بایدن، واجد "بیشترین جسارت" شد تا بذر جهاد را در سراسر خاورمیانه بپاشد (به ادعای نویسنده) . به‌رغمِ تبلیغاتی که دربارۀ «هرج و مرجِ» ترامپ می‌شود، در دوران ریاست‌جمهوریِ او حتی یک جنگ بزرگ در جهان رخ نداده است. 

  مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوریِ 2024 در راه است و دموکرات‌ها تلاشِ تبلیغاتی‌شان را آغاز کرده‌اند. هدفشان این است که ترامپ را سرکردۀ اراذل و اوباش و رهبری مافیایی معرفی کنند و با وقاحت، رخداد ششم ژانویه [یورش حامیان ترامپ به کاخ کنگره در پی شکست انتخاباتی ۲۰۲۱] را با یازده سپتامبر [سلسله حملات انتحاریِ القاعده به برج‌های تجارت جهانی، ساختمان پنتاگون و کاخ کنگره در سال ۲۰۰۱] قیاس می‌کنند.  

   بخت با ترامپ یار خواهد بود اگر تا پاییز امسال، هجمه‌های تبلیغاتی‌شان را نادیده بگیرد و نشان دهد از نظر شایستگی، ثبات و سلامتِ عقل، کاندیدای برتر است. ترامپ سابقهٔ درخشانی برای اثبات این ویژگی‌ها دارد و می‌تواند اوضاع را دگرگون کند.

دربارۀ نویسنده: جاش همر مفسر سیاسیِ جمهوری‌خواه و سردبیر ارشدِ نیوزویک است. او میزبان برنامه‌های تلویزیونیِ «نمایش جاش‌همر» و «محاکمۀ آمریکا» است. 
ترجمه لیلا احمدی  
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar