تسنیم/کتاب «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (بررسی استدلال‌های اخلاقی موافقان و مخالفان)» به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

کتاب «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (بررسی استدلال‌های اخلاقی موافقان و مخالفان)» اثر مریم السادات رضوی در 176 صفحه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

اخلاقی بودن یا نبودن تغییر ژنتیکی در غذا از موضوعات مطرح در اخلاق کاربردی است. غذا از نیازهای اولیه و حیاتی انسان است، اما امروزه با تغییرات زیست محیطی و اقلیمی، کمبود منابع اولیه، افزایش جمعیت و نیز پیشرفت‌های چشمگیر علمی و مهم‌تر از همه، محوریت سرمایه‌داری و اصالت سود، دستخوش تغییراتی مانند دست‌کاری ژنتیکی شده است که از منظر صاحب نظران اخلاق کاربردی در خور تحمل است.

نویسنده در اثر پیش رو استدلال‌های موافقان و مخالفان استفاده از فناوری اصلاح ژنتیکی در غذا را صورت‌بندی کرده و نگرش اخلاق اسلامی را درباره اصلاح ژنتیکی مواد غذایی توضیح داده است.

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مباحث مقدماتی» به بیان مفهوم شناسی و تاریخچه این مبحث اختصاص دارد.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «بررسی و نقد استدلال‌های موافقان» اصل سود رساندن و استدلال‌های موافقان شامل حل مشکل گرسنگی جهانی، بالا رفتن کیفیت مواد غذایی، استدلال سود رسانی به کشاورزان و استدلال تسخیر را به رشته تحریر درآورده است.

«بررسی و نقد دلایل مخالفان» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن دلایل الهیاتی از جمله بازی در نقش خدا، عبور از مرزهای گونه، نقض ارزش ذاتی گیاهان و حیوانات و تغییر در مخلوقات الهی تشریح شده و زیان بار بودن تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی شامل زیان‌های تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی برای سلامت انسان‌ها، محیط زیست و امنیت ملی کشورها مورد تأکید قرار گرفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar