آخرین خودرو/ بررسی آمارهای فروش و صادرات خودرو از چین نشان می دهد رشد بی سابقه و قابل توجه سهم چینی ها در بازار خودرو رقم خورده است.

کشور چین مرکز بحرانی بود که جهان را درنوردید. یک پاندمی پیچیده که تمامی کشور های جهان را درگیر کرد و حتی صنایع را هم فلج کرده بود. صنعت خودرو هم مثل دیگر صنایع چالش های عجیب و غریبی را پشت سر گذاشت. صنعت خودروی چین پیش از همه گیری ویروس کرونا روند بسیار مثبتی داشت و تصور می شد که کرونا باعث شود تا سرعت رشد چینی ها در تولید و صادرات خودرو کاهش یابد اما داستان کاملا متفاوت پیش رفت. آمارها نشان می دهد که چینی ها در سال ۲۰۲۰ از صادرات ۱ میلیون خودرو به ۲ میلیون دستگاه رسیده اند و آمار زمانی جالب تر می شود که بدانید در سال ۲۰۲۳ صنعت خودروی چین صادرات ۵ میلیون دستگاه را به بازار های مختلف داشته است. البته دقت داشته باشید این آمار شامل خودروهای کار و تجاری هم می شود اما با این وجود رشد چینی ها سریع و خیره کننده است.

سهم برقی ها در صادرات خودروی چین
بر اساس نمودار فوق می توان رشد قابل توجه سهم صادرات خودروهای چینی را دید اما نکته قابل توجه اینجاست که چینی ها روند برقی سازی جهانی را هم به خوبی درک کرده اند و با آن همگام شده اند. این نکته به خوبی در بررسی میزان خودروهای صادراتی برقی سازی شده (برقی یا هیبرید) از چین قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵ درصد از کل صادرات خودرو از چین به خودروهای برقی اختصاص یافته اما سهم برقی ها در سال ۲۰۲۳ به ۲۵ درصد رسیده است. به زبان ساده تر، یک چهارم از کل خودروهای صادر شده از چین در سال گذشته میلادی برقی بوده اند. این آمار بیانگر آن است که چینی ها از نظر تکنولوژیک آماده تغییرات بنیادین در صنعت حمل و نقل بوده اند و به همین دلیل هم صادرات آن ها سال به سال جهش قابل توجهی دارد.

دست پر چین برای بازارهای مختلف
مخاطبان خودرویی در بازارها توسعه یافته و پیشرفته عموما نام خودروهای چینی را با قابلیت های تمام برقی و خودران شنیده اند اما نباید فراموش کرد که همچنان سهم قابل توجهی از صادرات خودرو از چین مربوط به خودروهای بنزینی است. بازار هدف خودروهای معمولی و بنزینی چینی عموما بازار های در حال توسعه است و عرضه خودروهای چینی در این کشور ها ارقام قابل توجهی را نشان می دهد.آمار زیر مربوط به مقاصدی است که بیشترین واردات خودرو را از چین داشته اند. در این لیست نام کشورهایی نظیر روسیه، مکزیک، بلژیک، استرالیا، عربستان سعودی، بریتانیا، تایلند، امارات متحده عربی، فیلیپین و اسپانیا را می بینیم. البته در اغلب کشورهای اروپایی سهم برقی ها (رنگ آبی) بیشتر است و این نکته نشان می ده سبد چینی ها برای هر بازاری می تواند کامل باشد.

نمودار فوق نشان می دهد که برخلاف باور عمومی، بازار ایران اولین و مهم ترین مقصد خودروهای چینی نیست و آنها صادرات قابل توجهی به بسیاری از کشور های جهان دارند. همچنین سهم بالای روسیه در این آمار بیانگر آن است که جنگ اوکراین باعث شد تا چینی ها بیشتر و عمیق تر به بازار روسیه نفوذ کنند. اینجا به این نکته هم باید توجه کرد که چینی ها در عالم دیپلماسی و سیاست هم موفق بوده اند از فرصت های خود به خوبی برای رشد عرضه خودرو استفاده کرده اند.

سهم برند های چینی از صادرات خودرو
آمار های مربوط به نیمه اول سال ۲۰۲۳ بیانگر آن است که کمپانی های سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی، دانگ فنگ، جک، بی وای دی و بایک بیشترین میزان صادرات خودرو را در این بازه داشته اند. البته میزان صادرات برای دو کمپانی چری و سایک به میزان قابل توجهی بیشتر از باقی خودروسازان است. چری را در ایران با خودروهای ام وی ام، فونیکس و اکستریم می شناسیم. این خودروساز یک کمپانی صادرات محور بوده و از ابتدا تا بحال از بزرگ ترین صادر کنندگان خودروی چین به حساب می آید.

چالش های پیش روی چین برای فتح بازارهای جهانی
اگرچه چینی ها در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی در عرضه خودرو به بازارهای غیر چینی داشته اند اما مسیر آن ها برای ورود به بازارهای توسعه یافته چندان ساده نیست. اختلافات سیاسی چین با آمریکا باعث شده تا ورود چینی ها به مهم ترین و پیشرفته ترین بازار جهان سخت تر از قبل شده باشد. همچنین بازار ایالات متحده همچنان از نظر ذهنی هم آمادگی ورود گسترده چینی ها را ندارد. البته این موضوع در مورد بازار اروپا هم صادق است و برندینگ در این بازارها پیچیده تر از بازارهای در حال توسعه خواهد بود. با این حال پیش بینی می شود چینی ها هر ساله به رشد خود ادامه دهند و سرانجام در مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای خودروی جهان هم سهم خوبی به دست بیاورند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir