آخرین خودرو/ X35 یکی از کراس اوور های کامپکت بازار به حساب می آید و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی تیگارد X35 برای شما انجام می دهیم.

تیگارد X35 یا به عبارت بهتر بایک بیجینگ X3 یک کراس اوور ساب کامپکت از یکی از بهترین و البته مشهورترین خودروسازان چینی است که مدتی است توسط تیگارد موتور از زیر مجموعه های برند سانیار موتور پارسیان به بازار کشور راه یافته است و به واسطه پشتوانه برند چینی این محصول، یعنی بایک، که کیفیت محصولات آن در میان سایر محصولات چینی تا حدی برتری دارد و نیز ظاهر قابل قبول و قیمت تا حدی رقابتی توانسته به موفقیت های نسبی در مدت زمان کوتاهی در بازار خودرویی ایران دست پیدا کند.

اما در این مطلب و در ادامه سری مطالب نقد و بررسی طراحی ظاهری و داخلی خودروهای بازار ایران، به سراغ نقد و بررسی طراحی تیگارد X35 رفته ایم تا ببینم این کراس اوور ساب کامپکت از چه ویژگی هایی, چه در طراحی بیرونی و چه در طراحی داخلی برخوردار شده است.

طراحی تیگارد X35 در بدنه
همانطور که بارها در مقالات مختلف اشاره شده است، این روزها کراس اوور های شهری بازار خودرویی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده اند. چرا که تمامی ویژگی های سایر سگمنت ها مانند هاچ بک ها، سدان های کوچک متداول و نیز شاسی بلند ها «SUV» را در قالب یک خودرو و با طراحی غالبا زیبا و نیز فضای مناسب برای استفاده های روزمره و شهری به کاربران و مشتریان خود ارائه می دهند و به همین دلیل از آن ها با عنوان وسیله نقلیه کاربردی (Crossover utility vehicle) یا ( CUV) یاد می شود.

تیگارد X35 یکی از همین کراس اوور های جمع و جور شهری است که علاوه بر ویژگی های کاربردی که یک کراس اوور از آن ها بهره مند است، از طراحی ظاهری و داخلی مدرن و تا حدی اسپرت و زیبا برخوردار است. خودرویی که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه پکن معرفی شد و در سال ۲۰۱۹ نسل دوم آن که در واقع یک فیس لیفت بزرگ بر روی نسل اول بود به بازار عرضه شد که مدل عرضه شده به ایران نیز از همین نسخه است. تیگارد X35 جدید از سبک طراحی جدید بایک با نام «Offspace» پیروی می کند که مهم ترین مشخصه آن در نمای جلو و در قسمت چراغ ها و مجموعه سپر و جلو پنجره نمایان شده است.

در این نما استفاده از چراغ های LED باریک به همراه یک فرم چند ضلعی که از طریق یک نوار کرومی به یک دیگر متصل شده است، علاوه بر ایجاد حس پویایی بیشتر در این نما، بر عریض تر نشان دادن کردن خودرو کمک کرده است. ضمن اینکه قرارگیری یک جلو پنجره بزرگ چندضلعی با فریم کرومی و نیز نوارهای افقی علاوه بر ایجاد یک هارمونی مناسب با سایر عناصر نمای جلو، چهره ای بسیار مدرن برای کراس اوور X35 ایجاد کرده است. هرچند که نوشته «TIGARD» در مرکز جلو پنجره در سادگی کامل و بدون هیچ جذابیت بصری بوده و بهتر بود که از یک لوگو و یا یک نوشته با فونتی به مراتب امروزی تر استفاده می شد. با این حال در این زمینه نمی توان به وارد کننده و مونتاژ کننده داخلی ایرادی وارد کرد، چرا که تیگارد X35 در نسخه اصلی که با نام بایک «Baic» یا «Beijing» عرضه می شود نیز از همین معضل برخوردار است.

با گذر از چراغ ها و جلو پنجره دو تیکه و بزرگ، به ورودی های هوا کناری سپر می رسیم که چراغ های روشنایی در روز با فرمی بومرنگ شکل در آن قرار گرفته اند که به دور از هرگونه اغراقی، به صورت کاملا زیبا و مدرنی تکمیل کننده سپر می باشند. علاوه بر این، خطوط و حجم های شکل گرفته در اطراف ورودی های هوا، به درستی و کاملا اصولی شکل گرفته اند، موردی که به ندرت در محصولات چینی که طراحی آن ها به چند سال پیش باز می گردد، مانند جک S3 و یا هایما S5 که در این سگمنت نیز قرار دارند و در بازار ایران عرضه شده اند دیده می شود!

بر روی کاپوت نیز دو خط نسبتا ضخیم وجود دارد که از ستون های A شروع شده و با رسیدن به قسمت داخلی چراغ های جلو با زاویه ای ملایم به یک دیگر متصل شده اند که همین نکته، در راستای سادگی فرمی کلیت نمای جلو شکل گرفته است که نشان از دقت تیم طراحی در ارائه یک طرح مدرن، هماهنگ و در عین حال ماندگار به لحاظ بصری را می باشد.

طراحی نمای جانبی نیز در راستای سادگی سایر نماها شکل گرفته است، در کنار این سادگی اما، شاهد تناسباتی اصولی که از مهم ترین نکات در طراحی هر خودرو، بخصوص در نمای جانبی می باشد هستیم که همین رعایت اصول تناسباتی مانند سایز مناسب رینگ ها و هماهنگی آن با پیکره، ارتفاع درست شیشه های جانبی و «Greenhouse»، حجم مناسب گلگیرهای جلو و عقب و نیز موارد دیگری مانند اوورهنگ های جلو و عقب، همگی در ایجاد یک پیکره زیبا و خوش تراش تاثیر گذار می باشند. با این حال در تیگارد X35، علاوه بر رعایت نکات اشاره شده، عناصر و جزئیات طراحی در نمای جانبی نیز تا حد زیادی متناسب، مدرن و در هماهنگی با عناصر سایر نماها شکل گرفته است.

دو خط عضلانی بر روی گلگیرهای جلو و عقب که بر روی درهای جلو و عقب امتداد یافته است و سپس از طریق یک خط شانه میانی نسبتا نازک به یک دیگر متصل شده اند، مطابق با آنچه که امروزه در ترند طراحی خودرو شاهدش هستیم شکل گرفته است و همین امر نشان دهنده این موضوع است که با وجود گذشت نزدیک به پنج سال از معرفی نسخه فیس لیفت تیگارد X35، اما همچنان از طراحی نسبتا بروزی برخوردار است. طراحی خطوط روی رکاب درها و نیز قرار گیری یک نوار کرومی در پایین آن ها، در نهایت سادگی اما زیبا و هماهنگ طراحی شده اند.

فرم فریم دور شیشه ها یا «DLO» بسیار یادآور نسل قبل چانگان CS35 می باشد، بخصوص که وقتی هردو خودرو در یک سگمنت قرار می گیرند، این شباهت ها بیشتر خود را نمایان می سازد. با این حال استفاده از یک نوار کرومی در زیر شیشه ها یا به اصطلاح در قسمت خط کمر و نیز امتداد لچکی عقب بر روی ستون C و اتصال آن با شیشه عقب که حالتی معلق در ستون C ایجاد کرده است ، علاوه بر اینکه از سادگی این نما کاسته است بر کشیدگی بیشتر تیگارد X35 در نمای جانبی کمک کرده است. ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، طراحی رینگ های ۱۷ اینچی آن نیز به اصطلاح خوش تراش بوده و متناسب با پیکره خودرو طراحی شده است.

با رسیدن به نمای عقب تیگارد X35 می توان گفت که با طراحی خاص و متفاوتی رو به رو نمی شویم، اما همین طراحی نسبتا تکراری و ساده، در هماهنگی کامل با سایر نماها، بخصوص نمای جلو طراحی شده است. استفاده از چراغ های بزرگ و کشیده که به وسیله یک نوار بزرگ مشکی رنگ با نوشته تیگارد به هم متصل شده اند که کاش بجای استفاده از این نوار مشکی رنگ که نه بر ویژگی های اسپرت این نما کمک کرده و نه در هماهنگی با قطعات کرومی نمای جلو و جانبی است، از همان قطعه نقره ای یا کرومی نسخه اصلی بایک استفاده می شد تا بر پویایی بیشتر قسمت پشتی اضافه می کرد. موردی که پیش از این و در نمای عقب ام وی ام X22 پرو نیز شاهدش بودیم!

حجم های ایجاد شده بر روی درب صندوق و سپر نیز از هماهنگی مناسبی برخوردار است و نمی توان ایراد خاصی را به آن وارد کرد. طراحی سپر و دیفیوزر بزرگ عقب نیز ساده بوده اما استفاده از یک قطعه نقره ای رنگ ذوزنقه ای شکل تقارن جالبی را با سپر جلو ایجاد کرده است. علاوه بر این طراحی یک تیکه چراغ های شبرنگ که چراغ های دنده عقب نیز بر روی آن قرار گرفته است، اتفاقی بدیع و خاص در این رده از کراس اوور ها به شمار می آید.

طراحی کابین تیگارد X35
با ورود به داخل کابین، با طراحی مدرن و در عین حال مینیمال روبه رو می شویم که مهم ترین مشخصه های آن را می توان در پنل کنسول میانی جستجو کرد. چرا که علاوه بر استفاده از صفحه نمایش مرکزی ۸ اینچی به اصطلاح تبلتی شکل، پنل میانی کنسول و سایر دکمه های کنترلی، کمی به سمت راننده زاویه دار شده است و به اصطلاح طراحی آن راننده محور است.به علاوه اینکه طراحی کنترل های سیستم تهویه و سیستم مولتی مدیا بسیار متفاوت و خاص بوده و کارکردن با آن ها را جذاب تر کرده است.

طراحی فرمان D شکل ساده اما در هماهنگی کامل با سایر عناصر داشبورد شکل گرفته است، هر چند این جذابیت در مواجه با صفحه نشانگرهای پشت آمپر ممکن است آزار دهنده بخصوص برای راننده باشد، چرا که طراحی آن بسیار قدیمی و با خودروهای با طراحی بیش از یک دهه پیش هماهنگی دارد. کیفیت متریال نیز مطابق با آنچه که پیش از این و در کراس اوور های کامپکت و ساب کامپکت هم رده قیمتی چینی دیده ایم، مناسب ارزیابی می شود، اما اینکه در طولانی مدت نیز همین کارایی داشته باشند نیازمند گذشت زمان و بررسی دقیق تر تیگارد X35 را دارد.

فضای داخلی نیز متناسب با کلاس خودرویی است، با این حال تیگارد X35 با فاصله محوری ۲۵۷۰ میلی متر از فضای کاربردی برای چهار سرنشین بزرگسال با قد ۱۸۰ تا ۱۸۵ سانتی متر را، بخصوص برای مصارف کوتاه و شهری برخوردار است. با این حال نباید انتظار زیادی از فضای ۳۷۶ لیتری صندوق بار آن داشته باشید.

کلام آخر
بطور کلی و اگر بخواهیم خلاصه ای از طراحی ظاهری و داخلی تیگارد X35 را توصیف کنیم، باید آن را تلفیقی از ویژگی های طراحی منطقی با ساختار اصولی در کنار عناصری بصری حسی که بر مدرن تر شدن استایل بیرونی و فضای داخلی آن منجر شده است عنوان کرد.

بخصوص وقتی که پی می برید که تیگارد X35 اساسا یک کراس اوور ساب کامپکت اقتصادی چینی است که قرار نیست تمام ویژگی های مثبت یک طراحی خوب و متناسب را باهم داشته باشد، اما می بینیم که می توان بدون الهام گیری یا کپی برداری های ناشیانه از محصولات روز صنعت خودروسازی« موردی که در گذشته در محصولات چینی و امروزه در محصولات و سوگولی های داخلی به وضوح دیده می شود»، خودرویی با ویژگی های بصری جذاب، مدرن و با تناسباتی منطقی و اصولی که بتواند نظر تمامی اقشار را به خود جلب کند ساخت.

ویدیوی تست و بررسی

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir