آخرین خودرو/ نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد میزان افت قیمت خودروهای برقی بسیار زیاد است و خریداران چنین مدل هایی پس از تنها یک سال تا ۵۰ درصد ضرر می کنند!

خودروهای برقی قیمت بالاتری نسبت به مدل های بنزینی و دیزلی دارند، به خصوص مدل های لوکس و بالارده. اگر چه شارژ کامل باتری یک خودروی برقی هزینه پایین تری نسبت به پر کردن باک با بنزین یا گازوئیل دارد، اما وقتی کار به فروش خودرو برسد، قضیه کاملاً عوض خواهد شد!

۶۵ هزار دلار ضرر در عرض ۱۲ ماه
طبق تحقیقات وبسایت آمریکایی iSeeCars، خودروهای الکتریکی با سرعت بسیار بالاتری ارزش خود را در بازار مدل های کارکرده از دست می دهند. این موضوع درباره خودروهای برقی لوکس، مثل مرسدس بنز EQS بسیار پر رنگ تر است. داده های iSeeCars حکایت از آن دارند قیمت این سدان لوکس الکتریکی پس از فقط یک سال استفاده ۴۷.۸ درصد افت می کند. چنین رقمی معادل ضرری ۶۵,۱۴۳ دلاری می شود! با این افت قیمت سنگین، سدان برقی اشتوتگارتی ها صدرنشین جدول خودروهایی است که خرید آنها بیشترین ضرر را به دنبال دارد!

پس از مرسدس بنز EQS، نیسان لیف در رتبه دوم قرار دارد. این هاچبک ژاپنی پس از یک سال استفاده دچار ۴۵.۷ درصد افت قیمت می شود و ۱۵,۷۸۶ دلار از ارزش خود را از دست می دهد. رتبه سوم هم با ۳۳.۳ درصد افت و ۱۸,۰۸۱ دلار کاهش ارزش، به کیا EV6 رسیده است.

این ارقام بسیار تأمل برانگیز هستند، زیرا اگر آینده به خودروهای برقی تعلق دارد، نباید آنها ارزش خود را بهتر از مدل های بنزینی و دیزلی حفظ کنند؟ احتمالاً افزایش رقابت بین شرکت های خودروسازی و توسعه باتری ها و تکنولوژی های جدید مربوط به خودروهای برقی با سرعتی بسیار بالا از دلایل افت قیمت زیاد چنین مدل هایی هستند.

تسلا و افت قیمت کمتر
در بین خودروهای برقی، تسلا مدل Y و مدل X کمترین افت را دارند. طبق داده های موجود قیمت یک دستگاه مدل Y پس از یک سال استفاده ۸.۳ درصد یا ۳,۸۶۷ دلار افت می کند. این رقم برای مدل X برابر با ۶.۹ درصد یا ۵,۹۹۳ دلار است. نکته جالب اینکه به دلیل کاهش قیمت پیاپی از سوی تسلا، برخی از مدل های دست دوم ممکن است قیمت بالاتری نسبت به مدل های صفر کیلومتر داشته باشند!

نام خودروقیمت خودرو پس از یک سال استفادهمیزان افت قیمت به دلارمیزان افت قیمت به درصد
مرسدس بنز EQS$۷۱,۲۳۱-$۶۵,۱۴۳-۴۷.۸%
نیسان لیف$۱۸,۷۵۶-$۱۵,۷۸۶-۴۵.۷%
کیا EV6$۳۶,۲۴۳-$۱۸,۰۸۱-۳۳.۳%
هیوندای آیونیک ۵$۳۴,۳۰۳-$۱۶,۸۰۵-۳۲.۹%
فولکس واگن ID.4$۳۱,۸۷۰-$۱۵,۶۰۹-۳۲.۹%
فورد ماستنگ مک E$۳۸,۵۴۳-$۱۶,۳۶۴-۲۹.۸%
شورولت بولت EUV$۲۳,۳۲۰-$۹,۱۵۱-۲۸.۲%
شورولت بولت EV$۲۲,۲۲۹-$۸,۶۳۳-۲۸.۰%
تسلا مدل Y$۴۲,۶۴۹-$۳,۸۶۷-۸.۳%
تسلا مدل X$۸۰,۴۷۱-$۵,۹۹۳-۶.۹%

رنجرور گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری!
اما در مقابل، رنجرور نه تنها افت قیمت ندارد، بلکه پس از یک سال استفاده می توان آن را با ۲.۸ درصد یا ۴,۰۶۷ دلار قیمت بیشتر فروخت! این شاسی بلند لوکس انگلیسی بر صدر جدول مدل هایی که کمترین افت را دارند، تکیه زده است. به احتمال قوی این موضوع ریشه در عرضه و تقاضا دارد، چرا که مدل ۲۰۲۴ رنجرور با سرعت پایینی به بازار تزریق می شود. پس از این خودرو، کیا ریو با ۰.۱ درصد یا فقط ۲۱ دلار افت در رتبه دوم، ایستاده؛ این موضوع نشان می دهد که مشتریان آمریکایی کماکان خواهان یک خودروی ارزان قیمت بنزینی هستند.

شاسی بلند آفرودی G کلاس به نوعی آبروی مرسدس بنز را حفظ کرده است! مدل های یک سال کارکرده این خودرو به طور میانگین ۲.۳ درصد یا ۴,۵۸۷ دلار از ارزش خود را از دست داده اند. فورد موریک در دو نسخه بنزینی و هیبریدی با ۴.۱ و ۴.۴ درصد افت رتبه های چهارم و پنجم را از آن خود کرده است. تویوتا سکویا، تویوتا کرولا هیبریدی، تویوتا RAV4 هیبریدی، هوندا سیویک و کیا اسپورتیج هیبریدی در رتبه های بعدی حضور دارند.

ناگفته نماند وبسایت iSeeCar در تحقیق خود بیش از ۱.۶ میلیون خودروی دست دوم را در حد فاصل ماه های ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ ارزیابی کرده است. میانگین کارکرد سالانه خودروها در آمریکا ۱۳,۴۷۶ مایل (معادل تقریبا ۲۱.۶ هزار کیلومتر) محاسبه شده؛ برای اینکه خودرویی کارکرده محسوب شود، iSeeCar مدل هایی را مشمول تحقیق خود کرده که حداقل ۲۰ درصد از رقم مذکور را طی کرده باشند. در تحقیق این وبسایت خودروهای تولید محدود و خاص مورد ارزیابی قرار نگرفته اند.

افت قیمت زیاد خودروهای برقی در مقایسه با مدل های بنزین، گویای این مسأله است که بازار هنوز آمادگی پذیرش چنین خودروهایی را ندارد و بسیاری از مشتریان به نوعی نسبت به آینده آنها، حداقل در کوتاه مدت، بدبین هستند. در مقابل خودروهای هیبریدی ارزش اولیه خود را بهتر از سایر مدل ها حفظ می کنند. از این رو به نظر می رسد در حال حاضر، خودروهای هیبریدی گزینه های مناسب تری هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir