اقتصاد آنلاین/ اظهارات جدید وزیر صمت در مورد واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو و کمبود جا در بنادر با اما و اگرهایی مواجه و ابهاماتی را ایجاد کرده است که چطور به یکباره از واردات لاک‌پشتی به چنین عددی رسیدیم و همچنین به چه دلیل این خودروها ترخیص نمی‌شوند.

بعد از این که دو ماه قبل مهدی ضیغمی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که به حدی خودرو وارد کشور خواهد شد که در فضای انبار گمرکات، برای ترخیص دچار مشکل خواهیم شد، این بار عباس علی‌آبادی، وزیر صمت صحبت‌های مشابهی را مطرح و گفته است که به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم؛ خودروهایی که اثری از آنها در بازار نیست و آثار آن خیلی قابل درک نیست.

وی در اظهارات جدیدش، با بیان این که ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده و حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، گفته است که «مشکل فعلی برای واردات خودرو، نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.» هرچند این ابهام راجع به جملات او مشخص نمی کند که آیا جمله او نشان می دهد که دولت از موضوع تامین ارز برای واردات خودرو عبور کرده و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی راضی شده اند که ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کنند یا در واقعیت، موضوع به نحو دیگری رقم خورده است.

علی آبادی در حالی از واردات ۵۰ هزار دستگاه و ثبت سفارش ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو صحبت می‌کند که آمار کل خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۲ طبق گفته گمرک حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده است؛ ضمن اینکه این عدد بزرگ از سوی وزیر صمت بابت واردات در حالی مطرح می شود که هنوز تعیین تکلیف تمام ثبت‌نامی‌های قبلی خودروی وارداتی مشخص نشده و همچنین شاهد تردد خودروهای وارداتی در کف خیابان‌ها و حتی نمایشگاه‌های خودرو نیستیم.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که ارز ۵۰ هزار خودروی وارداتی چگونه تامین شده است؟ چطور در زمان هایی که دلیل عدم واردات مناسب خودرو کمبود ارز و عدم اختصاص آن به خودرو مطرح می‌شد، حالا به یکباره این موضوع در ابتدای سال ۱۴۰۳ رفع و رجوع شده است و شاهد حجم بالایی از واردات خودرو هستیم؟    

علاوه بر این اگر این واردات رخ داده است، چرا اراده ای برای آغاز روند ترخیص و تحویل نیست، اگر شرکت‌های واردکننده معطل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای ارائه اظهارنامه و ترخیص هستند که با رفتاری که از بانک مرکزی دیده‌ایم و وجود نظر صریح و قاطع رییس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه که گفته بود اختصاص منابع ارزی برای واردات خودرو به صرفه نیست، نتیجه مشخص است و به نظرنمی‌رسد به این زودی گشایشی در کار باشد.
 
موضوع بعدی هم این که اگر واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو صحت دارد، چرا سامانه برای ثبت‌نامی‌های جدید باز نمی‌شود و به سیاق گذشته پول مردم به این بهانه بلوکه نمی‌شود، ۱۲۰ هزار متقاضی خودروهای وارداتی در اسفند ۱۴۰۱ ثبت‌نام کردند، ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه کردند و بعد غربال شدند و صرفا ۳۴ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که بعدها چهار هزار نفر نیز انصراف دادند، حال سوال این است با این حجم عظیم از خودروهایی که در انبارهای گمرک و روی کشتی‌ها در مرز است، چرا خبری از ثبت‌نام جدید برای خودروهای وارداتی نیست؟

حال علی‌آبادی باید ضمن پاسخ به این ابهامات به این سوال نیز پاسخ دهد که چرا در شرایطی که خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است و این همه روی آن حساسیت وجود دارد، نه تنها خبری از برنامه‌ریزی و عملکرد مناسب در این زمینه نیست که شاهد صحبت‌های متنقاضی نیز هستیم؟

به نظر می‌رسد وزیر صمت به بهانه جدیدی دست یافته تا طی روزهای آینده آن را دستاویز کند و از این به بعد در برابر پرسش‌ها در مورد خودروهای وارداتی بگوید که خودرو آمده و در گمرک مانده است، شاید هم واردات خودرو تا گمرک تدبیری است برای اجبار بانک مرکزی به اختصاص ارز، باید منتظر ماند و دید ۵۰ هزار خودروی وارداتی که وزیر صمت مدعی آن است رنگ واقعیت خواهد گرفت یا خیر.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir