آخرین خودرو/ اطلس در واقع فیس لیفت کوییک به حساب می آید و ما در این مطلب به مقایسه اطلس و کوییک (دو خودروی اقتصادی بازار) می پردازیم.

شرکت سایپا بالاخره در سال ۱۴۰۲ نوبرانه سری هاچبک‌های ایکس ۲۰۰ خود را با نام اطلس به بازار فرستاد. این ماشین یک نسخه نونوار شده و تغییر چهره یافته از کوییک است که حالا با قیافه متفاوت، نمای داخلی زیباتر و امکانات جدیدتر پا به عرصه رقابت در بازار خودرو کشور گذاشته است.

اما شاید خیلی از مشتریان بپرسند چرا نباید کوییک R اتوماتیک را بخریم که از لحاظ قیمت تقریباً با اطلس برابر یا حتی ارزان‌تر است و جعبه دنده اتوماتیک را هم در اختیار ما می‌گذارد؟ اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از این دو محصول سایپا گزینه بهتری محسوب می‌شود، مطلب مقایسه اطلس و کوییک را از رسانه «آخرین خودرو» بخوانید تا بدانید که آیا خرید اطلس با فرم و کابین جدیدتر نسبت به کوییک اتوماتیک با گیربکس خودکار و قیمت مشابه، کاری عاقلانه محسوب می‌شود یا نه.

مقایسه اطلس و کوییک از لحاظ طراحی ظاهری
همین اول باید خیالتان را راحت کنیم که اطلس در واقع یک خودروی کاملا جدید و متفاوت از کوییک محسوب نمی‌شود، بلکه مهم‌ترین تفاوت اطلس و کوییک تغییراتی است که روی چهره و نمای عقب این دو نسبت به یکدیگر دیده می‌شود. بنابراین اطلس از دل همان اتاق و پلتفرم کوییک بیرون آمده است با این تفاوت که طراحان و مهندسان سایپا دستی به سروگوش آن کشیده و اجزایی مثل چراغ‌ها، جلوپنجره، سپرها و بعضی تزیینات دیگر را در نمای جلو و عقب آن تغییر داده‌اند. یا به دلیل کمبود وقت و یا صرفه‌جویی در هزینه، الگویی که برای نمای جلوی اطلس انتخاب شده با فرم یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی شرکت خودروسازی فورد شباهت‌های زیادی دارد.

طراحی چراغ‌های عقب هم ما را یاد بعضی از محصولات شرکت‌های اروپایی نظیر رنو و ولوو می‌اندازد. به هر حال اگرچه طراحی اطلس کمی مدرن‌تر و جذاب‌تر از قبل شده است، اما به نظر می‌رسد که سطح هماهنگی بین فرم عناصر اصلی نمای جلو و عقب چندان امیدوارکننده نیست و در مجموع استایل چندان جالبی برای این خودرو رقم نخورده است. اما در سوی دیگر کوییک ظاهر کمی پخته‌تر ارائه می‌دهد و با وجود قدیمی‌تر بودن، شاید از نظر برخی مشتریان فرم دلپسندتری داشته باشد.

مقایسه مشخصات فنی
مقایسه فنی اطلس و کوییک یک جنبه خوب و یک جنبه نسبتاً بد را برای مشتریان این دو هاچبک سایپا به همراه دارد. جنبه خوب این است که موتور اطلس موسوم به M15I اصولاً تفاوت زیادی با موتور کوییک ندارد و صرفاً برخی به‌روزرسانی‌ها مانند تعویض دنده میل سوپاپ با مدل CVVT ( زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) به علاوه به‌روزرسانی‌ سیستم منیفولد خروجی و…، در آن اعمال شده است. بنابراین هزینه قطعات یدکی و فرایند تعمیرات همچون گذشته است و به راحتی تمامی تعمیرگاه‌ها به علاوه نمایندگی‌های پرشمار سایپا می‌توانند عیوب احتمالی را برطرف کرده و قطعات و لوازم آن را با قیمت مناسب در اختیار بگذارند. البته این را هم در نظر داشته باشید بسیاری از نسخه های جدید کوییک همین ترکیب فنی را زیر کاپوت دارند.

اما جنبه بد و منفی قضیه این است که شاید بسیاری از افراد انتظار داشتند حالا با یک موتور متفاوت روی یک محصول جدید طرف شوند که حس و حال رانندگی متمایزی به آنها ارائه دهد و دیگر همان منوی همیشگی را روی میز آنها نگذارد. متاسفانه این دسته از افراد با دیدن اطلس کاملاً ناامید خواهند شد؛ چراکه علی‌رغم ارتقای اندک توان و گشتاور موتور اطلس که حالا به ۹۱ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است، خیلی در بحث توان حرکتی و دینامیک این ماشین نسبت به کوییک تفاوت چندانی وجود ندارد.

در سمت دیگر کوییک نیز با همان موتور ام ۱۵ معمولی به قدرت ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر حضور دارد. مهم‌ترین تفاوت میان دو محصول مورد مقایسه در این مطلب که تقریباً هم‌قیمت هستند، این است که اطلس جی با گیربکس ۵ دنده دستی مقابل کوییک اتوماتیک با گیربکس CVT قرار می‌گیرد. بنابراین مهم‌ترین مزیت کوییک نسبت به اطلس جی در اینجا، برخورداری از همین گیربکس اتوماتیک خواهد بود که مشتری می‌تواند با پرداخت مبلغ حتی کمتر از قیمت اطلس دنده‌ای به آن دست پیدا کند.

البته باید توجه داشت که معمولاً گیربکس‌های اتوماتیک میزان مصرف سوخت را بالاتر می‌برند، استهلاک و هزینه نگهداری آنها بسیار بیشتر از جعبه دنده‌های دستی است و گیربکس‌های CVT نیز معمولاً حس و حال هیجان‌انگیزی در رانندگی به شما ارائه نمی‌دهند. با این وجود راحتی رانندگی با یک جعبه دنده اتوماتیک نکته‌ای است که بسیار از مشتریان آن را جزو اولویت‌های خود قرار داده و بنابراین از این جهت کوییک اتوماتیک را نسبت به اطلس G دنده‌ای ترجیح می‌دهند.
جدول زیر می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد جزئیات مقایسه فنی اطلس و کوییک اتوماتیک به شما ارائه دهد.

خودرواطلس G دنده ایکوییک اتوماتیک
موتور۴سیلندر- ۸ سوپاپ – تنفس طبیعی۴سیلندر- ۸سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۹۱ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر۸۷ اسب بخار – ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس۵ دنده دستیاتوماتیک CVT
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰– ثانیه۱۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۸۳ لیتردر۱۰۰کیلومتر۷.۸  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۷۵ کیلومتربرساعت۱۷۰ کیلومتربرساعت
وزن– کیلوگرم۱۱۲۰ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر۴۲ لیتر
ابعاد بدنه۱۵۴۰-۱۶۸۵-۴۰۲۰ میلیمتر۱۵۳۲-۱۶۷۸-۴۰۰۶ میلیمتر
فاصله محوری۲۴۱۰ میلیمتر۲۴۱۵ میلیمتر
حجم صندوق ۲۸۵ لیتر۲۲۵ لیتر

مقایسه طراحی داخلی و کابین
خوشبختانه اطلس از یک داشبورد جدید با طراحی بسیار بهتر نسبت به کوییک استفاده می‌کند و همین مورد باعث می‌شود که سرنشین از حضور در کابین این خودرو حس بهتری دریافت کند. البته که داشبورد اطلس هم طراحی چندان به‌روزی ندارد، اما به هر حال وجود بعضی المان‌های جدیدتر مانند دریچه‌های تهویه گرد به رنگ کرومی، نمایشگر مالتی‌مدیای ایستاده، صفحه کیلومتر شمار جدید و بعضی جزئیات دیگر، باعث شده تا این نمای داخلی نسبت به طرح قدیمی داخل کوییک زیباتر به نظر برسد. استفاده از تریم دو رنگ برای فضای داخل اطلس نیز در ارتقای جذابیت آن بی‌تأثیر نیست.

اما کیفیت متریال خیلی تغییر نکرده و در هر دو خودرو شاهد به‌کارگیری بیش از حد پلاستیک خشک در داشبورد و تودری‌ها هستیم. میزان فضای داخل اتاق نیز برای اطلس و کوییک تقریباً در یک حد است و تفاوت محسوسی از این نظر بین دو هاچبک سایپا دیده نمی‌شود.

خوشبختانه ظاهراً صندوق عقب اطلس به طور قابل توجهی نسبت به کوییک بزرگتر شده است. حجم صندوق عقب اطلس برابر ۲۸۵ لیتر است که نسبت به صندوق عقب کوییک حدود ۶۰ لیتر افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش ظرفیت می‌تواند به دلیل اعمال تغییراتی در نوع طراحی درب عقب و سپرها باشد که در نوع خود تحولی مثبت و کاربردی به حساب می‌آید.

مقایسه امکانات اطلس و کوییک
پایه و اساس فهرست امکانات اطلس و کوییک اتوماتیک پلاس خیلی تفاوتی با یکدیگر ندارد، اما ماشین اطلس سایپا حالا از تجهیزات مورد انتظاری همچون سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی و سانروف سود می‌برد که در کوییک اتوماتیک پلاس وجود ندارد. ضمناً تجهیزاتی مثل ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دیجیتال، دیلایت، نمایشگر مالتی‌مدیا ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، حسگر پارک عقب و… جزو مهم‌ترین امکانات مشترک بین اطلس G دنده‌ای و کوییک اتوماتیک پلاس هستند.

خودرواطلس G دنده ایکوییک اتوماتیک R پلاس
کروز کنترلندارددارد
کنترل پایداریداردندارد
کنترل کششداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
ترمز ABSدارددارد
سنسور نورداردندارد
دیلایتدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
ورود و استارت بدون کلیدندارددارد
کیسه هوادارد (دو عدد جلو)دارد (دو عدد جلو)
تهویه دستی الکتریکیدستی الکتریکی
سانروفداردندارد
آینه تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد

قیمت کارخانه و بازار اطلس و کوییک
اطلس G

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۰۴)۵۹۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۰۴)۴۰۶,۶۱۵,۰۰۰ تومان

کوییک R اتوماتیک

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۰۴)۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۰۴)۳۳۸,۴۸۴,۰۰۰ تومان

نتیجه‌گیری: اطلس بهتر است یا کوییک اتوماتیک؟
در انتهای مقایسه اطلس و کوییک ، قاعدتاً باید بتوانیم پاسخی مناسب به سوال بسیاری از مشتریان بدهیم. سوال آنها این است که بالاخره اطلس بخریم یا کوییک؟

مسلما افرادی که کوییک دنده‌ای مد نظر دارند و قیمت خودرو برای آنها بسیار مهم است، چاره‌ای جز خرید کوییک دنده‌ای نخواهند داشت. زیرا اختلاف قیمت میان اطلس دنده‌ای با کوییک دنده‌ای بسیار زیاد است و صرفه اقتصادی خرید اطلس سایپا را بسیار پایین‌تر می‌آورد. در مقایسه با کوییک اتوماتیک نیز قیمت اطلس دنده‌ای کمی گران‌تر است، اما اختلاف بهای آنها خیلی شدید نیست. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت کوییک اتوماتیک نسبت به اطلس جی، برخورداری از جعبه دنده اتوماتیک CVT است که یک مزیت مهم در زمینه آسایش رانندگی به حساب می‌آید.

بنابراین اگر یک هاچبک اقتصادی با گیربکس اتوماتیک نیاز دارید، کوییک اتوماتیک پلاس تنها انتخاب شما در مقایسه با اطلس G خواهد بود. اما جدای از بحث گیربکس، اطلس می‌تواند به دلیل طراحی ظاهری به‌روزتر، کابین زیباتر، صندوق عقب بزرگتر، امکانات متنوع‌تر، مصرف سوخت پایین‌تر، شتاب و هیجان رانندگی کمی بالاتر، بهره‌مندی از سیستم کنترل کشش و پایداری و درنتیجه هندلینگ و چسبندگی اطمینان‌بخش‌تر در جاده‌های لغزنده، گزینه کاملاً معقول‌تری نسبت به کوییک اتوماتیک باشد.

تست و بررسی کوییک R اتوماتیک

ویدیوی خط تولید سایپا اطلس

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir