آخرین خودرو/ بالاخره پس از یک کمپین تبلیغاتی گسترده و انتشار تیزرهای متعدد، شرکت مرسدس بنز از نسخه برقی G کلاس در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد.

پیش بینی می شد نسخه برقی G کلاس با نام EQG راهی بازار شود، ولی مرسدس فعلاً این نسخه را G کلاس با تکنولوژی EQ می نامد. این نسخه فعلاً در تریم G580 معرفی شده است. از لحاظ طراحی تفاوت هایی جزئی بین این نسخه و برادران بنزینی و دیزلی آن دیده می شود و خبری از تغییرات گسترده در اتاق نیست. این کار باعث شده G کلاس برقی از فواصل دور کاملاً مشابه مدل های درون سوز باشد.

همان مکعب قبلی!
مرسدس G580 برقی با همان اتاق مکعبی آشنا راهی بازار می شود. شاخص ترین تفاوت این نسخه با مدل های بنزینی در نمای روبرو قابل مشاهده است، جایی که به خاطر بهره مندی از پیشرانه تمام الکتریکی خبری از جلوپنجره سنتی نبوده و از پنلی بدون ورودی هوا استفاده شده است. مثل کانسپت EQG که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، جلوپنجره G580 برقی نورپردازی و المان های خاص خود را دارد.

خریداران می توانند مرسدس G580 برقی را بدون چرخ زاپاس عقب سفارش دهند. در این حالت آنها خودروی خود را با یک محفظه مخصوص به جای چرخ زاپاس تحویل خواهند گرفت. می توان اجزایی مثل کابل شارژ، زنجیر چرخ و جعبه ابزار را درون این محفظه قرار داد.

به منظور بهبود راندمان، مرسدس در نقاطی از بدنه G کلاس برقی بازنگری هایی انجام داده است. برای مثال، ارتفاع کاپوت اندکی افزایش پیدا کرده و برآمدگی گلگیرهای عقب شکافی کوچک روی خود دارد. با کمی دقت به جزئیات، می توان به وجود تفاوت هایی در ستون A و اسپویلر کوچک سقفی پی برد.

کابینی مشابه با کابین مدل های درون سوز
در داخل کابین هم خبری از تفاوت های زیاد نبوده و G کلاس برقی بسیاری از ویژگی ها را از مدل های درون سوز به ارث برده است. همچون قبل، داشبورد این شاسی بلند برقی از نمایشگرهای دوقلوی ۱۲.۳ اینچی میزبانی می کند و سرنشین کناری یک میله مخصوص پیش روی خود دارد. این نسخه از G کلاس قابلیت «کاپوت شفاف» را نیز از مدل های بنزینی و دیزلی به امانت گرفته است. شاید بدانید این قابلیت با کمک سیستم دوربین ۳۶۰ درجه، کاپوت را به صورت مجازی حذف کرده و تصویری دقیق از مقابل سپر و چرخ های جلو را روی نمایشگر مرکزی در اختیار راننده قرار می دهد. این قابلیت در مسیرهای آفرود، به ویژه سنگلاخی، با نمایش موانع موجود در مسیر به کمک راننده می آید.

بدیهی است که به دلیل برقی بودن پیشرانه، کابین مرسدس G کلاس برقی کاملاً ساکت و بی صدا خواهد بود. برای ایجاد هیجان، مرسدس این نسخه را به قابلیتی به نام G-Roar تجهیز کرده است. این قابلیت صدای موتور درون سوز مدل های مختلف از G کلاس بنزینی و دیزلی را شبیه سازی کرده و از بلندگوهای داخلی پخش می کند.

مشخصات فنی مرسدس G کلاس برقی
در بخش پیشرانه مرسدس G580 برقی هیچ وجه اشتراکی با مدل های پیشین وجود ندارد. پیشرانه این نسخه از شاسی بلند نمادین آلمانی شامل ۴ موتور الکتریکی می شود. به عبارت دیگر هر چرخ نیروی خود را از موتوری مستقل دریافت می کند و طبق انتظار همه آنها محرک هستند.

طبق کاتالوگ، چهار موتور برقی مرسدس G580 برقی با همکاری هم ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. این میزان گشتاور محصول جدید اشتوتگارتی ها را به سلطان تپه تبدیل خواهد کرد، البته تپه ای متفاوت از آنچه که ما می شناسیم! برای مقایسه بد نیست بدانید میزان خروجی پیشرانه این نسخه از G کلاس، در مقایسه با قوی ترین مدل درون سوز که با کد AMG G63 شناخته می شود، ۲ اسب بخار و ۳۱۵ نیوتن متر بیشتر است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که به دلیل برقی بودن پیشرانه، گشتاور عظیم این نسخه از G کلاس از همان دورهای ابتدایی در دسترس راننده قرار می گیرد.

با اتکا به این پیشرانه فوق العاده قدرتمند، مرسدس G580 برقی شتابی برابر با ۴.۶ ثانیه دارد. با وجود قدرت بیشتر، در این بخش G580 برقی ۰.۴ ثانیه کندتر از G63 بنزینی است. از لحاظ حداکثر سرعت هم این نسخه می تواند ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این رقم نیز در مقایسه با نهایت سرعت G63 که برابر با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است، خیلی کم به نظر می رسد. البته مرسدس تأکید دارد خریداران G کلاس اهمیتی به فاکتوری مثل حداکثر سرعت نمی دهند.

شاید فکر کنید با برقی شدن G کلاس، توانایی های آفرود آن کاهش می یابد. اما مرسدس تأکید دارد G580 برقی نه تنها در مسیرهای خارج از جاده ضعیف تر نیست، بلکه حتی عملکرد بهتری نسبت به برادران بنزینی و دیزلی خود به نمایش می گذارد.

به گفته مرسدس، G580 برقی قادر است از آب هایی به عمق ۸۵ سانتیمتر عبور کند. این میزان نسبت به G550 و G63 بنزینی به اندازه ۱۵ سانتیمتر بیشتر است. راننده G کلاس برقی می تواند به راحتی مسیرهایی با شیب جانبی ۳۵ درجه را پشت سر بگذارد. به لطف فاصله ۲۵ سانتیمتری کف اتاق از زمین و همچنین زوایای ورود و خروج و شکست به ترتیب ۳۲، ۳۰.۷ و ۲۰.۳ درجه ای این شاسی بلند برقی آلمانی پتانسیل های بسیار بالایی در مسیرهای خارج از جاده دارد. مثل G کلاس درون سوز، این نسخه می تواند از شیب های ۴۵ درجه بالا برود!

به منظور مقابله بهتر با مسیرهای آفرود، G580 برقی از جعبه دنده کمکی دو سرعته بهره می برد. مرسدس از همان ابتدا روی قابلیت G-Turn این نسخه از شاسی بلند محبوب خود بسیار مانور می داد. این قابلیت که اکنون توسط برخی از خودروسازان چینی الگوبرداری شده، امکان دور در جا و چرخش ۳۶۰ درجه را فراهم می کند. علاوه بر این، G کلاس برقی به قابلیت دیگری به نام G-Steering مجهز شده؛ این قابلیت با کاهش شعاع گردش، قدرت مانورپذیری را در مسیرهای تنگ و باریک افزایش می دهد.

انرژی مرسدس G580 برقی توسط پک باتری حجیم ۱۱۶ کیلووات ساعتی تأمین می شود. در رابطه با برد حرکتی اطلاعاتی موجود نیست، ولی می دانیم که این باتری از فناوری شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی پشتیبانی می کند. در صورت اتصال به پورتی با سرعت مشابه، میزان شارژ باتری G580 برقی در عرض ۳۲ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد خواهد رسید.

زمان عرضه
مرسدس G کلاس برقی به عنوان مدل ۲۰۲۵ به فروش خواهد رسید. این شاسی بلند آلمانی، در آمریکا ابتدا در نسخه ویژه Edition One عرضه می شود. این نسخه با چهار رنگ مخصوص از سری Manufaktur قابل انتخاب است که عبارتند از آبی مانگو، سفید مانگو، سفید متالیک و خاکستری عربی. رنگ مشکی متالیک هم به صورت استاندارد موجود است. فارغ از رنگ انتخابی برای بدنه، کالیپرها صرفاً به رنگ آبی خواهند بود.

مرسدس G کلاس برقی وزنی برابر با ۶۸۰۱ پوند یا ۳۰۸۵ کیلوگرم دارد. همچنین G580 برقی می تواند با پک باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی خود تا ۴۷۳ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. این رکورد بر اساس استاندارد WLTP محاسبه شده و به احتمال زیاد در رانندگی های روزمره شاهد مسافت های کمتری خواهیم بود. از لحاظ قیمت نیز باید گفت که مرسدس G580 برقی در سرزمین مادری ۱۴۲,۶۲۱ یورو قیمت گذاری شده است. این رقم با نرخ روز ارز معادل تقریباً ۹.۷ میلیارد تومان می شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir