گجت نیوز/ تعویض فیلتر هوا خودرو یکی از ضروری‌ترین اقدامات نگهداری درست از خودرو بوده و دانستن زمان تعویض نیز یکی از مهارت‌های لازم هر راننده است.
 
فیلتر هوا یکی از مهم‌ترین تجهیزات خودرو به‌شمار می‌رود که با جلوگیری از عدم ورود گازها آلوده و گرد و غبار  به داخل موتور، به عملکرد درست آن کمک می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، تعویض این فیلتر هوا در زمان درست آن است که باعث می‌شود از تحمیل هزینه‌های زیادی به راننده جلوگیری شود. بنابراین با دانستن زمان اصولی تعویض فیلتر هوا می‌تواند به موتور ماشینتان در عملکرد درست و همچنین جنبه‌های اقتصادی خودتان کمک کرده باشید. اما آیا علائمی وجود دارند که با توجه کردن به آن‌ها بدانیم زمان تعویض فیلتر هوا خودرو فرارسیده است یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

زمان تعویض فیلتر هوای ماشین
طبق توصیه کارشناسان بهتر است فیلتر هوا خودرو را حداقل یک بار در هر ۴۸ هزار کیلومتر تعویض کنید. البته شرایط جغرافیایی و آب‌وهوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیز می‌تواند تاثیر بسیاری در این زمان تعویض داشته باشد. بنابراین اگر در مناطق با آب‌وهوایی نه چندان مناسب و مستعد گرد و غبار زندگی می‌کنید، بهتر است در هر ۲۴ هزار کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید. 

اما علائمی نیز وجود دارند که در صورت مشکوک بودنتان می‌توانید به بررسی کردن آن‌ها به زمان درست تعویض فیلتر هوا پی ببرید.

علائم فرارسیدن زمان تعویض فیلتر هوا
البته ذکر این نکته لازم است که تمامی موارد گفته شده در ادامه لزوما به معنای نیاز سریع به تعویض فیلتر هوا نیستند و برای اطمینان بهتر است چندین مورد از آن‌ها را بررسی کنید.

* ماشین خود را در مکان امنی پارک کرده و خاموش کنید. سپس کاپوت خودرو را باز کنید و سپس با باز کردن محفظه فیلتر هوا، آن را بررسی کنید. اگر به‌خاطر آلودگی‌های گرفته شده در اطراف آن نتوانستید طرف مقابل فیلتر را مشاهده کنید، زمان آن رسیده تا فیلتر هوا را تعویض کنید.

* سنسورهای مختلفی هستند که می‌توانند تمیزی فیلتر هوا را بررسی کنند اما چون نشانگرهای خاصی ندارند بنابراین تنها چراغ چک موتور روشن می‌شود. بنابراین اگر چراغ چک بدون دلیل روشن است، به فیلتر هوا نگاه کنید.

* یک فیلتر کثیف باعث می‌شود تا در نتیجه عملکرد نادرست موتور، صداهای ناهنجاری از کابین به گوش برسد. بنابراین اگر صداهایی مانند خرخر و یا ترک کردن را می‌شنوید، بهتر است فیلتر هوا ماشین را بررسی کنید.

* دود سیاه ناشی تولید شده از اگزوز خودرو یا بویی شبیه سوختگی نیز می‌تواند در نتیجه بسته شدن منافذ فیلتر هوا با آلودگی‌ها و در نهایت انسداد جریان هوا شده باشد.

* احساس ناهماهنگی یا ناهمواری در هنگام افزایش سرعت نیز می‌تواند ناشی از مشکلی در فیلتر هوا باشد که سریعا باید آن را مورد بررسی قرار داد.

موارد گفته شده تمام راهکارهایی هستند که خودتان می‌توانید با بررسی آن‌ها به زمان تعویض فیلتر هوا دست یابید. اما اگر مشکلات همچنان پا برجا هستند، بهتر است خودرو را یک متخصص عیب‌یابی کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir