پدال/ بازار امریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فروش خودروهای صفر کیلومتر با کمترین هزینه‌ی جانبی، مرجع مناسب برای مقایسه‌ی مدل‌های مختلف، خصوصا برقی و احتراقی است.

طی سال‌های اخیر، آگاهی مردم جهان از مسائل زیست محیطی و نقش بشر در تغییرات آب‌و‌هوایی، بیشتر شده است. وسایل نقلیه الکتریکی راه حلی برای همه مشکلات آلودگی ناشی از خودروهای احتراقی نیستند، اما می توانند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کنند. مانند بسیاری از اختراعات بشر، فناوری مرتبط با خودروهای تمام برقی دارای مزایا و معایبی است.

ایالات متحده در میان اقتصادهای بزرگی که صنعت خودرو در آنها محرک اصلی محسوب می‌شود، جایگاه مهمی دارد. رشد خودروهای برقی در این منطقه نسبت به اروپایی‌ها کند بوده و بخش الکتریکی را به یک بازیگر کوچک در صنعت امریکا، تنزل داده است. باتوجه به ظهور تسلا و سرمایه‌گذاری غول‌های صنعتی مثل فورد و جنرال موتورز بر مدل‌های برقی، انتظار می‌رفت تا امروز بخش بزرگی از بازار امریکا در اختیار خودروهای الکتریکی قرار گیرد، اما چنین نشد.

براساس آمار رسمی، تعداد خودروهای بنزینی و هیبریدی فروخته شده در امریکا برای سال ۲۰۲۳، حدود ۱۲ برابر مدل‌های تمام الکتریکی بوده است. بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند محصولات برقی بازار امریکا، ۱۵ تا ۲۰ درصد فروش این کشور را تا سال ۲۰۲۳ کسب کنند؛ اما امروزه این میزان، حدود ۸ درصد است.

 ماشین های بزرگ، جاده های بزرگ و نیاز به زیرساخت شارژ
از نظر تجاری، شاسی بلندها و پیکاپ های مدرن در آمریکا به بلوغ رسیدند. نیاز به فضای بار، کابین بزرگ، توانایی عبور از مسیرهای روستایی در خارج از شهرها، برای مشتری امریکایی مهم هستند. مردم این ناحیه همه چیز را بزرگ دوست دارند و این برای اسب بخار نیز صدق می کند. داشتن یک وسیله نقلیه پهن‌پیکر با قدرت زیاد لزوماً به معنای سریع رفتن نیست، بلکه صرفاً برای طی کردن مسافت های طولانی بدون نگرانی است. به این ترتیب، هیچ کشور دیگری در جهان، مشابه امریکا با خودروهای بزرگ مواجه نیست.

با بررسی اعداد، می بینیم که میانگین وزن یک SUV در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰۰ پوند معادل ۲۳۰۰ کیلوگرم است. طبیعتا وانت‌ها همراه بار، سنگین تر هستند. این شرایط،نیاز به سوخت را افزایش می‌دهد. از سویی دیگر، منابع عظیم انرژی موجود در ایالات متحده به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که بدون نگرانی در مورد پر کردن باک، سفر کنند. اقتصاد آمریکا برای تامین سوخت با قیمت مناسب (نسبت به دیگر نقاط جهان) مشکلی ندارد و حتی تولیدکننده نفت نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل ماشین‌های عضلانی، سوپراسپرت، پیکاپ و خودروهای شاسی بلند در ایالات متحده بیش از هر جای دیگری پرتقاضا هستند.

در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸ درصد کل شاسی‌بلندهای دنیا در امریکا تحویل خریداران شده است. عجیب‌تر اینکه، ۸۴ درصد وانت‌های جهان، به مشتریان امریکایی فروخته می‌شوند. جمع این عدد با وانت‌سواران کانادایی، ۹۷ درصد بازار پیکاپ جهان را در اختیار امریکا و کانادا نشان می‌دهد.

برای امریکا، مهاجرت از سوخت های فسیلی به برق، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر فرهنگی، زمان می‌برد. نصب یک زیرساخت شارژ قابل اعتماد برای پوشش همه مناطق، تلاشی چند ساله خواهد بود. فراتر از این موارد، جلب رضایت رانندگان برای استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی است.

آیا بنزین برای شهروندان غربی صرفه دارد؟
میزان دسترسی به منابع انرژی تأثیر مستقیم بر قیمت سوخت دارد. در امریکا هزینه‌های بنزین و گازوئیل بسیار پایین‌تر از اروپا است.  به عنوان مثال، در فرانسه، میانگین قیمت هر لیتر بنزین در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ دلار بود؛ اما این رقم در ایالات متحده، یک دلار را نشان می‌دهد.

در میان کشورهای مهم از نظر بازار خودروی جهان، روسیه و عربستان و امارات، تنها مناطقی هستند که سوخت (بنزین یا گازوئیل) ارزان‌تر از امریکا دارند. در تمام کشورهای امریکای جنوبی و اروپا، به علاوه‌ی هند و چین و استرالیا، فراوردهای نفتی مورد نیاز خودرو، گران‌تر از امریکا است. استرالیا، ژاپن و کره جنوبی از معدود کشورهای صنعتی محسوب می‌شوند که بنزین لیتری ۱ تا ۱/۲ دلار را مشابه امریکا برای مردم فراهم می‌کنند. جهت اطلاع مخاطبان، ارزان‌ترین بنزین جهان در ایران عرضه می‌شود و قیمت سوخت حتی در ونزوئلا بالاتر از ایران است.

قوانین واردات و غیبت چینی‌ها در امریکا
در نتیجه رشد صنعتی چین و برنامه های توسعه آن برای بازار جهانی، دولت ایالات متحده اقداماتی را برای ترویج تولید بومی انجام داده است. باوجود فواید این قوانین برای اقتصاد آمریکا، این مقررات می تواند اثرات منفی بر تولیدکنندگان باتری و خودروهای برقی داشته باشد.

با تلاش برای حذف چین از معادله تولید باتری و لوازم مرتبط با پیشرانه برقی، شرکت‌هایی مثل تسلا، جنرال موتورز، فورد و کرایسلر (زیرمجموعه استلانتیس)، برای ساخت محصولات به صورت محلی با چالش مواجه هستند. به بیان ساده‌تر، تولید خودروی برقی با ۱۰۰ درصد قطعات امریکایی، توجیه اقتصادی ندارد.

انتخابات امریکا و جدال بایدن با ترامپ
شهروندان ایالات متحده در حال آماده شدن برای کمپین انتخاباتی هستند که رئیس جمهور بعدی را تعیین می‌کند. در نبرد احتمالی دونالد ترامپ  -جو بایدن، خودروهای الکتریکی قرار است به موضوعی کلیدی در رقابت برای کاخ سفید تبدیل شوند. از یک سو، دولت فعلی علاقه‌مند برقی‌سازی در صنعت خودرو امریکا است؛ اما ترامپ توسعه‌ی الکتریکی‌ها را بیهوده می‌داند. همین موضوع باعث شده که خودروسازان امریکا، سرمایه‌گذاری بر وسایل نقلیه برقی (EV) را موقتا کاهش دهند و چشم انتظار آینده باقی بمانند. طبیعتا خریداران نیز، این موضوع را متوجه شده و مدل‌های برقی را کمتر انتخاب می‌کنند.

نتیجه‌ی انتخابات امریکا در شهریور ۱۴۰۳، قطعا تاثیری مهم بر صنعت خودروهای برقی خواهد داشت. حضور ترامپ در مقام ریاست جمهور، غول‌های خودروسازی امریکا را به سمت محصولاتی هدایت خواهد کرد که وابستگی کمتر به تجهیزات ساخت آسیا، داشته باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir