آخرین خودرو/ یک دستگاه شورولت کوروت C2 یا همان نسل دوم، اخیراً با قیمت ۱.۶۵ میلیون دلار معامله شده است. این رقم در لحظه نگارش مطلب معادل تقریباً ۹۹ میلیارد تومان می شود. چه چیزی این خودرو را به یک مدل ارزشمند تبدیل کرده است؟

نسل دوم شورولت کوروت (Chevrolet) بین سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ تولید شد. این نسل به خاطر طراحی فوق العاده جذاب و گیرا سر و صدای زیادی بر پا کرد. به عقیده بسیاری، این نسل از کوروت زیباترین نسل بوده و در زمره خاص ترین اتومبیل های تاریخ صنعت خودروسازی آمریکا قرار می گیرد.

مدلی که به قیمت استثنایی معامله شده، به سری Z06 و نسخه L88 تعلق دارد. این سری توسط یک مهندس بلژیک الاصل با نام زورا آرکوس-دانتوف و برای علاقه مندان به مسابقات اتومبیلرانی پایه گذاری شد. از این مهندس با عنوان پدر معنوی کوروت یاد می شود.

نیروی شورولت کوروت Z06 نسل دوم توسط یک موتور ۵.۴ لیتری با کد L84 تأمین می شود. این موتور توانایی تولید ۳۶۰ اسب بخار قدرت را دارد. در مقایسه با مدل استاندارد، نسخه Z06 از جهات مختلف متفاوت است که مهم ترین آنها عبارتند از: استفاده از سیستم تعلیق ارتقا یافته، ترمزهای هیدرولیکی قوی تر، بوستر ترمز و میله های ضد واژگونی بزرگ تر. علاوه بر این ها، Z06 با باک حجیم ۱۳۶ لیتری قابل سفارش بود. این آپشن در مسابقات طولانی مثل دیتونا و سبرینگ خیال راننده را از بابت تمام شدن سوخت راحت تر می کرد.

طبق داده های موجود شورولت در سال ۱۹۶۳ تنها ۱۹۹ دستگاه از نسخه Z06 را تولید کرده که از این تعداد فقط ۶۳ دستگاه دارای باک ۱۳۶ لیتری هستند.

آقای آرکوس-دانتوف خواهان یک کوروت تا دندان مسلح بود تا بتواند بر شلبی کبرا غلبه کند. به همین خاطر وی به طور مخفیانه طرحی را شروع کرد که در نهایت به تولید نسخه ای با نام گرند اسپرت منجر شد. در ابتدا قرار بود ۱۲۵ دستگاه از این نسخه توسعه پیدا کند، اما مدیران جنرال موتورز با اطلاع از طرح مذکور جلوی آن را گرفتند. البته پیش از دست به کار شدن مدیران جنرال موتورز، تیم آرکوس-دانتوف ۵ دستگاه از گرند اسپرت را تولید کرده بود.

در سال ۱۹۶۷، یاغی ترین نسخه خیابانی شورولت کوروت Z06 با موتور L88 متولد شد. این موتور V8 حجمی برابر با ۷ لیتر داشت و در شرایط استاندارد می توانست ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند؛ اما با کمی تیونینگ می شد ۵۵۰ اسب بخار قدرت از دل آن بیرون کشید. این نسخه از کوروت با لیستی از آپشن های اجباری و با قیمت ۵۷۰۰ دلار به فروش می رسید. با چنین قیمتی L88 نسبت به کوروت استاندارد ۳۵ درصد گران تر بود. نیاز به سوخت مخصوص با اکتان ۱۰۳ که تنها در برخی جایگاه های منتخب عرضه می شد، اوضاع را برای L88 بدتر کرد و این ویژگی ها به پاشنه آشیل آن تبدیل شدند. شرایط برای این نسخه آنقدر بد پیش رفت که تنها ۲۰ دستگاه از آن به فروش رسید!

مدل مورد بحث در مطلب حاضر یکی از آن ۲۰ دستگاه است. این خودرو تنها مدل از کوروت Z06 L88 است که بدنه ای به رنگ زرد دارد. ضمن اینکه پیشرانه آن در طول نزدیک به ۶ دهه گذشته دست نخورده باقی مانده و تمامی قطعات آن به اصطلاح فابریک هستند.

این شورولت کوروت استثنایی اخیراً با قیمت ۱.۶۵ میلیون دلار در یک حراجی معامله شده است. با ثبت این معامله Z06 L88 جزو گران ترین C2 های موجود به حساب می آید. این خودرو البته قبلاً رکوردهای بالاتری را ثبت کرده، برای مثال در سال ۲۰۱۸ مدل مورد بحث با قیمت تقریبی ۳ میلیون دلار معامله شده بود. سه سال بعد هم همین خودرو با پرداخت ۲.۶۹ میلیون دلار راهی پارکینگ مالک جدید خود شد. دلیل اینکه چرا در طول سال های اخیر از ارزش این کوروت منحصر بفرد کاسته شده، معلوم نیست.

ناگفته نماند گران ترین شورولت کوروت L88 چند هفته قبل و در ماه ژانویه با قیمت ۳.۲ میلیون دلار به فروش رسید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir