آخرین خودرو/ گروه خودروسازی چری خود را برای عرضه یک محصول جدید آماده می کند. این خودرو که در دسته شاسی بلندهای سایز متوسط جای می گیرد، تحت برند اکسید و با نام اکسلانتیکس ET در بازارهای بین المللی به فروش خواهد رسید.

چری اکسید اکسلانتیکس ET در چین با نام Sterra ET عرضه می شود. این خودرو در دو نسخه برقی و EREV تولید خواهد شد. از لحاظ ابعاد این کراس اوور خوش استیل طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۹۵۵، ۱۹۷۵ و ۱۶۹۸ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن برابر با ۳۰۰۰ میلیمتر است.

مدلی لوکس و پرچمدار
کراس اوور جدید گروه چری یک مدل لوکس و پرچمدار محسوب می شود. این خودرو بر مبنای پلتفرم E0X توسعه پیدا کرده و از طراحی مدرن و بروی برخوردار است. در نمای روبرو، ترکیب چراغ های اکسلانتیکس ET بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می کند. چراغ روشنایی در روز این خودرو شامل سه نوار LED به هم پیوسته سرتاسری است. چراغ های اصلی هم، روی سپر نصب شده اند. درست در زیر این چراغ ها پنلی متشکل از پیکسل های نورانی وجود دارد؛ این پنل می تواند پیام ها و نوشته های خاصی را نمایش دهد. در نسخه برقی جلوپنجره مشبک نبوده و از یک پنل صاف به جای آن استفاده شده است.

در نمای جانبی چری اکسید اکسلانتیکس ET، با طراحی سیال و هماهنگی مواجه هستیم. اکثر پنل های بدنه این کراس اوور چینی یکدست هستند و خطوط و حجم های موجود نرم طراحی شده اند. دستگیره های در ساختاری کشویی دارند و هنگام شروع به حرکت با بدنه هم سطح می شوند تا آیرودینامیک خودرو بهبود پیدا کند. این کراس اوور بالارده روی رینگ های بزرگ چند پره سوار شده است.

در نمای عقب، هم اکثر خطوط نرم هستند و همانند بسیاری از مدل های اخیر، چراغ ها ساختاری سرتاسری دارند. به دلیل استفاده از قاب مات، این چراغ ها یکپارچه با بدنه دیده می شوند و در بالای آنها نام اکسید با حروفی بزرگ درج شده است.

کابینی ساده اما پیشرفته
چری اکسید اکسلانتیکس ET در داخل کابین طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی دارد. در قسمت میانی داشبورد این کراس اوور لوکس یک نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی نصب شده؛ بد نیست اشاره کنیم بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار دارای نمایشگری با همین ابعاد هستند. این نمایشگر نقش یک مرکز کنترل را ایفا می کند و تقریباً تمامی امکانات و تجهیزات خودرو از طریق آن قابل کنترل و مدیریت هستند.

طبق انتظار اطلاعات مورد نیاز راننده نیز از طریق یک نمایشگر دیجیتال ارائه می شود. نکته جالب کابین اینکه غربیلک فرمان اکسلانتیکس ET بیضی شکل است. سیستم صوتی ۲۱۴۰ واتی از برند Lion Melody Max با ۲۳ بلندگو، سانروف با مساحت ۲.۳۸ متر مربعی، صندلی های مجهز به سردکن، گرمکن و ماساژور و سیستم پایش سلامتی از جمله امکانات این خودرو هستند. این سیستم می تواند میزان ضربان قلب، فشار خون و سایر فاکتورهای سلامتی سرنشینان را اندازه گیری کند.

مشخصات فنی
نسخه تمام الکتریکی چری اکسید اکسلانتیکس ET نیروی خود را از پیشرانه دو موتوره دریافت می کند. این پیشرانه توانایی تولید ۵۵۴ اسب بخار قدرت را دارد و در عرض ۵.۴۶ ثانیه سرعت خودرو را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. باتری LFP این کراس اوور ساخت شرکت معروف CATL است و به لطف تکنولوژی پیشرفته کارایی خود را در دماهای بسیار پایین هم حفظ می کند. در آزمایش های انجام گرفته در دمای منفی ۲۰ درجه، میزان شارژ باتری در عرض ۲۴ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد رسیده است. در دمای نرمال ۲۵ درجه هم، تنها با ۱۰ دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر مسافت در باتری ذخیره می شود.

از دیگر مشخصات جالب چری اکسید اکسلانتیکس ET باید به بهره مندی از ۳۰ سنسور مختلف و دو تراشه Orin-X اشاره کرد. با اتکا به این سخت افزار قدرتمند، کراس اوور جدید چری قابلیت هدایت خودکار در برخی سناریوهای معین را دارد.

ناگفته نماند علاوه بر نسخه تمام الکتریکی، اکسید اکسلانتیکس ET در نسخه EREV نیز تولید خواهد شد. در این نسخه، پیشرانه شامل یک موتور درون سوز و یک موتور برقی می شود. در خودروهای EREV موتور درون سوز ارتباط مکانیکی با چرخ ها ندارد و نقش ژنراتور برای تولید برق و شارژ باتری را ایفا می کند. به بیان دقیق تر، در این نوع خودروها نیروی لازم برای حرکت توسط موتور برقی تأمین می شود.

آنطور که چری وعده داده، نسخه EREV از اکسید اکسلانتیکس ET در حالت تمام الکتریکی قادر خواهد بود تا ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. اما با وارد شدن موتور درون سوز به مدار، میزان مسافت قابل پیمایش به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. در صورت تحقق چنین رکوردی در دنیای واقعی، باید عملکرد کراس اوور جدید چری را ستایش کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir