فیلم نیوز/ با اینکه قرار بود فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، از صبح چهارشنبه 29 فروردین اکران شود اما یک روز مانده به زمان اعلام شده، خبر رسید که اکران آن به تعویق افتاده است. با انتشار این خبر ابتدا گمان می‌کردیم ماجرا باز هم به حواشی فیلم مرتبط است و علت تعویق در اکران به برخی اعتراض‌ها ارتباط دارد اما با انتشار یادداشتی از سوی تهیه‌کنندگان مشخص شد مسئله به بروز برخی مشکلات در آماده‌سازی فیلم برمی‌گردد و ارتباطی با توقیف ندارد. ما پیش‌تر بارها شاهد بوده‌ایم فیلم هایی در آستانه اکران توقیف شده‌اند و بعد از چندبار تعویق زمان اکران، یا با اصلاحات فراوان رنگ پرده را دیده‌اند یا به طور کلی توقیف شده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد مسئله درباره «مست عشق» اینطور نیست.
«مست عشق» به دلیل حالت مشارکتی خود را با طرف ترک، بارها در حین تولید، مشمول حاشیه‌هایی شده بود حالا هم قرار بود این فیلم همزمان در ایران و ترکیه به نمایش دربیاید که حالا اکران در هر دو کشور به تعویق افتاده است. به بهانه تعویق اکران این فیلم مروری داریم بر فیلم‌هایی که درست در زمان اعلام شده، از اکران خارج شده‌اند؛ بعضی از آنها بعدها با اصلاحاتی روی پرده رفته‌اند و برخی دیگر یا قاچاق شده‌اند یا برای همیشه در توقیف مانده‌اند.

مارمولک | کمال تبریزی | 1382
 مارمولک پس از به تعویق افتادن اکرانش فقط دوهفته روی پرده ماندگار شد.
«مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی قرار بود جزو فیلم‌های اکران نوروزی سال 83 باشد. مقدمات نمایش آن فراهم شده بود اما در آخرین لحظه، زمانی که همه منتظر بودند آن را روی پرده ببینند، اکران آن به تعویق افتاد. ماجرا از این قرار بود که از زمان جشنواره فجر زمزمه‌هایی درباره اینکه فیلم به دلیل شوخی با روحانیت اجازه اکران نخواهد داشت شنیده می‌شد. با اعلام اکران نوروزی اعتراض‌ها بیشتر شد و همین حساسیت‌ها، مسئولان سینما را مجبور به تأخیر در اکران فیلم کرد. فیلم «مارمولک» نهایتا بعد از یک ما تاخیر، از اردیبهشت سال 83  روی پردا رفت اما در مشهد فقط یک روز روی پرده ماند و کم‌کم در شهرهای دیگر هم اجازه نمایش به آن داده نشد. تا اینکه نهایتا از پرده پایین آمد. کمی بعد نسخه غیرقانونی آن دست به دست چرخید و نهایتا سال گذشته در تلویزیون پخش شد. نکته مهم اینکه با گذشت زمان مشخص شد «مارمولک» نه تنها قصد توهین به روحانیت را نداشته که هدفش نمایش اهمیت این لباس بوده است.


سنتوری | داریوش مهرجویی | 1386
 سنتوری بعد از به تعویق افتادن اکرانش دیگر هیچ وقت رنگ پرده را به خودش ندید.
قرار بود «سنتوری» سوم مرداد ۱۳۸۶ اکران شود. درحالیکه سینماها به استقبال آن رفته بودند و حتی آفیش‌های آن نصب شده بود، جلوی اکران آن گرفته شد. دلایل مختلفی برای جلوگیری از اکران آن وجود داشت که یکی از آنها مجوز نداشتن صدای محسن چاوشی بود. نکته بعدی عنوان فیلم بود. ابتدا «علی سنتوری» نام داشت و از آنجایی که «علی کنکوری» را تداعی می‌کرد مشکل‌ساز شده بود. یکی دیگر از موارد این بود که علی در خانواده‌ای مذهبی رشد پید کرده بود و هم نام او و هم شیوه لباس پوشیدن و سبک زندگی او با توجه به پیشنه‌اش مشکل ایجاد می‌کرد. جز اینها موارد دیگری هم بودند که نهایتا باعث شدند فیلم به پرده نرسد. تهیه‌کننده و کارگردان «سنتوری» بارها مصاحبه و اعتراض کردند اما بی‌فایده بود و این فیلم هیچ‌وقت رنگ اکران را ندید. تا اینکه چند ماه بعد نسخه غیرقانونی آن دست به دست چرخید. سه سال بعد نسخه قانونی آن در شبکه نمایش خانگی منتشر شد که دیگر اهمیتی نداشت.

درباره الی | اصغر فرهادی | 1388
 «درباره الی..» بعد از تعویق اکران اولیه‌اش در بحبوبه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 روی پرده رفت.
استقبال از فیلم «درباره الی» در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر باعث شد نامش در فهرست فیلم‌های اکران نوروز 1388 قرار بگیرد. طبق خبرهای منتشر شده، قرار بود اکران آن از 28 اسفند آغاز شود اما لحظه آخر از فهرست فیلم‌ها خارج شد. آن زمان شنیده می‌شد که معاون سینمایی وقت وزارت ارشاد خواستار کنار گذاشته‌ شدن فیلم از اکران نوروز 88 بوده. این اتفاق درحالی رخ داد که بلیت‌های «درباره الی…» پیش‌فروش شده بود. خیلی‌ها معتقد بودند علت این مسئله به بازی گلشیفته فراهانی در فیلم «مجموعه دروغ‌ها» و حضور نامتعارفش روی فرش قرمز بوده است. خلاصه اینکه فیلم اواسط خرداد 88 درحالیکه جامعه در حال‌وهوای انتخابات بود، روی پرده رفت. در آن هیاهوی تبلیغات انتخاباتی فروش قابل توجهی داشت.

خیابان‌های آرام | کمال تبریزی | 1389
سال 90 خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد «خیابان‌های آرام» مشکلی در اکران ندارد و حتی زمان اکران هم مشخص است. در این خبر آمده بود که بعد از فیلم «سعادت‌آباد»، «خیابان‌های آرام» جایگزین آن خواهد شد. با این حال هیچ‌گاه روی پرده نرفت. این فیلم پس از انتخابات سال 88 در ارمنستان ساخته و کمال تبریزی در این فیلم با وقایع سال 1388 شوخی کرده بود. آن زمان فیلم دیگری جایگزین «خیابان‌های ارام» شد و خبر رسید که بعد از ایام محرم و صفر روی پرده خواهد رفت اما باز هم خبری از آن نشد. در تمام این سال‌ها مدام درباره توقیف «خیابان‌های آرام» صحبت به میان می‌آمد تا اینکه سال گذشته کمال تبریزی در مصاحبه با ایسنا رسما اعلام کرد که «خیابان‌های آرام» به طور دائمی توقیف شده است و دیگر اکران نمی‌شود.

خانه دختر | شهرام شاه‌حسینی | 1393
 بعد از تعویق اکران اولیه نسخه‌ای مثله شده از «خانه دختر» روی پرده رفت.
قرار بود »خانه دختر» نوروز 94 اکران شود اما در روزهای منتهی به اکران خبر رسید که فیلم در اکران دوم عید روی پرده می‌رود اما در نهایت با اعتراض کمیسیون فرهنگی مجلس لحظه آخر از اکران باز ماند. مدتی بعد «خانه دختر» مجددا در نوبت اکران اما علی جنتی، وزیر وقت ارشاد در نامه‌ای به سازمان سینمایی با اکران فیلم مخالفت کرد و گفت این فیلم قداست روابط پدر و دختر را زیر سوال می‌برد. نهایتا «خانه دختر» با اعمال چند اصلاحیه کوتاه و فیلمبرداری مجدد، اجازه نمایش گرفت. این فیلم 19مهر 1396 روی پرده رفت و سه میلیارد تومان در آن سال فروش داشت. برخلاف اعتراض‌ها و حواشی که پیش آمده بود در اکران اصلا حاشیه‌ساز نشد و حساسیتی به همراه نداشت.

عصبانی نیستم | رضا درمیشیان | 1392
 «عصبانی نیستم» هم از جمله فیلم‌هایی است که در آستانه اکران از نمایش آن جلوگیری به عمل آمد.
«عصبانی نیستم» از همان زمان اکران در جشنواره فجر با حواشی زیادی روبه‌رو بود. حذف سیمرغ از جلوی نام نوید محمدزاده و اعطای آن به رضا عطاران یکی از مهمترین آنها بود. بعد از جشنواره سی‌ودوم قرار شد شهریور سال 1393 در سرگروه سینما آفریقا اکران شود اما کمیسیون فرهنگی مجلس جلوی اکران آن را گرفت. وزیر فرهنگ اعلام کرد که اکران «عصبانی نیستم» منوط به اصلاحاتی در آن است. بعد از آن اعلام شد 29 آذر روی پرده خواهد رفت اما در روز اکران به خاطر بیانیه‌ای گروهی تندرو از نوبت اکران خارج شد. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و سانسورهای متعدد فیلم با نسخه ۹۹ دقیقه‌ای و ۲۱ دقیقه کوتاه‌تر از نسخه اصلی از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ روانه سینماها شد. مشکل اصلی آن این بود که به مصائب زندگی دانشجویان ستاره‌دار می‌پرداخت.

چپ راست| حامد محمدی| ۱۳۹۸

 «چپ راست» در بحبوبه اتفاقات سال 1401 موفق به دریافت پروانه نمایش شد.
«چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی قرار بود اول دی‌ماه سال ۱۳۹۹ اکران شود اما دو روز قبل از شروع اکران، محمدرضا فرجی،مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد که «چپ، راست» برای نمایش عمومی به اصلاح نیاز دارد. اوتاکید کرد که فیلم در دولت قبل هم مشمول اصلاحات بوده و بخشی از آنها هنوز اعمال نشده است. نهایتا فیلم بعد از سه سال توقیف در۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ اکران شد و پای ۴۰۰ هزار مخاطب را به سینماها بازکرد.

لامینور | زنده یاد داریوش مهرجویی | 1398
 فیلم «لامینور» به دلیل منقضی شدن پروانه نمایشش از اکران نوروز حذف شد.
«لامینور» آخرین ساخته سینمایی زنده یاد داریوش مهرجویی برای رسیدن به اکران عمومی اتفاقات و حواشی زیادی را پشت سر گذاشت. این فیلم ابتدا قرار بود به عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروز 99 روی پرده برود، اما آغاز پاندومی کرونا و متعاقب آن تعطیلی سینماها این امر را منتفی کرد. پس از گذشت دو سال و عادی شدن شرایط سینماها در دوران کرونا، «لامینور» بار دیگر متقاضی اکران نورور شد و قرار شد به عنوان یکی از فیلم‌های ویژه نوروز 1401 روانه پرده شود. شورای صنفی نمایش هم نام آن را در کنار 5 فیلم دیگر به عنوان فیلم‌های نوروزی اعلام کرد. یک هفته مانده به آغاز اکران نوروز، فیلمیران به عنوان پخش کننده شروع به انتشار تیزرهای روز‌شمار آن کرد، اما درست یک روز مانده به اکران ،شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد که پروانه نمایش فیلم منقضی شده و چون تهیه‌کننده تقاضای پروانه جدید نکرده، امکان نمایش آن وجود ندارد. حذف لامینور از اکران نوروز واکنش تند زنده‌یاد مهرجویی را به همراه داشت. او با انتشار ویدیویی خشم خود را نسبت به این ماجرا نشان داد. «لامینور» از جدول اکران نوروز 1401 خارج شد و بعد از صدور پروانه نمایش جدیداز هفتم اردیبهشت ماه 1401 به عنوان یکی از فیلم‌های اکران عید فطر روی پرده رفت. این فیلم در مجموع توانست گیشه خود را به مرز 1 میلیارد و 500 میلیون تومان برساند.

مست عشق | حسن فتحی | 1400
 «مست عشق» با یک هفته تاخیر و از پنجم اردیبهشت ماه روی پرده می‌رود.
قرار بود فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی از فردا چهارشنبه 29 اردیبهشت روی پرده برود. این خبر خوبی برای مخاطبانی بود که سال‌هاست برای تماشای آن منتظرند. تا امروز ظهر خبری از بهم خوردن اکران نبود اما یک مرتبه اعلام شد که فیلم با یک هفته تاخیر روی پرده می‌رود. ابتدا به نظر می‌آمد مانند تمام فیلم‌هایی که درباره‌شان نوشته‌ایم، «مست عشق» هم به خاطر برخی اختلاف‌ها و اعتراض‌ها از اکران خارج شده و به این زودی‌ها خبری از آن نخواهد بود اما تهیه‌کنندگان فیلم خبری را منتشر کردند که نشان می‌داد مسئله تاخیر یک هفته‌ای صرفا به درخواست تیم تولید اتفاق افتاده است. در این متن آمده: « به آگاهی مردم عزیز ایران و علاقمندان فیلم سینمایی مست عشق می‌رساند به علت بروز برخی مشکلات در فرآیند آماده‌سازی فیلم سینمایی مست عشق و ضرورت حفظ کیفیت مورد نظر سازندگان، اکران فیلم با هماهنگی مدیران محترم سازمان سینمایی و دبیر محترم شورای صنفی اکران، با یک هفته تأخیر از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد. امیدواریم آنچه به شما ملت عشق تقدیم می‌گردد، درخور نگاهتان باشد.» با این شرایط به نظر می‌رسد فعلا مشکل خاصی نیست و می‌توانیم به اکران آن در روز پنجم اردیبهشت 1403 امیدوار باشیم.
«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده و شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور، هانده ارچل، ابراهیم چلیک‌کول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم در آن بازی دارند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar