پانا/ لقمه با نان پیتا یکی از انواع فینگر فودهای خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود این لقمه‌های خوش طعم را می‌توانید به روش‌های مختلف با مواد متنوعی آماده کنید و از آن‌ها به عنوان یک میان وعده سریع و ساده استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه لقمه با نان پیتا در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر نان
آب ولرم۱۹۰ گرم معادل یک پیمانه سر خالی
شکر۱ قاشق چای خوری
مایه خمیر۴ گرم معادل قاشق چای خوری

آرد۲۵۰ گرم معادل ۲ پیمانه
نمک۱ قاشق چای خوری
روغن مایع۲ قاشق سوپ خوری
مواد لازم برای قسمت میانی
فیله مرغ خرد شده۵۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پاپریکا۱ قاشق چای خوری
پودر سیر۱ قاشق سوپ خوری
آب لیمو۲ قاشق سوپ خوری
پیاز۱ عدد
سس مایونز۲/۱ پیمانه سر خالی
سس فرانسوی۱ قاشق سوپ خوری

سس کچاب۲ قاشق سوپ خوری
طرز تهیه لقمه با نان پیتا
مرحله ۱: آماده‌سازی مخلوط اولیه
ابتدا ۱۲۵ گرم از آب ولرم را داخل یک ظرف بریزید، مقداری خمیر مایه را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند سپس شکر را روی مخلوط آب و خمیر مایه بریزید، خوب با هم ترکیب کنید تا شکر در مخلوط کاملا حل شود.

مرحله ۲: استراحت دادن به مخلوط
بعد از آن روی ظرف را بپوشانید، کنار بگذارید تا در دمای محیط به مدت تقریباً ۱۰ دقیقه بماند و خمیر مایه عمل بیاید، زمانی که حباب‌هایی در کنار‌ه‌های مخلوط شروع به تشکیل شد یعنی خمیر مایه عمل آمده و برای استفاده آماده شده است.

مرحله ۳: الک کردن آرد

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد کمی نمک و مایه خمیر عمل آمده را به آن اضافه کنید، با هم خوب ترکیب کنید تا یکدست شوند سپس بقیه آب را کم کم به ترکیب مواد اضافه کنید و خوب ورز دهید.

مرحله ۴: ورز دادن خمیر
چون میزان آب‌خوری آردهای مختلف با هم فرق دارد حتماً آب را کم کم اضافه کنید و ورز دهید تا زمانی که خمیر جمع شود، بافت خمیر تشکیل شده باید یکدست و صاف شود برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید.
 
مرحله ۵: ورز دادن خمیر با دست
اگر دستگاه خمیرزن در دسترس نبود خمیر را با دست ورز دهید تا به بافت مناسب برسد، یعنی خمیر نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد بعد از آن مقداری روغن مایع به خمیر اضافه کنید، ورز دهید تا بافت آن نرم و لطیف شود طوری که به دست نچسبد.

مرحله ۶: اصلاح بافت خمیر
اگر خمیر حالت چسبندگی داشت مقدار کمی آرد روی آن بپاشید، دوباره ورز دهید تا یکدست شود سپس داخل یک ظرف را با روغن چرب کنید، خمیر را که بافت آن صاف و یکدست شده است داخل ظرف بگذارید و روی آن را مقداری چرب کنید.

مرحله ۷: استراحت دادن به خمیر
سپس روی ظرف را با سلفون یا پارچه بپوشانید، اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند و حجم آن زیاد شود، در این فاصله فیله‌های مرغ را در اندازه‌های مناسب و مکعبی خرد کنید، بعد داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۸: اضافه کردن ادویه‌ها به فیله‌های مرغ
بعد ادویه‌ها که شامل نمک و فلفل سیاه است را به مرغ‌ها اضافه کنید، مخلوط کنید، سپس به دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان مقداری پودر سیر و پاپریکا روی مرغ‌ها بریزید، هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند، بعد مقداری آب لیموی تازه اضافه کنید.

مرحله ۹: مزه‌دار کردن فیله‌های مرغ
سپس برش‌های فیله‌های مرغ را خوب هم بزنید، بعد روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا به مدت نیم ساعت استراحت کنند، در این مدت ادویه‌ها و آب لیمو خوب به خورد مرغ‌ها می‌روند و مزه دار می‌شوند، در این فاصله یک پیاز را پوست بگیرید.

مرحله ۱۰: تفت دادن پیاز
بعد پیاز را بشورید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، بعد پیازهای خرد شده را در آن بریزید، کمی تفت دهید تا سبک شوند و رنگ آن‌ها کمی طلایی شود.

مرحله ۱۱: پخت فیله‌های مرغ با پیاز
سپس مرغ‌ها را در تابه بریزید، با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و خوب سرخ و پخته شوند، همه قسمت‌های فیله‌های مرغ را خوب تفت دهید بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه مرغ‌ها کم شود.

مرحله ۱۲: آماده‌سازی مخلوط سس‌ها
بعد در یک ظرف مقداری سس مایونز بریزید، سپس سس فرانسوی و سس کچاب را به آن اصافه کنید، هم بزنید تا سس‌ها کاملا با هم مخلوط شوند و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود، سپس مرغ‌های سرخ شده را در ظرف مخلوط سس‌ها بریزید، خوب هم بزنید.

مرحله ۱۳: آماده‌سازی خمیر برای شکل‌دهی
مواد را با هم ترکیب کنید تا سس به خورد مرغ‌ها برود، بعد ظرف مرغ‌ها رو کنار بگذارید سپس خمیر را که آماده شده هست از داخل ظرف بیرون بیاورید کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود بعد خمیر را روی یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید.

مرحله ۱۴: پهن کردن خمیر و برش دادن 
بعد خمیر را با وردنه به ضخامت سه تا ۴ میلی‌متر پهن کنید، ضخامت خمیر باید نه خیلی نازک و نه خیلی کلفت باشد، سپس روی سطح خمیر با چنگال سوراخ‌هایی ایجاد کنید بعد به وسیله یک قالب گرد با قطر تقریباً ۹ سانتی‌متر خمیر را برش بزنید.

مرحله ۱۵: برش دادن خمیر و آماده‌سازی برای پخت
برای برش دادن خمیرها به جای قالب می‌توانید از هر وسیله‌ای دایره شکلی استفاده کنید و خمیرها را در اندازه‌های یکسان آماده کنید سپس داخل یک سینی مقداری آرد بپاشید، خمیرها را از روی سطح به آرامی جدا کنید، آن‌ها را با فاصله داخل سینی بچینید.

مرحله ۱۶: استراحت دادن خمیرها قبل از پخت
بعد با یک نایلون روی خمیرها را بپوشانید، اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کنند و حجم آن‌ها زیاد شود، بعد از آن روی خمیرها را بردارید داخل یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۱۷: سرخ کردن خمیرها
سپس برش‌های خمیر را داخل تابه قرار دهید تا یک طرف آن‌ها سرخ شود کمی روی آن با کفگیر فشار دهید تا پف نکند بعد از این که یک طرف خمیرها طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر سرخ شود، همه خمیرها را به همین ترتیب سرخ کنید.

مرحله ۱۸: آماده‌سازی نان‌ها برای مرحله نهایی 
بعد از این که همه نان‌ها آماده شد آن‌ها را از تابه بیرون بیاورید، داخل یک ظرف بچینید سپس یک پارچه روی نان‌ها بیندازید تا خشک نشوند سپس با سلیقه خودتان می‌توانید هر تکه نان را از وسط تا بزنید و دو طرف نان را به سمت هم جمع کنید.

مرحله ۱۹: اضافه کردن مواد میانی به نان‌ها
سپس داخل آن مقداری از مواد میانی را بریزید، به کمک یک خلال دندان دو طرف نان را به هم متصل کنید تا مواد میانی از داخل آن بیرون نریزد یا این که هر نان را از وسط برش بزنید بعد وسط هر تکه نان را باز کنید و داخل آن از مواد میانی بریزید.

مرحله ۲۰: تزئین و سرو لقمه‌ها
بعد از این که همه لقمه‌ها را آماده کردید آن‌ها را داخل ظرف بچینید، روی آن‌ها را به دلخواه و با سلیقه خودتان با کمی سس و چند برگ نعنا، شوید و ریحان تازه تزئین کنید، برای تزئین روی لقمه‌ها می‌توانید از مغز گردوی خرد شده هم استفاده کنید. در آخر تعدادی لقمه با نان پیتا را داخل یک ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک پیش غذای خوش طعم همراه با انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar