پانا/ نان مارپیچی یکی از انواع نان‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد، این نان فانتزی که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود، از نان مارپیچی می‌توانید در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان مارپیچی در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.
مواد لازم
شیر گرم۲۲۵ گرم معادل ۱ پیمانه سر پر
شکر۵۰ گرم معادل ۴ قاشق سوپ خوری
مایه خمیر۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ متوسط۱ عدد

کره ذوب شده۳۰ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری سر پر
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
نمک۴/۱ قاشق چای خوری
بهبود دهنده ( اختیاری)۴/۱ قاشق چای خوری
سرکه۲/۱ قاشق سوپ خوری
آرد۳۸۰ تا ۴۰۰ گرم معادل ۳ پیمانه
مواد لازم برای رومال
تخم مرغ۱ عدد
شیر۲ قاشق سوپ خوری
زعفران به مقدار لازم
شربت بار برای تزئین به مقدار لازم
مغز آجیل ( پسته، گردو، بادام ) برای تزئین به مقدار لازم

کنجد و پودر نارگیل برای تزئین به مقدار لازم
طرز تهیه نان مارپیچی
مرحله ۱: آماده‌سازی مخلوط اولیه
ابتدا مقداری شیر گرم را داخل یک ظرف بریزید شیر باید ولرم باشد و خیلی داغ نباشد، سپس مقداری خمیر مایه به آن اضافه کنید به هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند، بعد شکر را هم روی شیر بریزید، هم بزنید تا شکر در شیر حل شود.

مرحله ۲: استراحت دادن به مخلوط
وقتی که بافت مخلوط یکدست شد روی ظرف را با یک پارچه بپوشانید، ۱۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خمیر مایه عمل بیاید، زمانی که حباب‌هایی در کنار مخلوط ایجاد شد یعنی خمیر مایه فعال شده است و می‌توانید از آن برای تهیه خمیر استفاده کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن تخم مرغ و ذوب کردن کره

بعد از این که خمیر مایه عمل آمد تخم مرغ را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و خوب با هم مخلوط شوند سپس مقداری کره را داخل یک ظرف کوچک بریزید، به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کره ذوب شود.

مرحله ۴: اضافه کردن کره
سپس کره ذوب شده را داخل مخلوط بریزید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند بعد از آن کمی نمک، مقداری بکینگ پودر و به دلخواه مقداری بهبود دهنده را هم به مخلوط اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.
 
مرحله ۵: اضافه کردن سرکه و الک کردن آرد 
استفاده از بهبود دهنده اختیاری است، در صورتی که در دسترس نبود می‌توانید آن را به مخلوط اضافه نکنید، سپس سرکه را به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند بعد از آن آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا سبک و یکدست شود.

مرحله ۶: اضافه کردن آرد به مخلوط
سپس این آرد را کم کم در چند مرحله به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا خمیر جمع شود دقت کنید که آرد را حتماً به شکل کنترل شده روی مواد بریزید تا خمیر خیلی سفت نشود بعد از این که خمیر جمع شد و فرم گرفت آن را با دست حسابی ورز دهید.

مرحله ۷: تست بافت خمیر
بافت خمیر را تست کنید اگر خمیر هنوز شل بود و به دست می‌چسبید کمی دیگر آرد اضافه کنید، دوباره ورز دهید تا بافت آن صاف، یکدست، نرم و لطیف شود برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید یا با دست ورز دهید.

مرحله ۸: فرم دادن به خمیر
بعد از این که خمیر آماده شد داخل یک ظرف را چرب کنید، خمیر را فرم دهید و چانه کنید سپس داخل ظرف قرار دهید، سطح خمیر را هم کمی چرب کنید بعد روی ظرف را با نایلون یا پارچه بپوشانید، سپس ظرف را در دمای محیط قرار دهید.

مرحله ۹: استراحت خمیر برای پف کردن 
اجازه دهید تا خمیر به مدت یک ساعت و نیم در دمای محیط استراحت کند تا خمیر پف کند و حجم آن زیاد شود بعد از این زمان روی خمیر را بردارید، خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود بعد از آن روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید.

مرحله ۱۰: تقسیم خمیر به قسمت‌های مساوی
سپس خمیر را روی سطح صاف قرار دهید، آن را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید، هر قسمت را کمی ورز دهید، چانه کنید و کنار بگذارید، روی خمیرها را با یک پارچه بپوشانید تا خشک نشود بعد از آن هر چانه خمیر را روی سطح صاف قرار دهید.

مرحله ۱۱: پهن کردن و برش دادن خمیر
بعد به وسیله یک وردنه خمیر را پهن کنید سپس به وسیله کاتر یا یک چاقوی تیز خمیر را به ۶ نوار باریک تقسیم کنید بعد نوارها را روی هم قرار دهید سپس با یک سیخ چوبی که به شکل افقی آن را در دست گرفته‌اید روی خمیرها خط طولی بیاندازید.

مرحله ۱۲: بافتن نوارهای خمیر
سپس خمیرها را با یک کاردک از وسط طوری برش بزنید که نوارهای باریکتری تشکیل شوند، هر نوار باریک از ۶ لایه تشکیل شده است سپس خمیرها را به شکل ضربدری روی هم قرار دهید و دو سر خمیرها را به هم بپیچید تا شبیه بافت شود.

مرحله ۱۳: بستن سرهای نوارهای خمیر
سپس دو سر هر نوار خمیر را به هم بچسبانید تا در هنگام پخت نوارها از هم باز نشوند همه چانه‌های خمیر را به همین شکل آماده کنید، سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز قرار دهید یا کف سینی را با روغن مایع یا کره کاملا چرب کنید.
 
مرحله ۱۴: قرار دادن خمیر در سینی فر
بعد خمیرها را با فاصله داخل سینی بچینید سپس روی خمیر‌ها را با پارچه بپوشانید، اجازه دهید تا به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کنند، خمیرها باید خوب پف کنند و حجم آن‌ها زیاد شود، در این فاصله مواد رومال را آماده کنید.

مرحله ۱۵: آماده‌سازی مواد رومال
یک تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید، با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بافت آن کاملاً یکدست شود، سپس مقداری شیر به آن اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، طوری که ترکیب مواد بافت صاف و یکدستی را تشکیل دهد.

مرحله ۱۶: رومال کردن خمیرها
سپس مقداری زعفران به مواد رومال اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود، بعد از این که خمیرها خوب استراحت کردند روی آن‌ها را بردارید، با یک فرچه مخلوط تخم مرغ، شیر و زعفران را روی آن‌ها رومال کنید.

مرحله ۱۷: پخت نان در فر و اضافه کردن شکر
بعد مقداری شکر روی خمیرها بپاشید، سپس سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، بعد دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنید، اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود.

مرحله ۱۸: خارج کردن نان از فر و خنک کردن 
بعد از این زمان سینی را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا نان‌ها کمی از حرارت اولیه خود را از دست بدهند سپس به آرامی آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید، در ظرف دیگری قرار دهید، روی آن‌ها را با پارچه بپوشانید تا خشک نشوند.

مرحله ۱۹: تزئین نان‌ها و سرو
سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان روی نان‌ها را به وسیله فرچه با مقداری شربت بار رومال کنید بعد از آن روی شربت بار مقداری مغز پسته خرد شده، پودر پسته، پودر نارگیل، کنجد، خلال بادام یا مغز گردوی خرد شده بریزید و نان‌ها را تزئین کنید. در آخر تعدادی نان مارپیچی را داخل ظرف مناسب بچینید و این نان فانتزی خوش طعم را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا،عسل و چای داغ سرو کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar