پانا/ کیک گلابی یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد، از این کیک که خیلی راحت درست می‌شود می‌توانید برای مهمانی‌ها استفاده کنید، کیک گلابی طرفداران زیادی دارد و به روش‌های مختلف با مواد متنوعی آماده می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک گلابی در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم
آرد۲ لیوان قنادی، به اندازه ۲ قاشق از آن بردارید
تخم مرغ۳ عدد
شکر۱ لیوان

وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
شیرنصف لیوان
روغن نصف لیوان
نشاسته ذرت۲ قاشق غذا خوری
گلابی۵ عدد
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
جوش شیرین۴/۱ قاشق چای خوری
لیمو ترش تازه ۱ عدد
پودر قند برای تزئین به مقدار لازم
مغز آجیل ( پسته، گردو، فندق و بادام) برای تزئین به مقدار لازم
پودر نارگیل و کنجد برای تزئین به مقدار لازم
شکلات چیپسی برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه کیک گلابی
مرحله ۱: آماده‌سازی تخم‌مرغ و شکر
ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید، با همزن برقی هم بزنید تا از لختگی خارج و یکدست شوند، بعد از این که کمی پف کردند مقداری شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، با همزن برقی خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۲: افزودن وانیل
وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده یکدست، کرم رنگ، حجیم و کش‌دار شد مقداری وانیل روی مخلوط تخم مرغ‌ها و شکر بریزید، بعد با همزن برقی کمی هم بزنید تا عطر وانیل در مخلوط پخش شود، وانیل بوی زهم تخم‌ مرغ‌ها را از بین می‌برد.

مرحله ۳: اضافه کردن روغن مایع
سپس همزن را خاموش کنید، با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید بعد روغن مایع را به مخلوط اضافه کنید، با دور کند همزن کمی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، لازم نیست که روغن را با مخلوط زیاد هم بزنید.


مرحله ۴: افزودن شیر ولرم
سپس مقداری شیر ولرم را روی مواد بریزید و فقط به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند با دور کند همزن هم بزنید تا بافت مخلوط یکدست شود، بعد ظرف را کنار بگذارید، سپس در یک ظرف دیگر آرد را الک کنید تا بافت آن کاملاً صاف و یکدست شود.
 
مرحله ۵: آماده‌سازی مواد خشک
بعد از آن مقداری بکینگ پودر، جوش شیرین و نشاسته ذرت را به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند سپس ترکیب مواد خشک را دوباره با هم الک کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود و همه مواد آردی با هم خوب مخلوط شوند.

مرحله ۶: ترکیب آرد با مخلوط
سپس ترکیب آرد را کم کم بعد از چند مرحله روی مخلوط مواد بریزید، با لیسک کمی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند به طوری که گلوله‌های آرد داخل مخلوط باقی نماند، آرد را خیلی زیاد هم نزنید چون در نهایت پف کیک از بین می‌رود.

مرحله ۷: آماده‌سازی گلابی‌ها
بعد گلابی‌ها را پوست بگیرید، در اندازه‌های کوچک خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید برای این که گلابی‌ها سیاه نشوند یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید از وسط برش بزنید، آب آن را بگیرید و مقداری از آن را روی گلابی‌ها بریزید و ترکیب کنید.

مرحله ۸: افزودن گلابی به مایه کیک
سپس برش‌های گلابی را اضافه کنید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا به طور یکسان در مایه کیک پخش شوند بعد داخل قالب مورد نظر را با روغن مایع یا کره چرب کنید و مایه کیک را داخل آن بریزید سپس سطح آن را با لیسک صاف کنید.

مرحله ۹: چیدن گلابی‌ها روی کیک
بعد گلابی‌های باقیمانده را به شکل طولی و نازک برش بزنید، برش‌های نازک را روی سطح کیک بچینید سپس قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، تا کیک کاملاً پخته شود.

مرحله ۱۰: پخت کیک 
بعد از تقریباً ۴۰ تا ۴۵ دقیقه کیک کاملاً مغز پخت و سطح آن طلایی رنگ می‌شود، دقت کنید در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود و شکل آن خراب می‌شود، بعد میزان پخت کیک را با یک سیخ چوبی یا خلال دندان تست کنید.

مرحله ۱۱: تست پخت کیک
یک سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته شده و آماده است سپس قالب کیک را از فر بیرون بیاورید، قالب را در دمای محیط قرار دهید تا کیک به آرامی کمی خنک شود.

مرحله ۱۲: خارج کردن کیک از قالب
بعد با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از دیواره‌های قالب جدا کنید، کیک را به شکل کامل از داخل قالب خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید تا کاملا خنک شود سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان مقداری پودر قند روی کیک بپاشید و آن را تزئین کنید.

مرحله ۱۳: تزئین کیک
برای تزئین کیک می‌توانید از پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام، کنجد، شکلات چیپسی یا چند برش گلابی استفاده کنید و کیک را با آن‌ها تزئین کنید بعد کیک را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. در آخر چند برش از کیک گلابی را داخل ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده خوش طعم و مقوی برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar