برترین ها/ کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است که وظیفه کنترل ۵۰۰ عملکرد حیاتی را بر عهده دارد. این عضو مهم بدن نیز مانند سایر اعضای بدن می تواند به بیماری ها و مشکلاتی دچار شود. بیماری هایی که علائم اولیه آنها هیچ گونه علائمی ندارند و به مرور زمان می توانند به یک نگرانی جدی تبدیل شوند. این گونه آسیب ها در نهایت می توانند شما را به سیروز کبدی، سرطان کبد یا نارسایی کبد مبتلا کنند. رسوب چربی در داخل یا اطراف کبد می تواند باعث بروز تورم، سخت شدن سلول ها، زخمی شدن بافت ها و در نهایت اختلال عملکرد کبد شود.

مصرف بیش از حد الکل، رژیم غذایی نامناسب، ویروس ها، چاقی، بیماری های خودایمنی و ژنتیک برخی از علل ابتلا به کبد چرب هستند و نشانه هایی مانند از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و زردی از جمله علائم ابتلا به کبد چرب هستند که نباید نادیده گرفته شوند. مراقبت از کبد و اصلاح سبک زندگی می تواند عملکرد کبد را تقویت و روند ابتلا به بیماری کبد چرب را کُند کند. همچنین شما می توانید با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد کبدتان کمک کنید. به گفته متخصصین تغذیه چندین نوشیدنی وجود دارند که می توانند در بهبود عملکرد کبد معجزه کنند. امروز قصد داریم به مناسبت روز جهانی کبد (جمعه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۴) به معرفی این نوشیدنی ها بپردازیم.

۱- آب آلوئه ورا

آلوئین و ساپونین ها دو ماده موجود در آب آلوئه ورا هستند که می توانند با تشویق حرکات روده و حذف سموم از کبد، به سم زدایی آن کمک کنند. آلوئه ورا همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند ویتامین های A، C و E است که به محافظت از کبد در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. مصرف منظم این نوشیدنی در نهایت به بهبود مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست کمک کرده و سلامت کبد و هضم را بهبود می بخشد.

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

2- آب هویج

بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کبد کمک می کند. این آنتی اکسیدان به وفور در آب هویج یافت می شود. همچنین ویتامین های A، C و K موجود در آب هویج با تشویق سم زدایی و تقویت سنتز صفرا وضعیت کبد را بهبود می بخشد.

3- لیموناد زنجبیلی

لیمو حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده و به بهبود هضم غذا کمک می کند. از طرفی زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند به کاهش آسیب های کبدی منجر شود.

4- نوشیدنی نعناع و خیار

نوشیدنی نعناع و خیار علاوه بر خنک کنندگی و آبرسانی به بدن، خاصیت پاک کنندگی نیز دارد. مصرف این نوشیدنی همچنین سم زدایی طبیعی کبد و حذف سموم را تسریع می کند. نعناع همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند. این نوشیدنی خنک به ویژه برای تابستان گزینه ای ایده آل است.

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

5- سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم بریزید و پیش از صرف وعده اصلی غذایی نوش جان کنید. این نوشیدنی به کاهش تجمع چربی، عملکرد صحیح و کاهش التهابات کبد کمک می کند.

6- آبلیمو

اسید سیتریک موجود در لیموترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد شده و به تجزیه موثرتر لیپیدها در کبد کمک می کند. لیمو ترش همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول های کبد در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

7- چای زردچوبه

یکی از بهترین نوشیدنی ها برای سم زدایی کبد، چای زردچوبه است. مطالعات نشان می دهند که زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی بوده و با کاهش دادن مواد شیمیایی پیش التهابی اصلی از پیشرفت و تشدید بیماری های کبدی جلوگیری می کند.

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

8- چای جو

جو دوسر سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است که به هضم غذا، پاک کنندگی روده و کبد کمک می کند. چای جو نوعی ماده گیاهی است که با استفاده از دانه های بو داده گیاه جو تهیه می شود و با حذف آلاینده ها از بدن به سم زدایی آن کمک می کند.  

9- قهوه

مطالعات نشان می دهند که قهوه اگر در مقدار معقول و شرایط مناسب مصرف شود، می تواند به کاهش چربی بدن و در نتیجه بهبود علائم کبد چرب کمک کند.

10- آب چغندر

چغندر رنگ غنی خود را از آنتی اکسیدان های محلول در آب به نام بتالین ها بدست می آورد. علاوه بر این حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C، پتاسیم و فولات بوده و به سم زدایی کبد کمک می کند. این نوشیدنی با تشویق تولید صفرا و افزایش سلامت کلی کبد می تواند به بهبود عملکرد کبد منجر شود.

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar