نمناک/ اگر گل و گیاه آپارتمانی در منزل یا محل کارتان نگهداری می کنید، حتما این سوال برایتان پیش آمده که از کجا بفهمیم گل نیاز به آب دارد یا بهترین زمان آبیاری گیاهان در تابستان و زمستان چه زمانی است؟ بدلیل تنوع بالای گیاهان، نمیتون پاسخ کلی و یکسانی به این سوالات داد اما تا حدودی میتوان گفت که بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چه وقتی از روز است.
ظهر و بعد از ظهر به گیاه آب ندهید
زمان آبیاری گیاه شما به منطقه زندگیتان بستگی دارد، در صورتی که در مناطق دارای آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، ظهر و بعد از ظهر به گیاه آب ندهید. این نکته بخصوص در فصل تابستان باید رعایت گردد زیرا آبیاری گیاهان در اوج گرما سبب تبخیر شدن آب قبل از نفوذ آن به خاک می گردد. قطرات آب روی شاخ و برگ نیز مانند ذره بین عمل کرده و سبب افزایش شدت نور خورشید و ایجاد شوک حرارتی در گیاهان و سوزاندن برگ ها می شود.
آبیاری گیاه در ساعات اواخر عصر یا شب ممنوع
آبیاری گیاه در ساعات اواخرعصر یا شب در آب و هوای سرد یا مرطوب اشتباه است زیرا آبیاری گیاهان در این زمان سبب می شود آب اضافی روی برگ‌ها تبخیر نشود و این امر سبب عفونت‌های قارچی، افزایش کپک‌ها و رشد کپک می شود.
بدون بررسی سطح خاک، گیاه را آبیاری نکنید

قبل از آبیاری گیاه سطح خاک را بسنجید، اگر سطح خاک مرطوب بود، از آبیاری خودداری نمایید و اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید. برای متوجه شدن زمان آبیاری گیاه انگشت اشاره خود را به اندازه دو بند انگشت در خاک فرو برید اگر متوجه شدید که خاک گیاه خشک است آن را آبیاری کنید.
با دیدن علائم آبیاری بیش از حد به گیاه آب ندهید
هنگام آبیاری گیاه به علائم آن مانند زرد شدن یا افتادن برگ‌ها، اسفنجی شدن ساقه گیاه یا شاخ و برگ، و توقف رشد توجه نمایید، این علائم نشان می دهد که گیاهتان را بیش از اندازه آبیاری می کنید.
بعد از دادن کود مایع گیاه را آبیاری نکنید
گیاه را بعد از دادن کود مایع آبیاری نکنید زیرا آبیاری بعد از کوددهی می تواند اثر و جذب توسط ریشه را کاهش دهد پس 12-24 ساعت پس از کوددهی با خوراک مایع صبر کنید.گیاه را قبل از تغذیه با کودهای مایع آبیاری نمایید، آبیاری قبل از کوددهی محیط رشد را به اندازه کافی هیدراته می کند و گیاه را برای جذب بهتر مواد مغذی آماده می کند.
هر گیاه در حال تکثیری را آبیاری نکنید
گیاه در حال تکثیر را آبیاری نکنید زیرا آبیاری زیاد آن و مرطوب نگه داشتن خاکش خطر پوسیدگی ریشه را افزایش می دهد. باید بدانید یک قلمه ساکولنت یا کاکتوس آب را در برگ و ساقه و ریشه خود ذخیره می کند و آنقدر آب دارد که برای چند روز خود را حفظ کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar