خراسان/ویدئویی از ابراز احساسات عجیب «محسن مسن‌آبادی» به همسرش روی آنتن‌زنده تلویزیون پربازدید شده که می‌گوید وقتی تمریناتم خوب پیش نمی‌رفت، در خانه بی‌حوصله بودم اما همسرم مرا تحمل کرد
زندگی مشترک دارای قواعد و اصول خاصی است. اگر بخواهیم زندگی پر از آرامش داشته باشیم باید از این قانون‌ها پیروی کنیم. یکی از این اصول و قانون‌ها، داشتن اخلاق خوب و گشاده‌رویی است. به تازگی ویدئویی از ابراز احساسات عجیب «محسن مسن‌آبادی» به همسرش روی آنتن‌زنده تلویزیون پربازدید شده که او برای تشکر از همسرش می‌گوید: «من واقعا شرمنده‌ات هستم. من آدم گنده دماغی هستم. بعضی وقت‌ها که تمرینات و کارهایم خوب پیش نمی‌رود، در خانه بی‌حوصله هستم. روزهای سختی را گذراندم و می دانم که من را تحمل کردی». او در ادامه می‌خندد و می‌گوید: «البته چاره دیگری هم نداری و باید من را تحمل کنی». در ادامه، چند نکته از منظر روان‌شناسی در همین باره مطرح خواهیم کرد.
نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی | ‌ روان‌شناس
کنترل احساسات به جای‌گنده دماغی
اخلاق خوب به این  معناست که فرد با اخلاقش می‌تواند به خوبی اطرافیانش را در کنار خودش، راضی و خوشحال نگه دارد. بنابراین به افرادی می‌گوییم خوش اخلاق که خشم یا عصبانیت‌شان را کنترل می‌کنند و این مهارت را دارند که چگونه کنترل احساسات خود را در دست بگیرند. اگر ما کنترل احساسات‌مان را یاد بگیریم، دیگر هیچ‌وقت به ما بداخلاق یا گنده دماغ نخواهند گفت.
 اشتباه این مرد آهنین در زندگی‌مشترکش

این مرد آهنین در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «بعضی وقت‌ها که تمرینات و کارهایم خوب پیش نمی‌رود، در خانه بی‌حوصله هستم.». یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که به زندگی مشترک ضربه می‌زند، این است که آقایان مشکلات و گرفتاری‌های بیرون خانه را با خود به خانه می‌آورند و عصبانیت خود را بر سر همسر خود خالی می‌کنند. بی‌حوصلگی یا بی‌توجهی به همسر به دلایل مسائلی که بیرون از خانه و در محل کار اتفاق می‌افتد، ضربه اساسی به صمیمیت زوجین می‌زند و باعث پایین آمدن کیفیت زندگی‌مشترک می‌شود.
 توصیه‌هایی به چنین شوهرهایی
در ادامه به افرادی که در خانه بداخلاق یا به‌عبارتی گنده دماغ هستند و اگر یک روز کارهایشان خوب پیش نرود، در خانه بی‌حوصله یا عصبانی می‌شوند، چند توصیه داریم:
1 نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید
اگر بتوانید نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید و بین آن‌ ها تفاوت قائل شوید، شما فردی خودآگاه هستید. این توانایی به شما کمک می‌کند تا انتخاب کنید، اقداماتی انجام دهید و تصمیماتی بگیرید که با توانایی‌های شما سازگار باشد. اولین قدم برای افراد بد اخلاق در خانه، این است که این احساس را بشناسند و ریشه‌های آن را بیابند.
2 عزت‌نفس‌تان را افزایش دهید
عزت‌نفس به احساسی اشاره دارد که درمورد خود و نظر دیگران درباره خودتان دارید. افرادِ با عزت‌نفس سالم به خود و توانایی‌هایشان اعتماد دارند و هر مسئله کوچکی باعث بی حوصلی و عصبانیت  آن‌ها به خصوص در محل زندگی‌شان نخواهد شد.
3 روابط بین‌فردی را بهبود ببخشید
انسان‌ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و روابط دوستانه باعث افزایش سلامت اجتماعی و روانی آن‌ها می‌شود. مهارت های بین فردی به توانایی تعامل سازنده با دیگران و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اشاره دارد. روابط بین‌فردی شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های درهم‌تنیده است، مانند:  توانایی ایجاد مکالمات در موقعیت‌ها، توانایی ایجاد احساس امنیت، توانایی مدیریت تعارض‌ها و ... .
4 هوش عاطفی را تقویت کنید
هوش عاطفی و همدلی بالا، شما را قادر می‌سازد دیگرانی را که ممکن است بسیار متفاوت از شما باشند، بپذیرید. شفقت نشان دهید، یاری کنید و به موقعیت‌های مختلف پاسخ مناسبی دهید. همدلی کردن کیفیت روابط اجتماعی را بهبود می‌بخشد و اعتماد و احترام را در بین شما و دیگران ترویج می‌دهد.
5 مقابله با استرس را یاد بگیرید

در این مهارت افراد یاد می‌گیرند که چگونه با فشارها و تنش‌های ناشی از زندگی مقابله کنند. آنچه در مورد این مهارت اهمیت دارد این است که ایجاد مهارت‌های مقابله‌ای سالم به افراد کمک می‌کند پریشانی هیجانی خود را کاهش داده یا از روبه‌رو شدن با موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنند.
6 از مهارت حل‌مسئله کمک بگیرید
مهارت حل‌مسئله یک فرآیند شناختی-رفتاری است که توسط خود فرد هدایت شده و با کمک آن، راه حل‌های موثر و سازگارانه‌ای برای مسائل زندگی می‌یابد. در واقع حل مسئله یک فرآیند آگاهانه، منطقی، نیازمند تلاش و هدفمند را شامل می‌شود. با تسلط بر این مهارت، در زندگی شخصی خود می‌توانید علل احتمالی یک مسئله را بیابید و برای حل آن موضوع، برنامه‌ای عملی را تهیه کنید. این مهارت به توانایی ما برای حل مشکلات به صورت موثر و به موقع، کمک می‌کند و دیگر جایی برای بداخلاقی یا بی‌حوصلگی بعد از مواجه‌شدن با مشکلات و دردسرها باقی نخواهد گذاشت.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar