آخرین خبر/ پسری هستم دانشجو. در دانشگاه یکی از کلان‌شهرهای کشور و در رشته عمران درس می‌خوانم. هر وقت خودم را با دوستانم مقایسه می‌کنم، برای خودم متاسفم می‌شوم. مثلا الان بیشتر دوستانم گوشی مدل بالا دارند و خودروی شخصی اما من وضعیتم خیلی بد است.
نویسنده : فهیمه ملکی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی
مخاطب گرامی، گفته‌اید در یکی از دانشگاه‌های بزرگ و در رشته‌ای خوب مشغول به تحصیل هستید که نشان‌دهنده تلاش اصولی شما براى پیشرفت است. این پشتکار شما قابل تحسین است اما درباره برخوردارى بیشتر دوستان‌تان از امکانات بیشتر مانند گوشی و خودرو و ...، باید بدانید که مقایسه‌کردن خود با دیگران به ویژه با افرادى که از بعضى جهات مثل ما هستند، مثلا همسن ما هستند موضوعی طبیعى است. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
مراقب آثار این احساس روی زندگی‌تان باشید
این مقایسه می‌تواند حس‌هاى متفاوتى در افراد ایجاد کند، حس‌هاى غبطه، حسادت، عصبانیت، غمگینى و ... . چیزی که مهم است میزان این حس‌ها و اثرى است که بر زندگى، برنامه‌ها و کارکرد شما مى‌گذارند. گاهى اوقات این قیاس، انگیزه‌دهنده است و به ما کمک مى‌کند که براى پیشرفت‌هاى بیشتر تلاش کنیم اما در مواقعى که شدت آن زیاد مى‌شود بازدارنده است و انرژى و انگیزه شما را براى حرکت رو به جلو کم مى‌کند.
واقع‌بینانه به زندگی نگاه کنید

گاهى ما انسان‌ها باورهایى درباره زندگى داریم که در طى زمان و با تجربه بیشتر این باورها اصلاح مى‌شوند. به عنوان مثال یکى از این باورها مى‌تواند این باشد که «در زندگی همه چیز منصفانه است» یا این‌که «اتفاق‌هاى خوب، فقط براى آدم‌هاى خوب پیش مى‌آید» و ... این باورها اگرچه به عنوان یک ارزش مى‌تواند باشد و در جهت احقاق آن مى‌توان تلاش کرد اما با واقعیت زندگى منطبق نیست. به عنوان مثال اگر باور کسی این باشد که اتفاق‌هاى خوب براى آدم‌هاى خوب پیش مى‌آید، زمانى که تلاش مى‌کند و به هر دلیلى متناسب با تلاشش پاسخ نمى‌گیرد، طبق آن باور به این نتیجه مى‌رسد پس اگر براى من اتفاق خوبى نیفتاده، حتما من خوب نبودم و به جاى تلاش بیشتر خود را سرزنش می کند یا با عصبانیت از دیگران، دست از تلاش برمی‌دارد. از این رو مهم است که با تعمق بیشتر، باورهاى شخصى خودتان را درباره زندگى بهتر بشناسید و در صورتى که با واقعیت فاصله دارد، جهت واقع‌بینانه‌تر کردن این باورها تلاش کنید.
شما در شروع مسیر رشد هستید
علاوه بر این توجه داشته باشید که شما در شروع مسیر رشد هستید و فرصت براى رسیدن به امکانات بهتر و ساختن زندگى به سبک دلخواه را دارید البته در صورتی‌که اهداف واقع‌بینانه و متناسب با زندگى خود داشته باشید و در این مسیر تلاش کنید. به طور قطع، مسیر شما نسبت به کسى که امکانات بیشترى در اختیار دارد، دشوارتر است اما این سختى و دشوارى به معنى نرسیدن نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar