خراسان/ بر اساس مطالعه‌ای جدید، انجام‌دادن تکالیف ریاضی گاهی اوقات می‌تواند بیشتر از آن که برای دانش‌آموزان مفید باشد، به ضرر آن‌ها تمام شود؛ به‌ویژه وقتی تمرین‌های ارائه‌شده در تکالیف منزل آن‌قدر سخت و پیچیده هستند که بچه‌ها حتی با کمک والدین خود هم نمی‌توانند آن‌ها را حل کنند. به گزارش زومیت، گروه محققان از دانشگاه استرالیای‌جنوبی و دانشگاه سنت فرانسیس خاویر در کانادا، با 8 خانواده‌ کانادایی مصاحبه کردند و درباره تجربیات آن‌ها از حل‌کردن مسائل ریاضی و تأثیرات آن بر خانواده، سؤالاتی پرسیدند.
  از احساس بی‌کفایتی تا سرخوردگی
مشکلات شناسایی‌شده توسط پژوهشگران این مطالعه شامل سخت‌بودن تکالیف درسی(حتی با کمک والدین) و همچنین به‌تعویق انداختن زمان خواب، هم‌پوشانی با زمانی که اعضای خانواده در کنار هم می‌گذرانند و ایجاد احساس بی‌کفایتی و سرخوردگی بود. رویکردهای تدریس و یادگیری ریاضی هم مانند بسیاری از موضوعات دیگر، می‌تواند در طول زمان تغییر کند. یکی از مشکلات والدین این بود که روش آموزش آن‌ها در دوران کودکی با روش تدریس‌شده به فرزندانشان متفاوت بود، در نتیجه مسائل ریاضی را به روش متفاوتی از فرزندان خود حل می‌کردند. محققان اشاره کردند که این مورد هم یکی از دلایل استیصال والدین بود. «اوکیف» می‌گوید آموزش ریاضیات مانند بسیاری از موضوعات دیگر، در طول زمان تکامل یافته است. اما وقتی والدین متوجه می‌شوند که روش‌های آزموده‌شده و واقعی آن‌ها با روش‌هایی که فرزندانشان می‌آموزند متفاوت است، سازگاری دشوار می‌شود و این مشکل می‌تواند فشار مضاعفی را به دیگر مشکلات اضافه کند.
تاثیرات ماندگار بر روی نمرات دخترها
 به نقل از نویسندگان مطالعه، بیشتر مادران خانواده‌های شرکت‌کننده در مطالعه مسئول کمک به فرزندان در انجام تکالیف بودند و زمانی که تکالیف از نظر آن‌ها بسیار سخت بود، کلیشه‌های منفی در مورد اینکه ریاضی درسی نیست که دخترها به طور طبیعی در آن برتری داشته باشند، تقویت می‌شد. این مطالعه نشان داد که این دسته از کلیشه‌های منفی، می‌توانند تأثیرات ماندگاری بر نمرات و شغل‌های موردعلاقه‌ دخترها داشته باشند. نتیجه‌گیری این مطالعه بر اساس نمونه‌ کوچکی از شرکت‌کنندگان انجام شده است، اما محققان می‌گویند یافته‌ها با تجربه‌های رایج در آموزش مطابقت دارد. محققان قصد دارند که پژوهش را ادامه بدهند تا مطمئن شوند که تکالیف ریاضی به روش مناسبی تنظیم می‌شود و در نهایت، باعث نمی‌شود که دانش‌آموزان در سنین پایین از این درس زده بشوند . در خور ذکر است یافته‌های این مطالعه در مجله‌ بریتانیایی جامعه‌شناسی آموزش منتشر شده است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar