خراسان/ سیاره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم زیبایی‌های طبیعی زیادی دارد. زمین زندگی و جنگل‌های سرسبز، آبشارهای خیره‌کننده، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و رودخانه‌های پر پیچ‌و‌خم را در اختیارمان می‌گذارد و در عوض ما هم  باید حواس‌مان به زمین باشد به‌خصوص که هر ساله از 2 تا 8 اردیبهشت در ایران به نام هفته زمین پاک نام‌گذاری شده‌است و در این هفته قرار داریم. شاید فکر کنید خیلی سخت است که یک شهروند سبز برای زمین باشیم اما در اطلاعات عمومی این هفته از عادت‌های خرید سازگار با محیط ‌زیست خواهیم گفت که اگر واقعا عادت شوند قدم بزرگی در راه داشتن زمین پاک برداشته‌ایم.
  
 من واقعا این محصول را می‌خواهم؟
آیا واقعا به یک کفش جدید نیاز دارم؟ چراغ خواب فانتزی و آن ماگ جدید چطور؟ اگر می‌خواهید واقعا به عادت‌های محیط‌زیستی خود پایبند باشید قید خرید وسایل بدون هدف خاص را بزنید. وسایلی را بخرید که مطمئنید به آن‌ها نیاز دارید و به مدت طولانی از آن‌ها استفاده خواهید کرد. با این کار جلوی تولید زباله و ایجاد هزینه‌های جانی را خواهید گرفت و به مصرف‌گرایی «نه» خواهید گفت. همچنین خرید عمده می‌تواند شما را به یک دوستدار محیط‌‌ زیست تبدیل‌کند. می‌توانید خانواده‌تان را تشویق‌ کنید تا محصولات بهداشتی را در اندازه‌های بزرگ‌تری بخرند و مایع ظرف‌شویی، دست‌شویی و .. را با آن شارژ کنند. در بعضی کشورهای خارجی ایستگاه‌هایی برای پرکردن مجدد شامپو و دیگر محصولات بهداشتی وجود دارد.
از محله خودت خرید کن
وقتی نوبت به خرید می‌رسد خرید محلی بهتر و محیط‌زیستی‌تر است. وقتی از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های محله خود خرید کنید به اقتصاد منطقه زندگی‌تان هم کمک می‌کنید. همچنین لازم نیست برای خرید بین دو نقطه با وسیله نقلیه جابه‌جا شوید و از خودتان کربن یه‌ جای بگذارید. البته یادتان باشد برای خرید محلی به سراغ مغازه‌های باکیفیت بروید تا دیگر کسب‌وکارهای محله‌تان هم کیفیت‌ خودشان را بالا بیاورند. در کل حرف‌مان این است که حمایت از مشاغل محلی می‌تواند در درازمدت به یک عادت خوب تبدیل شود و محله‌ را هم پررونق کند. یادتان باشد که برای خرید کیسه‌های چندبارمصرف و پارچه‌ای همراه‌تان باشد تا هربار مجبور به استفاده از پلاستیک‌های خرید نشوید.

«نه» به مد و «بله» به دست دوم‌ها
اگر کلمه حراج پشت شیشه فروشگاه‌ها و در سایت‌های اینترنتی دست‌وپایتان را شل می‌کند برای خرید کمی صبور باشید تا هیجان خرید‌تان کم ‌شود. این هیجان می‌تواند کاری کند شما در عرضه چند دقیقه محصولاتی را بخرید که شاید حتی یک بار هم از آن استفاده‌نکنید یا در مقطع فعلی به آن نیازی ندارید. حراج‌ها و تخفیف‌های چنددرصدی باعث می‌شوند ترس از دست‌دادن در آدم‌ها بیدار شود و به همین دلیل بهتر است قبل از خرید یک مد یا محصول جدید از خودتان بپرسید که آیا تا یک سال آینده آن محصول را می‌خواهید یا نه. حتی در مواقعی می‌توانید به سراغ خرید وسایل دست‌دوم مانند وسایل عکاسی و ... بروید تا در کاهش تولید زباله نقش‌ پررنگ‌تری داشته‌باشید.
دوری از محصولات شیمیایی مضر
اگر به سلامت پوست و موهایتان اهمیت می‌دهید و به‌طور دایم در حال استفاده از محصولات مراقبت شخصی هستید حتما می‌دانید بخشی از این محصولات مواد شیمیایی مضری هم دارند که نه تنها روی سلامتی ما اثر دارند که می‌توانند محیط‌زیست را نیز آلوده‌کنند. هنگام خرید این محصولات بهتر است تا حد امکان به دنبال خرید جایگزین‌های طبیعی و سازگار با محیط‌زیست باشید که موادشیمیایی مضر ندارند. البته مراقب باشید در تله کسب‌وکارهای جعلی که با استفاده از اسم محصولات آرایشی ارگانیک و گیاهی مشغول فعالیت هستند، نیفتید.
منبع: ecoclicky

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar