ایسنا/آژانس بیماری‌های اروپا هشدار داده است مرگ‌های قابل پیشگیری در اتحادیه اروپا در بحبوحه کاهش واکسیناسیون رو به افزایش است و کودکان خردسال را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.

مقامات مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) داده های جدیدی را منتشر کردند که روند صعودی موارد ابتلا به سرخک و سیاه سرفه را طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) در این قاره تایید می‌کند.

حداقل پنج نفر در کشورهای اتحادیه اروپا بین مارس ۲۰۲۳ تا پایان فوریه ۲۰۲۴ به دلیل سرخک جان خود را از دست دادند و همه این موارد فوتی در رومانی بوده است. این در حالی است که داده ها نشان می دهد موارد سیاه سرفه در اتحادیه اروپا در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نسبت به دو سال قبل بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

کودکان زیر ۱۲ ماه نیز بیشتر در معرض خطر هستند. در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، کودکان تا یک سالگی واکسن سرخک را دریافت نمی‌کنند. در رومانی که بدترین شیوع این بیماری را تجربه کرده است، آخرین آمار نشان می دهد تنها ۷۱ درصد از جمعیت، دومین واکسن سرخک را دریافت کرده‌اند.

هم سیاه سرفه و هم سرخک به راحتی گسترش می یابند و برای جلوگیری از شیوع آن به سطوح بالای واکسیناسیون نیاز است.

اما طبق آخرین داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۲۲، تنها چهار کشور اتحادیه اروپا - مجارستان، مالت، پرتغال و اسلواکی - پوشش ۹۵ درصدی را برای دو دز واکسن سرخک گزارش کردند.

برخی از کشورها از جمله اتریش، دانمارک و نروژ پیشرفت ثابتی داشته اند اما برخی دیگر بیشتر از این هدف عقب می‌مانند.

به گزارش «پلیتیکو»، رومانی یکی از کشورهایی است که در سال گذشته با شیوع گسترده سرخک دست و پنجه نرم کرده است. ۴۵۹۴ مورد ابتلا به این بیماری از مارس ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ گزارش شده است.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در سطح جهانی، یادآور اهمیت ایمن‌سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

این بیماری درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند باعث نقص ایمنی ثانویه موقت شود. اکثر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar