تسنیم/ مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی برآورد کرد ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری تولید و حداقل ۱۰.۵ میلیون تن خریدتضمینی انجام شود.

سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی دولتی ایران و مجموعه وزارت جهادکشاورزی انجام شده و بیش از 1100 مرکز خرید تضمینی، آماده تحویل گندم کشاورزان است.

وی میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته را 10 میلیون و 400 هزار تن عنوان و اظهارکرد: با این روند در یک برنامه دو تا سه ساله به خودکفایی پایدار گندم خواهیم رسید.

سهرابی افزود: گندم مورد نیاز کشور سالانه 12 میلیون تن است.

وی درباره برداشت گندم در سال زراعی جاری گفت: برداشت نخستین خوشه های طلایی گندم از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

سهرابی با بیان این که در حال حاضر عملیات برداشت گندم در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این که بیش از 21 هزار دستگاه کمباین آماده ارایه خدمات به کشاورزان است، گفت: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین هایی که معاینه فنی برایشان صادر شده است و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند و در شب گندم برداشت نکنند.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی در همین حال از کشاورزان خواست با توجه به ادامه بارش ها و افزایش بیماری ها و آفات گندم مانند زنگ زرد و سفیدک پودری، به مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک های گیاه‌پزشکی مراجعه و طبق دستورالعمل ها مبارزه را انجام دهند.

وی توصیه کرد آبیاری مزارع در اراضی آبی نیز بر اساس دستورالعمل ها و در زمان های متناسب با افزایش دما و خشکی انجام شود.

سهرابی در همین حال افزود: مدیریت تغذیه گیاهی در مرحله داشت به خصوص در مناطق معتدل کشور و اقلیم های سرد کشور مهم است و عملیات مصرف کودهای پتاسه و سولفات آمونیوم و ریزمغذی ها باید اجرا شود.

وی ادامه داد: کشاورزان با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلند مدت به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar